|
Sida 11 av 15
|
|
|---|---|
|
Helgesson: jag förolämpar inte din bil ;) jag har bara hört att Volvos femcylindriga motor köptes av Audi, sen vidareutvecklades. Tack Dr Tinnitus för lektionen. Finns det någon här som vet om BMW's 525i kan utnyttja 99 oktanigt bränsle (se Dr T's förklaring om mappning av styrsystem) eller inte ? I min handbok står det att man ska som lägst tanka 98 oktan, men lägre oktan fungerar också om inget annat bränsle finns tillgängligt, men att man definitivt inte skulle tanka något med mindre än 95 oktan. |
|
|
Har jag påstått att du förolämpat min bil, javahaxxor..? Det är mycket man hör. Oftast är det inget att hänga upp sig på, tyvärr ;-) |
|
|
En 525 E39 kan säkert reglera motorstyrning, tändning osv upp till c:a 100 oktan, och även neråt 92-93 om det kniper. Man får inte tro att detta är någon superexakt vetenskap med exakta gränser, det kan säkert skilja mellan exemplar precis som bränslet inte sällan varierar en del när det sprutas in i motorn. Dvs pumpen kanske visar 98 när man tankar, men det kan lika gärna diffa nån halv enhet upp/ner, liksom man aldrig kan veta exakt hur mycket som är kvar i systemet/biltanken och vid vilken oktanhalt osv. Rekommenderas t.ex 98 för en bil med modern och adaptiv motorstyrning, knacksensorer osv, så brukar det bero på att det är där som bilfabrikanten har mätt upp bilens nominella effekt och prestanda. Den fungerar fint inom hela området inom vilken styrningen verkar och denna har som sagt inga knivskarpa gränser. FP |
|
|
Folke. För att motorstyret på en 525 E39 ska kunna justera t ex. tändpunkten för 100 Oktan, så MÅSTE BMW ha kört motorn i motorcell med 100 Oktan och kalibrerat tändpunkten just för 100 Oktan. Har de inte gjort det utan bara kört på 98 Oktan som mest, och då på en specifik lastpunkt bestämt att 15 grader förtändning är max det går att köra där. Så kan inte motorstyret justera tändningen till mer än just dessa 15 grader max. Oavsett om det med 100 Oktan hade blivit bättre med 16 eller 17 grader. 15 är max i det läget, för det är maxvärdet man kalibrerat det till. Från detta kan styret bara sänka, aldrig öka oavsett om du så tankar 130 Oktan. KTL Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Riktigt, hört detta flera gånger tidigare. Och på en 525 E39 är det 15,00 grader som max eller? FP |
|
|
Är det inte ganska troligt att BMW:s ingenjörer testat motorn med högre oktan? Att köra motorer i motorcell är inte billigt så varför skulle man när motorn väl är på plats och projektet planerat sen år tillbaka missa ett tillfälle att testa vid högre oktan? Och glöm inte bort att vi snackar om tyska ingenjörer :-) |
|
|
Folke. Jag bara drog till med 15 grader som ett rent hypotetiskt exempel, jag har inte en susning vad det egentligen är på en 525. Orsaken till det som jag förklarade ovan är ju att man från BMW:s sida inte kan låta ett styrsystem reglera upp tändningen på värden som man själva inte har grundligt testat i cellkörning vad som då sker. Man sätter ju ett maxvärde på tändningen på varje lastpunkt och för de olika körförhållanden som bilen kan tänkas råka ut för. När man ser att motorn på den aktuella lastpunkten kan hålla förbärningen på önskad nivå med avgasvärden och avgastemperaturer och en massa annat håller sig under stabila och under gränsvärden, med säg 14,5 graders tändpunkt, så går man vidare och höjer tändningen. Man höjer till man ser när det inte går längre och strax under den punkten sätter man maxtändning på den lastpunkten och det bränslet. Om det nu skulle vara 98 Oktan som det högsta Oktan man kalibrerat styrsystemet för, så kan man ju inte låta någon sk. adaption tassa upp högre på tändningen om man tankar 100 Oktan, för man vet ju inte hur förbränningen då reagerar för man har inte testat det. coldhex. Det är nog rätt osannolikt att BMW skulle ha ödslat svindyr celltid för att labba med högre Oktan än vad kunden kan få tag på som normalt handelsbränsle. I synnerhet om det handlar om normala bilar. Det är inte gjort på en förmiddag att kalibrera ett styrsystem för högre Oktan, utan det kan ta massor med timmar, veckor månader. Och i princip alla biltilverkare har oerhört trångt med cellplats och celltid då det pågår massor med utveckling hela tiden. Så alla biltillverkare mer eller mindre, tvingas till att hyra in celltid hos utomstående motortestfirmor. Vi har t ex MTC Motortestcenter i Sthlm som i princip bara kör cellprover åt biltillverkare. Det frigör då celltid hos tillverkaren för mer kritiska och hemligare tester/utveckling. Och så kan de utomstående harva på i månader med mindre hemliga tråkiga men oerhört tidskrävande cellprover för tomgångskörning, kallstarter, långtidstester m.m. De enda bilar jag skulle kunna tänka mig möjligen skulle vara någon mening att lägga den tiden på är t ex. M3/M5. Men jag tror inte det gjort det ens där. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr T: Givetvis förstod jag att 15 grader är ett exempel, och den reella nivån spelar givetvis mindre roll. Mitt svar är avsett att belysa att det knappast är knivskarpa gränser vi pratar om här, och med skillnader mellan individer osv. Nu har man ju haft 100 oktan i BMW:s hemland från och till under rätt många år så jag paxar för att denna övre gräns är rimlig för BMW:s motorer. Regleringen kan säkert beskrivas som du gör men även lite enklare som BMW själv gör i sina manualer (för internt bruk): Knacksensorerna lyssnar konstant på förbränningsljudet och låter hela tiden tändläget ligga på gränsen till knackning och strax där under. Vi pratar inte om (för oss) hörbara spikningar typ Volvo B18 utan subtila ljud som bara sensorerna kan registrera. Detta gör att en skvätt bränsle med högre oktanhalt omedelbart och bums ger en reglering eftersom det finns små knack att mäta på hela tiden. Det skrönades en del tidigare om att det krävdes körning med ett par tankar bränsle innan regleringen hade rättat in sig men så funkar det inte. Bl.a SAAB mäter som bekant annorlunda på vissa motorer genom att analysera tänspänningen över elektrodgapet på stiften och det handlar inte precis om nån betänketid där inte för att justera förbränningen. Självklart finns det en övre gräns nånstans där ingen högre oktanhalt spelar roll men jag vidhåller att den ligger i häraden runt 100 och den är inte knivskarp. FP |
|
|
Måste bumpa denna tråden. Vart helt häpen att Vpower gav såpass lägre förbrukning än 98. Hade 6 liter vanlig 98 kvar ung, och tankade 25 liter Vpower för jag var snål och tittade bara på prislappen. Gubben på macken förklarade detta med lägre förbrukning och jag har mätt körandes landsväg. Visar 0.5dl lägre förbrukning per mil redan nu. Så med 100% rätt soppa så blir det nog lite till. Lönar sig ju helt klart plus att det alltid är trevligt att tanka färre ggr. |
|
|
Har också noterat att min bil drar klart mindre soppa med V-Power. Men frågan är om man tjänar nått på det då V-Power är såpass mycket dyrare än vanlig 98 oktan. |
|
|
Räknade lite snabbt på det. Jämförde Statoil tog 13.59 för 98 samma dag. 13.99 kostade Vpower. Låt säga 0.6dl per mil(på macken sa man 1 dl men det kanske är under speciella förhållanden). 0.73*13.59=9.92/mil 0.67*13.99=9.37/mil Så 55 öre billigare per mil lär det bli. Så det lönar sig absolut, såvida inte något tar skada någonstans förståss. Sedan kändes det verkligen som det var bättre segdragning på lägre varv än tidigare. |
|
|
Jag har inte gjort nån större undersökning, men helt klart trivs min gamla kärra mycket bättre med V-power än 95 okt. Jämnare tomgång, mindre förbrukning och tydligt bättre bottendrag. //Johan |
|
|
Nip: Så kan man ju räkna men jag tankar på JET i vanliga fall och då blir bensinen 40 öre billigare för 98 oktan. Enligt din uträkning blir ju V-Power ändå billigare men inte mycket. |
|
|
Har nu provat att åka på 95 98 och V-power. Vid körning på 95 upplever jag mer ryckningar och att bilen drar rätt mycket. 98 bättre mindre ryck o mindre förbrukning. V-power åkte i tanken i veckan och tycker att det märks ganska stor skillnad på bilen går mycket bättre har inte ryckt 1 gång men framförallt drar mindre än om jag kör på dom 2 andra . Med v-power så drar den mindre vid motorvägskörning jämför jag med 95 i 120km så låg förbrukningen på 0.65/0.7 med v-power så ligger den på 0.55/0.6 |
|
| Så stora förbrukningsvariationer ger inte de olika bränslesorterna. Det du påstår är att din bil är >10% bränslesnålare med V-power än 95? Du måste ta yttre förhållanden i beaktning. | |
Verdi |
Skulle vara mer intressant om du fick köra din bil utan att veta vilket bränsle som är i tanken. Be en kompis att tanka bilen åt dig och se om du kan gissa vad det är i. |
| Kanske färddatorn fått fnatt men det var vad som visades i förbrukning :). | |
|
För någon vecka sedan tankade jag 95 oktan och det var en helt annan bil. Den gick något ojämnare på tomgång, jag kände svaga ryckningar vid segdragning på höga växlar. Det räckte för mig att fortsätta tanka V-power. Jag tror personligen inte att bilen drar mindre bränsle. Det går nog inte bevisa. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| intet nytt under solen. Vi som levde på 1960-talet minns hur Esso försåg oss med en tiger i tanken om man köpte deras 100 oktaniga soppa. Vad kommer härnäst?/ Gröntröja. | |
| Om inte högre oktantal skulle hjälpa så åker Schumacher & co på 95oktan ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.