|
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Tja BMW-freaks!! Kollade på blocket, antalet M5:or som är till salu idag 051007. Räknade till 48 objekt, och håll i er nu! av dessa är 41st! 99 eller 00:or och endast 7 st 01, 02 eller 03. Alltså ca 15% av de sistnämnda! Av allt man kunnat läsa här på forumet angående M5 E39 kan man bara dra en slutsats av detta: ägare av årsmodeller 01 eller senare är nöjdare än ägarna av 99 och 00! Modefieringar av motorfoder, Vanos, samt Angel-eyes har fallit väl ut, betydligt mindre fel på 01:or och senare! "Barnsjukdomar" drabbar ju inte bara BMW, ta tex SAAB där 900 modellen då den kom 94(nya) var otroligt felförföljd, men där 96:an(som jag för övrigt ägde) var en utmärkt bil! Jag skulle inte köpa en 99 eller 00 idag med typ 12000 mil på mätaren även om jag fick den för 200000 eller under! Var jag sugen och ville ha en(har ju en ändå) skulle jag absolut coola ner mig ett år eller möjligtvis 2 och sedan köpa en 01 eller senare! eller varför inte slanta upp de 50-70 tusen mer det kostar att få loss en 01 istället för en 99! Men detta är ju hur jag skulle göra! och smaken är ju som baken som det så populärt heter!! HA DET!!! |
|
Det skulle ju också kunna vara så att det såldes fler 99:or, med tanke på att modellen var helt ny då? ;-) Mvh, Kalle |
|
|
Lite partisk där va?.. Jag har en -00 och är drömnöjd, allt fungerar som d ska och drar inte en droppe olja. Så jag vill inte betala så mycket mer för optiska/takniska uppgraderingar. Men visst få jag oxå känslan av att det finns ett gäng strulande objekt till lägre priser, men dem försöker man ju hoppa över... |
|
Lasse Karlsson |
Nja! inte direkt partisk, okej! jag har en 02:a, men jag hade tidigt bestämt att en 01 eller senare skulle det vara om jag skulle ha en M5. Försöker väl mest lägga ihop 1 + 1 vara lite realist och dra en logisk slutsats! sen att jag har en 02:a tycker jag vi kan lämna utanför! |
|
Man handlar ofta vad pengarna räcker till och som alltid är det svårt att få fram de sista tusenlapparna när man ska köpa bil om man inte är född med guldsked i munnen.Om två år kostar -02 mellan 150>230tkr när E60 M5 börjar bli vanligare på svenska vägar. mvh |
|
| Personligen skulle jag köpa en 02 eller 03 om jag letade e39 m5. Och jag tror också att 99orna speciellt tilltalar en annan kundgrupp än de som äger/köper en 02-03. Många bilar har rullat långt, haft ett par ägarbyten och är imporerade. Lägg där till ett antal barnsjukdomar så är det lätt att förstå skillnaden mellan en importerad 99a i pris och en svensksåld 02a. | |
|
Det mest troliga är att bilarna helt enkelt är nyare och därmed inte aktuella att säljas ännu. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Jag tror anledningen att det finns så många E39:or 99-00 är pga utbud och efterfrågan. Det fanns inte så många M5:or runt 99-00 + priset. Därför togs det in från tyskland eller andra EU länder.. Kan tänka mig att dom som säljer nu vill byta upp sig eller har nyligen importerat och försöker göra en hacka. Mig personligen hade det inte spelat någon roll om det var en 99:a eller 02:a. Skicket, utrustningen och priset hade varit avgörande. För den som letar M5 E39 hade jag kollat in farsans M5:a som är till salu. Låg försäkring, Sv Såld, ordentligt utrustad. |
|
|
Glömde länken.... Länk Finns även i Powerbörsen med fler bilder. |
|
|
Tror inte det har så mkt med att göra att 99-00 skulle va så mkt sämre än de nyare. Tror logiken ligger i att folk som köpt bilarna vill väl förnya sig efter 5-6 år..? Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
M5 E60 kan kanske vara en orsak? ;) Bilen: Länk |
|
|
Har råkat ut för 2st -99or där senaste ägaren bara haft den ett halvår. Känns inte såbra att köpa en då. Senaste hade utslitna bakdäck och skulle snart in på service. Är det så att folk köper och sen upptäcker att de är dyra att underhålla? |
|
|
Jag har haft en -99:a i ett par år och är mycket nöjd. Den drar visserligen en del olja men går fantastiskt bra. Jag tror således det mindre beror på årsmodell än på hur den körts. Det viktiga är att vara noga inför upphandlingen - att lyssna på motorn, se på skicket, provköra den ordentligt och gärna göra ett M-test. Ricke |
|
|
Svaret till skillnaden i utbud är givetvis konjunktur. Det blev inte så många som hade/tog sig råd med en ny M5:a efter börsraset som startade mars 2000. Pengarna gick upp i annan rök än de från bakdäcken... Jag letade länge innan jag köpte min och tittade även på nyare 01, 02 och 03:or, men efter att man åtgärdat oljeförbrukningen februari 2000 så kom inget annat än kosmetiska justeringar. Min mars 2000 bil har gått som en klocka! Skick / historik / utrustning / sunda ägare är viktigare än angeleyes! |
|
|
Håller med Peter U, Köpte dock min orörd. Många vill (ha) men det styrs naturligtvis av marknaden. Man märker här på forumet att det finns en bra koll på tillgängliga bilar men tveksamheten finns i alla fall av olika skäl då det är en extrem bil. Som en känslig hingst om man får säga och det krävs omtanke med omdöme för att inte "spoliera" "vidundret". Det är som att köpa ris i Asien. Olika kvaliteter man får betala för. Längst ner i M5 39 säcken ligger förstås -99 orna. Sedan kommer milen, skicket (vinter eller ej) ägarantal osv. Vad jag dock ej tror på är att M5 E60 kommer att bli så "vanligare" som man kanske önskar. Även så, är vi ganska "domed" med törstiga bilar inom en alltför kort tid. Jag har en dålig rygg och är lite "skröplig" på mornarna men när jag tar upp garage porten och ser "de blå monstret" vänta där får jag alltid en skön känsla som är svår att beskriva och allt annat är som bortblåst när jag drar igång motorn och backar ut med PDC tjutande vilt och vi mullrar iväg på tomgång: Nu är det bara vi ! Så är det att ha en M5 E39 ! vi har varit ihop i 2700 mil. (På vägen). Brgds M5-Ike |
|
|
Håller med ovan: Jag är extremt skick- färgkombination, och utrustningsfixerad. Före årsmodell. Jag letade i drygt 1 år innan jag hittade "min" kärlek. Krav jag hade var kalasskick (origiallack, full s-bok, tidig import, låga mil, glaslucka, navi och inte minst fulläderinredningen (den med läderklädd instrumentpanel m.m.). Supernöjd är jag, även om försäkringen är ruggig (18 papp/år). |
|
| samma här !!!!!!! som sagt skicket går före allt , instämmer 100% med föregående talare !!! | |
Ulke |
Sedan kommer lite extra saker rill påståendet.... 14 av de M5 99-00 som sökresultatet ger är allt från audi till saab 9/5, bara det att M5 nämns i annonsen..... samt att 9 st M5 återfinns i modellerna 2001 till 2003 Ett ytterligare argument är som sagt att det säkert såldes fler av de första modelerna när bilen var ny, de som under 2002 och 2003 blev intresserade av M5 tänkte nog som så att det kommer snart en ny karosserie...jag väntar nog lite med att köpa min nya M5 för man vet ju av erfarenhet att den gamla karosserien blir lite passé när det kommer en ny och då förlorar jag för mycket i värdeminskning om jag köper en ny nu....... Bara en tanke //Ulke |
|
Tror också "IT-boomen" är en faktor varför det finns betydligt fler -99 -00 än de senare. Så är det också i Finland. Min har jag ju haft en del problem med, med peppar, peppar sen Maj har den gått problemfritt! Som tidigare sagt, angeleyes är ju inte sååå viktigt:) (Dessutom fult) Har ju piffat upp min lite, och nog lagt över 6000€ på bilen om man räknar allt från lack till service på 1år. Dyrt, javisst, men inget säger att inte detsamma hänt en annan bil. Kollade rätt noga upp bilen innan köp och ändå fick man litet av det sura äpplet och bita i. Min bil är nog i skrivande stund en av de finare -99 i Finland pga uppiffningen. Ända som finns är lite skrapade bakfälgar. Arrgh! (Ska fixas, men inte till vintern) Säkerligen är M5 E39 lite uppdaterad drån -01, det är ju klart, evolution kallas det, men jag skulle absolut inte ta steget ut och på några sätt påstå en -99 bil vara dålig på nåt sätt. "Dieselknacket" kan man leva med, likaså oljeförbrukningen. Sedan om man köper en -99 med 20K mil på mätaren, och inspektion 2 är på kommande, samt tidigare ägare snåöat lite med underhåll och diverse slitage delar är slut, måste man ju räkna med att ha utgifter, men detta gäller ju alla bilar, likväl -03 när de kommit upp till 20K. Själv funderade jag att byta till en -00 med endast 2600mil, men det verkar som mitt ekonomiska sinne har vunnit över hjärtat. Ska nog hålla min bil en god tid framöver, för nöjd är jag. Fastän den kostat en del pengar och surt har det varit ibland, älskar jag bilen! Länk |
|
kilroy |
Det är säkert som många framhåller...det finns naturligtvis betydligt fler -99 och -00 än senare årsmodeller vilket också visar sig på blocket eller vilken annonssajt som helst. Tillsammans med ett lite oförtjänt rykte om att vara en problembil har det medfört att marknaden för tidiga M5:or är tuff. Jag sålde min M5:a nu i helgen, en -00, tack och lov slapp jag annonsera ut den eftersom en släkting till mig köpte den. I dagsläget skiljer det inte mycket i pris på en 540 jämfört med en M5 i samma årsmodell. Som köpare är det ju rena rama julafton men som säljare kan det vara tufft att bli av med pärlan... Mvh kilroy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.