|
|
|
|---|---|
|
De bakre bromsrören är rostiga och måste bytas. Då det är rätt dyrt att göra detta på verkstad tänkte jag prova att göra det själv, dock har jag några funderingar kring detta: - Måste jag tömma hela systemet på bromsolja först, eller räcker det med att klippa/skruva bort de gamla rören och låta oljan rinna ut den vägen? - När jag väl skruvat dit de nya rören räcker det då med att jag luftar systemet endast bak, eller skall hela systemet luftas? Är det kanske bäst att byta all bromsvätska när jag ändå håller på. - Går det att lufta bromsarna själv eller måste man vara två personer? Tar tacksamt emot tips och trix hur detta kan göras på enklaste och bästa sätt. Tack på förhand /Olle D | |
|
Jag skall göra samma operation på min imorgon hade jag tänkt mig. Har köpt rör och slangar. Tänkte först skarva det på mitten någonstans men nu vette tusan, det lutar åt att bytta hela vägen från cylindern till bakhjulen. Det som orooar mig lite är att den högra luftnippeln verkar sitta ganska bra. Den är också väldigt rostig, det finns liksom inget riktigt nyckelgrepp. Blir att värma och hoppas att den lossnar. Det räcker att att låta oljan rinna ut när du har klippt rören. När jag har bytt på andra bilar har det oftast räckt att lufta i bak. Det går alldeles utmärkt att lufta själv. Här är en en annan tråd som jag startade. Länk Lycka till Mackan |
|
|
Hej! har skrivit lite i andra tråden med, jag bytte bromsvätska helt och luftade runt om inga problem för mig att lufta själv iaf... tog originaldomkraften med foten mot pedalen pumpade upp lite tryck,satte den mot sätet så den höll trycket sedan började jag hö.bak sedan upp med trycket igen vä.bak upp med trycket hö.fram upp med trycket vä fram osv några varv...tryck inte bromspedalen i botten, huvudbromscylindern kan ta stryk då den aldrig motioneras på det viset i vanliga fall(packningen kan börja läcka och det blir dyrt och krångligt... lycka till och tveka inte att fråga om det är nått mer du undrar över... Mvh Andreas |
|
|
Ok, tack för tipsen. Skall fixa detta så fort tillfälle ges. Mvh - Olle D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.