|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tänkt att köpa en BMW 318is (E36) som första bil. Jag undrar bara vad ni tycker om en 318is som första bil. Är den billig att äga? Är det en bra bil? Jag hade tänkt att max lägga 30 000kr på bilen. Finns det någon fin 318is att få tag på i denna prisklass? MVH/#FREDRIK# | |
|
Ett bra val tycker jag. Ekonomisk och ganska körglad. Se till att hitta en fin bil med bra historik och så lite rost som möjligt. Lycka till! |
|
| JA... Rätt exemplar är helrätt som första bil. Köp INTE första bästa som dyker upp bara. 30 000 köper en fin E30 men en halvsunkig E36. Så kolla även på E30 är mitt tips. | |
nazze |
finns fräsha e36or för 30000:- oxå |
|
Dem annonseras kanske ut för 39" men går nog att få ner till 30-33. Kika runt! Ring å hör, provkör ett par tills den rätta dyker upp. Annars finns det en hel del att läsa om just denna fråga. sÖk på forumet så hittat du nog mkt intressant läsning. |
|
|
Jag vill knappast påstå att is maskinen är ekonomisk...långfärd,jämn fart då ligger jag på 0,8-0,9 med min lite äldre e30 och när jag kör fullt ut så sörplar den minst lika mkt som min trimmade alpina spis gör. Motsvarande körstil långfärd,jämnfart så landade jag på 0,6-0,7 med min tidigare civic.. Förutom det så...är is verkligen trevliga vagnar, men dock i mitt tycke lite undermotoriserade ;) /Pelle |
|
parolof |
min BMW 318is (-92) ligger alltid under 0.8 på snabb landsvägskörning, skulle dock inte skada med 50hk till;-) |
|
får nog hålla med pelle ang. bensinförbrukning. min e30 har få gånger dragit under 0.9 normal för mig är 0.95 med inspirerad körstil. på bana/skojkörning drar min 1,2-1,6 l/mil... men grymt underhållande motor, tror den kommer mycket mer till sin rätt i e30, men denna diskussionen kan vi hoppa, vart uppe ett par gånger förut... :) Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Hej! Hade en 318is-90/e30 som första bil å ja saknar den faktikst ibland trots att ja haft/har nyare bmw:s å med mer effekt... En riktigt trevlig bil tycker jag.. ///MVH Johan |
|
|
Det är lätt hänt att man fokuserar på bensinförbrukningen när man ska leta en ekonomisk bil. Väger man in sådana saker som värdeminskning (en fin 318is e30 snarare stiger i värde om den vårdas), försäkring, service och resrvdelar så ÄR det en billig bil att äga. Då spelar nån deciliter per mil hit eller dit mindre roll. |
|
|
Jag påstår att de som säger sig ha E30 318is som förbrukar typ alltid över 0.9 l/mil vid landsvägskörning har dåliga exemplar. Blandad normalkörning med riktigt mycket stadskörning ska ligga kring 0.8l/mil. BMW anger själva 0.81l/mil vid blandad körning enligt DIN-norm. 120km/h motorväg ska inte bli nämnvärt över 0.8l/mil och 140-150km/h ska kunna gå att hålla samtidigt som förbrukningen håller sig under 1l/mil. 318is är den bästa första BMW man överhuvudtaget kan köpa/äga om man tänker på totalkvaliteten den erbjuder, prestanda, väghållning, ekonomi, samt nöjesfaktorn. Det värsta är att 318is E30 smyger upp och man kan faktiskt nästan hitta lika fräscha 318is E36 som E30, vilket gör valet ganska svårt om man inte är ute efter ren körglädje och busbilegenskaper. |
|
| Skulle nog försöka hitta en riktigt fin E30, personligen tycker jag att det är en mycket vackrare bil än E36. | |
|
Frifart: min förbrukning är 80% inspirerad stadskörning och andra hälften buskörning. lugn körning på landsväg ligger den på ca 0,75-0,85. men som sagt gillar bilen varv och jag gillar inte tomgång heller... :) Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Frifart; så länge man kör på lilla spjället så kanske det går att hålla sig till dom nuffrorna och tom lite lägre, men så fort det stora spället öppnar upp...så glöm alla siffrorna som bmw anger. /Pelle |
|
|
e30 är helt klart en sportigare och roligare bil än e36. Men en viktig faktor framför allt om man har nytaget körkort är krocksäkerheten och där är givetvis den större och modernare e36:an bättre. En fin e36:a kan mycket väl vara billigare än en e30 i motvarande skick. Racerbilen: Länk |
|
|
JAg tycker det är rätt underligt att man inte får siffor på typ 0.65-07 landsväg, en kille som hade en 90a 318is som min kompis tänkte köpa och han låg på de siffrorna. Jag kan tänka mig att slänga på större fälgar och bredare däck påverkar en liten 1.8l mycket med halvdåligt vridmoment. Kanske många som har det när de snittar runt 0.9 l med sina 318is E30? Jag kommer själv ganska lätt ner på under 0.8l/mil vid landsvägskörning, typ 0.75l/mil med 323E21 vid jämn gas 100km/h och körning till och från jobb på 50l bensin blev också nästan exakt 0.8l/mil i snitt nu nyligen, oerhört bra för biltypen. Men jag ska väl tacka utväxlingen för detta, 2000rpm = 95km/h! på 5ans växel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.