AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.079

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 10 av 15
Paap Reeder
"Hur som helst så säljs det många liter V-Power i Sverige idag. Många tankar det regelbundet. Shell har på de flesta områden uppnått sitt mål att
V-Power ska stå för 14% av bränsleförsäljningen."

... damerna köper också ansiktskrämer för kanske 0,5 Mrd i norden ... men alla blir skrynkliga ändå!!

MVH /// Paap R
Da
7
DavidR
525i 24v -92
Kör som sagt en gammal v6, tankade till en början Preems 95
helt ok, efter ett par månader blev det (mack runt hörnet) ett
par tankningar på Statoil, bilen mådde skit, startade inte på
första försöket som oftast.
Provade V-Power mest för skojs skull...oj-oj, otrolig skillnad, nått
annat finns numera inte på världskartan. Har inga empiriska fakta
på varken det ena eller det andra men vad betyder det när man
märker en tydlig skillnad i prestanda, pigghet, bränsleekonomi,
osv. Effekten varierar dock säkerligen från bil till bil.
DavidR : Vad för bil sitter V6:an i?
DavidR: Obs, att Bones fråga är en kuggfråga... ;-)

/Udo Dirkelsniff
Länk
Da
7
DavidR
525i 24v -92
*duckar* rak såklart, ingen aning om hur de där v:t smög sig in ;)
Udo : Nja, kuggfråga ver jag inte - lite Vinklad kanske! :-)

Da
7
DavidR
525i 24v -92
Kanske läge o starta en tråd i stil med "tabbar o tavlor" ;)
Visa användare
64
850i-91
BMW 850i 1991 E31
Jag körde bilen från start på V-power, testade av en slump att tanka upp den med 98 från Statoil. Vid samma körning som innan så skillde det minst 1 dl milen, jag har haft en snitt förbrukning på 1,5 vid blandad körning med ett trasigt oljetråg och V-power. Med ett lagat och 98 drar den nästan 1,8 jag har inte gått efter färddatorn utan jag har räknat ut förbrukningen själv med hjälp av kvitton.

För övrigt så fick jag samma resultat som FD och det är väl också något positivt.

Så enligt mig tanka V-power, även om effektökningen kanske är minimal så är bensinen bättre för din motor då dom reducerat en hel del "onödiga" ämnen som finns i annan bensin.

Jubileum i Frankfurt 2009, skall du med?
Beroende på hur bilen är konstruerad i bränsle/tändningssystemet, hur mjukvaran är skriven i motordatorn etc etc påverkar bränslet olika faktorer

Vissa bilar kan man nog "känna" en klar skillnad på mellan 95 och V-power och andra märker man inget alls mer än ev på bränsleföbrukningen

Så man kan i princip säga att alla erfarenheter här i denna tråd är korrekta men inga går att jämföra med varandra. Säkerligen finns det en del placebo med i känslorna också men fakta är absolut en stor del.

Som jämförelse kan ni ju titta på olika etanol-bilar. SAAB t.ex har programerat sitt bränslesystem till att ge mer hästar med etanol än med bensin och Volvo/Ford ger samma hästar men annan bränsleförbrukning istället

Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Tjena,
Jag tycker att till och med skillnaden mellan 95 och 96 oktan känns. Bilen går bättre på 96, och man får lite bättre gasrespons, men det e marginellt. Detta enligt vissa på mitsubishi club sweden för att 95 oktanig bensin i Sverige innehåller 5% etanol. Jag har också upplevt bättre bränsleekonomi men bara om jag jämför 95 med 98 eller 99 oktan.

På etanolblandning fick jag väl 20-25% sämre bränsleekonomi, det var inte särskilt roligt.

Som DavidR säger, min gamla Mitsubishi Galant V6 gick otroligt mycket bättre på 99 oktan, och det var fan ingen placebo. Min nuvarande har jag inte ens kört på mindre än 98 oktan, eftersom det står i manualen att de rekomenderar 99 oktan.

Fifth Gear har gjort ett test (hösten 2006) på effektförbättring med V-Power, och de kom fram till att den var försumbar, utom för turbobilarna. Ifs, de testar småbilar som fiat panda, och vw polo, och en impreza sti. Enligt de märktes det ordentligt på Imprezan, mellan 10-15hk om jag kommer ihåg rätt. Det e väl så att bilar med automatisk justering och knacksensorer kan utnyttja oktanskillnaden, som någon sa lite tidigare i tråden.
Visa användare
17
Oskie
1600-2 -67
"Jag tycker att till och med skillnaden mellan 95 och 96 oktan känns. Bilen går bättre på 96, och man får lite bättre gasrespons, men det e marginellt. Detta enligt vissa på mitsubishi club sweden för att 95 oktanig bensin i Sverige innehåller 5% etanol"

96 oktan det trodde jag var borttaget. Det är det ialla fall på Shell. På den tid då Shell sålde 96 så var det ingen sort som levererades utan 95 oktan & 98 oktan blandades i pumpen till ca 96 oktan
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
I min gamla S4 Biturbo var det en relativt stor kännbar skillnad, både från mig och andra som testkörde bilen.. dock inget vetenskapligt test med klockning eller bänkning! 98 (OKQ8) > Vpower 99.

/Tobias
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tankade V Power nu när jag tankade sist, det är fortfarande för tidigt för att kunna uttala sig om förbrukningen, men jag upplever inte bilen som piggare eller snabbare på något sätt.

Däremot så upplever jag motorljudet som annorlunda, låter mycket bättre när man stämplar fullt mellan 3000 och 5000 rpm. Placebo??? Någon med liknande erfarenheter?

__
Min bil:
Länk
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Har kört på V-power ett tag, inte i första hand för att jag förväntar mig något mirakel vad gäller prestanda och förbrukning, utan snarare för att jag hoppas att V-power är bättre för motorn än andra bränslen - håller motorn ren och fräsch invändigt.

Men man undrar ju. Varför har inga andra hakat på med superbränsle? Varför sälja på oss ett bränsle om majoriteten av bilparken inte kan tillgödo göra sig 99 oktan? Varför inte göra ett renare och bättre 98 oktan bränsle? Ahh nog nu... :-)

Frågan är inte helt obefogad men svaret är säkert att färre och färre "går på" myten om mirakelmedel i bränslet.
Nog har det funnits liknande kampanjer förr, vi som var med lite längre tillbaka minns nog Esso med Tigern i tanken, alla slangarna på mackarna runt om i landet hade orange vävtejp lindade i spiral runt slangarna pumparna...
Texaco har också haft sitt, Statoil körde med Stimuli 2000 osv.
Länk
Det var nog ännu värre för riktigt länge sen med all möjlig marknadsföring av kemikalier, bränsle, smörjoljor osv. Man sålde även tabletter att släppa ner i batteriet eller tanken mm. Läs lite gamla Automobilhandböcker osv, och skratta gott...)

FP
Har nu gjort liknande undersökning, dvs 95 vs V-Power med min nuvarande bil, en V70 T5 250hk otrimmad.
Med en "blindad" (dvs ovetande) fru som pilot och med en i stort sett identisk körcykel under 2 månader med V-Power. Snittförbrukning blev densamma som när jag tankade med 95!! De 70örena extra/L som V-Powern kostar gick det alltså inte att köra in under dessa omständigheter.

Efter att ha frågat min fru om hon märkte någon skillnad på hur bilen gick (utan att säga ngt om V-power) sade hon att hon inte märkt någon skillnad.

Jag tyckte dock att bilen gick jämnare vid normal acceleration men det kan lika gärna ha varit placeboeffekt efter att ha tankat för 13.80kr/L.

En felkälla som säkert kan ha påverkat V-power förbruknignen var tempen, det var i snitt ca 5 grader kallare än när jag tankade 95. Av egen erfarenhet vet jag att så fort tempen kryper uppåt 10 till 15+ så sjunker förbruknignen med 0,5-1dL/mil på vissa motorer (som tex min fd 320 -04 170hk).

Funderar på att göra om testet i sommar då tempen ofta är lite jämnare.

Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Jag är inte säker på att det är rätt typ av bil att testa med. V70 har en motor av ganska gammal konstruktion. Om jag inte har helt fel härstammar den från en motor från Audi på 80-talet och är endast lätt modifierad. Som det står lite ovanför, så är det inte alla som kan tillgodogöra sig det högre oktantalet. Man ska ju helst testa ett högoktanigt bränsle i en högkompressionsmotor, som till ex. en nyare BMW, eller de nya TFSI motorerna från VW. Kompressionsförhållandet i min gamla galant (se ovan) var 9,50:1 och i min nuvarande BMW är det 10,5:1
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
komplettering .. Jag upplevde knackningar i Galanten när jag körde på 95 oktan, och det försvann när jag började tanka 98. Har inte ens tankat något annat än 98 i BMW-n, så jag vet inte om det skulle göra någon skillnad med 99 oktan. Troligtvis ingen märkbar skillnad.
Att Volvo skulle basera sitt bensinmotorutbud under åratal på någon gammal avlagd Audismörja är lite befängt om man tänker efter. Men visst har V70-motorn några år på nacken. Den tillhör den svenskutvecklade motorgeneration som debuterade i form av den raka fyrventils 2,9-literssexan i 960 i början av nittiotalet. Tänker du möjligen på den gamla sur-dieseln i S80 2,5D? Den kom från Audi. Detta valde man som nödlösning under tiden den egna dieseln var under utveckling.

Med detta sidospår avklarat undrar jag om det inte istället är så, att eventuella skillnader borde märkas just på en överladdad motor där både tändinställning och överladdning kan justeras.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Helgesson.

Du är på rätt spår.

Volvos bensinfemma har inget med Audi att göra, det är en helt egen konstruktion med en helt annan uppbyggnad än den 5cyl Audimotorn som i det sammanhangen om än en mycket bra och tålig konstruktion är den gamla primitiva.

Likaså är det nog så att just en modernare turbomotor är en motor som ev. skillnader i bränsle kan visa sig lättas i. Därför att de oftast har en förvånansvärt hög grundkompression och sedan på det runt 1 bars laddtryck eller mer som ju ger ett verkligt kompressionvärde ink. laddtrycket som är väldigt högt. Jag vet att t ex SAAB ligger på 9,25-9,3:1 på sina Aeromotorer som har laddtryck på 1,0-1,4 bar som mest beroende på de aktuella ambienta förhållandena. Till det kan vi sen lägga en mycket elak miljö i förbränningsrummen med hög termisk stress på tändstiften, samt avgastemperaturer på upp till 1050 grader momentant och 980 grader konstant.

Det som nästan alla verkar glömma när de snackar bensin och Oktan, eller antagligen inte vet helt enkelt. Är att motorns styrsystem MÅSTE vara anpasat/kaliberat/mappat för MINST det Oktantal man ska köra på för att motorn ska kunna dra någon nytta av det.

Är motorn bara mappad för max 98 Oktan, så kan den generellt under normala förhållanden inte tillgodogöra sig bränsle på 100 Oktan. Styrsystemet kan då INTE öka tändningen yterligare över det som fabriken mappat som max för 98 Oktan, det kan ENDAST sänka tändningen från det maxvärdet på aktuell lastpunkt och varvtal om problem ev. uppstår.

De enda gången den då kan ha nyta av 100 Oktan, är om det med 98 Oktan skulle uppstå situationer som kräver sänkning av tändningen eller uppfetning för att dämpa eller stoppa spikningar eller annat som styrsystemet tolkar som problem. Och om man då skulle ha 100 Oktan i det läget så kanske inte dessa problem alls upstår och den kunde då ha legat kvar på de maxvärden som mappats för 98 Oktan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.