AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.080

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 12 av 15
Alex84: Det är som att jämföra äpplen och päron. Helt olika motorer byggda på olika sätt och för olika användningsområden. I sammanhanget en helt ointressant jämförelse.
Hehehe,med rätt bete hugger gäddan friskt ;)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det som ingen har listat ut än varför V-power skiljer sig ganska markant från 95 o 98 förutom ynka 4 respektive 1 oktanenhet är att V-Power har 9,3kwH/liter och 95 o 98 ligger på ca 8,89kwh/liter i energiinnehåll/liter. Energiinnehållet påverkar explosionen i förbränningsutrymmet o ökar då trycket vilket ökar effekten.. oktanhalten säger igentligen inte så mycket om effekten, mer än att desto högre oktan desto högre kylning i motorn vilket möjliggör högre tändgrad, men det är trots allt energiinnehållet som bestämmer hur kraftig explosionen blir.. Så tar vi etanol tex som har ca 102 oktan men har enbart 8,0kwh/liter så går det att öka tändningen pga hög kylande effekt. Mvh

BMW CS #07491
Mjae. Kolla på Shells egen hemsida och databladen för bensin resp V-power, båda har 9,2kWh/lit.
De olika bolagen anger runt 9-9,5kWh/lit eller runt 12kWh/kg, det skiljer inget nämnvärt, och ev. yttre omständigheter och felmarginaler kan betyda mera isf.
Det man gör vid en högre oktanhalt är att tidigareställa tändningen några grader (vevaxelgrader) så att förbränningen kan startas lite tidigare och utvecklas mera optimalt runt och efter kolvens övre dödläge.
Knacksensorerna lyssnar kontinuerligt och ställer tändläget så att det uppstår mikroskopiskt små knackningar, dvs man ligger på gränsen hela tiden för optimal förbränning.
Förbränningstrycket ligger på runt 40-50 bar inne i förbränningsrummet.
Du menar nog att E85 har runt 102 oktan, ren etanol har högre oktanhalt, men lägre energiinnehåll.

FP
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

E85 har 104 oktan och runt 6,3 kWh/l.

Som tidigare sagts så är energiinnehållet det samma oavsett oktantal. Det skiljer nog mer mellan olika batcher i produktionen. V-power anses ha den jämnaste kvaliteten.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hum det var något nytt att det är samma energiinnehåll, men det kanske stämmer.. Vad tror ni om att V-powern ligger längre i shells tankar än 95? Vad kan det spela in för oktanhalten? Om man säger att det är 99 oktan org och ett halvår senare 96 oktan, måste spela in.. Bu menar jag inte att soppan ligger så länge i shells tankar men längre tid mellan påfyllningarna är det helt klart..

BMW CS #07491
Tror inte ett halvår spelar någon större roll. Det förutsätts givetvis att tankar osv är täta och korrekt ventilerade.
När frågor som denna kommer upp brukar jag tänka på ett par saker: Hur fungerar militärens mobförråd/tankar (det lilla vi har kvar vill säga)? Givetvis är förråden vad gäller bränsle dugliga även efter lång tids lagring. Ett annat bevis för detta är de flygplan man grävt fram ur inlandsis och snö årtionden efter WWII. Man kunde utan (nåja) problem starta upp på soppan som fanns kvar..

FP
Beolab : Menar du att V-power´n skulle ligga längre i tankarna i Shells depåer eller vid mackarna? Har nog varit med om att det är slut på V-power vid macken vid ett tiotal tillfällen dom senaste åren på olika shellmackar så det borde vara bra omsättning på bensinen hos mackarna iallafall.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Shells depåer som jag menar.. Men det var bara en skröna kanske.. Däremot så anser jag också att bilen går lungnare med V-power och råare med 95. Jag får den känslan att vbilen går " fetare" med V-power.. Har heller aldrig känt att det är fler hästar i någon bil direkt.. 10hk plus minus är i princip omöjligt att känna..

BMW CS #07491
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Oktanhalten sjunker med tiden, det gäller alla bensinvarianter. Men en bensinstation har så pass hög omsättning att det inte blir något problem. Skillnad är det i en bil som står "på en loge" i 10 år eller så. Då kan förutom att okanhalten sjunkit även kondensen orsaka problem.

Orsaken till att V-power anses ha jämnast kvalitet är att det är den enda bensin som är just v-power och den distribueras i ett "eget" system då det är bara Shell som har den. Den ävriga bensinen blandas lite hit och dit mellan bolagen och körs i samma bilar oavsett bolag osv.

Fetare lär den inte gå med V-power, men att det kan gå att uppleva en skillnad är inte omöjligt alls.

OT, Beolab, -Jag har Beolab Penta i vardagsrummet kopplade till ett Beosystem 7000 samt Beovision AV900, styrt från Beolink7000. -Gamla gedigna saker :-) Nyare Beolab har jag inte råd med, hehe

Beomaster 2000, väggplacerad, till datorn här...)

FP
Njuren
Jag blev överraskad av resultatet - omedelbart efter tankning med V-Power visade färddatorn närmare 0.84 mot 0.9 på landsväg 90km/h.

Upplevde att bilen svarade "renare" på ngt vis - inga Mclaren effekter. Vill tro att ägare med automatlåda kan belysa de eventuella skillnaderna lättare än manuell-låde ägare.

My 2 cents.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
OT: Galant Turbo; jag jobbar Bang & Olufsen i Nacka och har även såklart prylar hemma:) kom in om du vill ha bra pris på lite nyare saker! Mvh Fredrik L

BMW CS #07491
Testat 3 tankar med V-power nu och resultatet är detta...
95 Oktan = 0,85 lit/Mil
V-Power = 0,79 lit/Mil

Kör med en 525i Touring -01 med 235/45-17" däck runt om och 2,7kg Fram samt 3,0kg i Bak däcken ( Lufttrycket ).

Bilen känns piggare på varv under 2200 rpm mot tidigare med 95oktan soppan.
Kommer att köra vidare på V-Power sommaren ut trots att priset för V-power ligger runt 13,80 kr/lit där jag tankar mot 12,72 kr/lit för 95 oktanet.

Förlorar ca 10-15öre milen på att köra V-power,men det är det värt med tanke på att motorn känns piggare på lägre varv.

Trevlig sommar på Er alla BMW-Lover´s :)))
Galant turbo : Varför skulle det vara någon nackdel att den övriga bensinen körs av alla bolagen och "blandas hit och dit"? Det är fortfarande samma produkt.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Mina erfarenheter av 98 jämfört med 95 är att den går lite jämnare och snålare (0.85 --> 0.82).
Mellan 98 och V-power märkte jag ingenting
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

DavidT86,;

Jag har väl inte sagt att varken det ena eller det andra är någon nackdel. Jag skrev att V power anses ha en jämnare kvalitet då den behandlas separat från raffinering till tankstation.

Övrig bensin kan komma från olika mellanlagringar, tankbilar osv med varierande kvalitet. Därmed inte sagt att V power har en bättre kvalitet, bara jämnare.

Att det är samma produkt må så vara, men när det är betydligt fler ställen för mellanlagringar, flera olika tankbilar osv så finns större risk för avvikelser när det väl är framme vid stationen. V power är liten del av totala bensinförrukningen så de har ett eget system.

Finns det Etanol i V-Power?
Undrar eftersom V-Power är rödfärgad som den gamla bensinen på 80-talet och luktar som den gjorde med.
95oktanet är grönfärgad och luktar surt på nåt sätt?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Om V-Power är ett eget system? Varför har då Tyskland mfl 100 oktan? Då måste det väl vara utspett någon stanns på vägen upp till lilla sverige lr? Mvh

BMW CS #07491
Det är väl realistiskt att tro att bensinen för Sverige raffineras/tillverkas i Sverige. Sen återstår det att bevisa att just V-power 98 har helt egen distribution osv från ände till ände i vårt långa land.
Att det bara finns ett Scanraff vet vi, och att övrig bensin korsbefuktas i hanteringen många gånger om vet vi också. Frågan är om man kan vara 100% säker på att V-power alltid är V-power... Vi som konsumenter lär iaf inte kunna avgöra det bara med bilen som instrument och vanlig körning, det är alldeles för många yttre parametrar som kan påverka. Sen kan man alltid tro en sak, det är absolut inget fel med det och placeboeffekter skall aldrig underskattas.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.