AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.924

passar en clk kompressor på en m52 328 e46

ra
10
rallywille
e46 328ci -99
har fått ett erbjudande om att köpa en kompressor från en merca 230 skulle d funka att stoppa i den i min med viss modd fattar jag också men jag tänkte på rotation och el styrningen å sådana problem man lär stöta på
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

El-styrning? Har aldrig hört talas om någon el-styrning på en kompressor. Med rätt utväxling på remmen för moderat laddtryck och ommappad styrbox så är det nog inte alls fel. Men räcker en sådan komressor mycket längre än en bit över 200hk?
ra
10
rallywille
e46 328ci -99
viserligen ger ju inte dom moddelerna mer än 190 kusar med komp
så d kankse tappar orken fort börjar kännas som ett onödigt projekt
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Jag fick tag till en 200 och det är en Eaton M45. Den pumpar dock bara 0,75liter/varv. Räkna med att vid 100% fyllnad av motorn så tar den ½ slagvolymen per varv, på en 2.8 så blir det 1.4l luft per varv. Normalt kan man anta att en sugmotor sällan kommer upp högre än 80-85% fyllnadsgrad så redan här får man ju en 15-20% effektökning om man kan pyttsa in 100% luftmängd. Överladdningen ges ganska direkt genom kompressorns avgivna luftmängd relativt hur mycket motorn kan ta emot. Ex. M45an ger 0,75l/varv om denna drevas till 2.5ggr motorns varvtal så får vi 0.75*2.5=1.875liter per motorvarv. Motorn tar som sagt 1.4 skillnaden blir då 1.875-1.4=0.475liter vilket direkt motsvaras av 0.475 bars överladd. Nu måste man dock tänka på att kompressorn har ett av tillverkaren bestämt maxvarv på 12000rpm har jag för mig, kortvarigt +10% så ~13500 är absolut max! Om drevningen är 2.5 gentemot motorn så får motorn max varvas: 13500/2.5=5400rpm! Detta är ju lite mesigt så här måste man tänka sig för så att man inte varvar sönder kompressorn. Bättre val är då att välja en större kompressor och dreva denna med lägre utväxling. M62 an från Eaton ger 1l/varv och M90 ger 1.5l/varv. Vet dock inte vilken som används i CLK230 men du kan ju se yttermåtten och kolla med din polare som kan mäta sin och sedan kolla på följande länk: Länk
ra
10
rallywille
e46 328ci -99
utan att ha tittat på kompressorn skulle jag kunna tänka mig att dom kört
m45an å 230 också iomed att dom ska ju vara anpassade för 2-3 liter
m62 an går ju lite högre upp i liter då snackar vi väll typ större amg bilar kankse kollade på bild jag fick av polaren den ser inte ut som bilerna du hade på sidan och så är drevet stort som fan tycker jag
är lite hi tech för mig d här börjar bli snurrig i huvet av alla siffror
Am
569
Ambush
540i/6-94
Kompressorerna från mercorna har elektromagnetisk koppling så man kan koppla bort kompressorn helt från motorn. Det gör att man kan ha högre utväxling på kompressorn för att få högre laddtryck på låga varv. Sedan kopplar man bara ur kompressorn när maxvarvet nås - på så sätta övervarvar kompressorn aldrig och man får max tryck på lågt varv. Ganska trevlig funktion om man bara ska använda kompressorn för att få mer tryck vid lågvarv. Meningslöst om man vill använda kompressorn över hela registret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.