AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
623

Vad ska jag göra med min bil

Sn
18
SnarF
BMW 316i -89
Jag har lyckas få ett väldigt knepigt fel på min bil.. den startar inte.. och det verkar som det e något fel i "svarta lådan" så det kommer bli dyrt att laga? så jag undrar om det e någon ide att krångla met.. karossen å så e ju väldigt fin men... men ni vet inte hur mycket det kan gå på?? på BMW...

tacksam för svar!!

MM Spider 17"
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det borde ju gå att hitta en schysst box på en bildemontering för en blygsam peng. Femhundring kanske?

Mr C
BMW-Yoda
Hej. Startar den inte alls? Går startmotorn runt? Får den soppa? Får den gnista? Kolla ovanstående först. Jag har inte varit med om fel på en styrbox än, utan någon sorts yttre åverkan. Osett så tippar jag på ett annat problem i alla fall.

BMW-Yoda
Har du nyligen utfört motortvätt? har du det kan det ha kommit in vatten i startmotorn som sedan frusit. Detta hände på morsans bil. Vi pratade med mecken och de sade att vi skulle knacka, värma startmotorn. Vi gjorde detta sen fungerade den. Långsökt kanske, men det kan vara så.

BMW rules!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Då kan det lika gärna kommit vatten i tändspolarna o fukt innanför tändstiften.

The eye is quicker than the mind..
518i slow mobil
Kolla först om det kommer soppa, gnista och om den har komp.... Styrbox låter långsökt tycker jag. Ska väl vara tändlägesgivare på dem annars.... Mät tändspolen också, felet kan ligga där också....

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På treårsdagen efter leverans startade ej min 318.
Det blev bärgning till BMW i Gävle. Efter en dags felsökande konstaterade de att det var databoxen. Det var första gången det hänt på en fyrcylindrig enl BMW.
De var mycket skeptiska och undrade om jag hade pillat på något vilket jag inte hade gjort. Hur som helst så skruvade de bort en box från en bil i bilhallen (det fanns ingen i Sverige på lager)och monterade in i vår bil och tog det på good will garanti.
Med det i baktanke så verkar boxarna vara ganska säkra.
/Mats
Sn
18
SnarF
BMW 316i -89
Jag har inte tvättat den.. iallfall inte underifrån
den får både gnista och bensin.. tror nästan det kommer för mycket bensin.. för den verkar sur.. mycket bensin på tändstiften blir de.. så den går runt ja... hoppas jag kan få tag en en ny box.. fast 316i e ju lika vanliga som bmw e norskt...elle?? =)

tack för alla svar föresten!!

MM Spider 17"
M-3
Hej
Hoppas bara att du som sagt inte har motortvättat bilen eller har fått vatten på tändspolar etc... BVS gjorde så på en m-3 e36 och dom fick kosta på den 2900kr st x4(6). hoppas inte att du har samma problem..MWH M-3
BMW-Yoda
Om du stänger av soppan o drar i lite gas, går han på det då? Låter konstigt att den inte ens tänder med både gnista och soppa. Har det hänt något annat? Är kamremmen hel? Finns det komp? Jag tycker att även om tändningen har hamnat åt helvete eller om kamremmen har rappat, så borde det i.a.f. tända till något. Men den är tvärdöd alltså?

BMW-Yoda
Sn
18
SnarF
BMW 316i -89
den startar om han får startgas... njaa kammremmen e spänd å så...

MM Spider 17"
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Den startar alltså med startgas. Får den för mycket luft? Kanske hål i "slangen" mellan lm-mätaren och insugsspjället. Kan spjället ha hängt sig? Om du får igång den med startgas, fortsätter den då att gå? Prova i så fall att låta den gå på tomgången och spraya startgas runt slangarna och se om tomgången höjs. Isåfall är det hål.
Hur är det med tomgångsventilen. Den funkar väl som "kallstartsventil" också?
be
250
benny
535im-86
Byt tändstift även om du har gnista om dom gått sura
Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
Innan du oroar dig för en massa dyra delar som styrboxar m.m. så kontrollera bensinpumpen under sittdynan bak, det är vanligt att stiften till pumpen tappar kontakten, alt. att din ventilkåpspackning läcker runt tändstiften vilket brukar resultera i att bilen baktänder, få avgasknallar och kanske rent av lägger av!
Vintertid som denna kan du helt enkelt få en ispropp, ett läckage i bränsleslangarna (torkar lätt ut), m.m. m.m. så oroa dig inte för svindyra reparationer, det mesta går att repa billigt...

Kokerskan
BMW-Yoda
Tippar på dåligt med soppa. Kolla pumpen. Matar den alls/tillräckligt? Ström/jordfel pump? Soppapumpsrelä? Relät kan du enkelt testa. Koppla direktplus i säkringsdosan/utanför bilen. Spridare? Jämn fin dusch eller rinner det?

BMW-Yoda
Det kan vara fel på bensinpumpreläet,för att även om du slavdriver bensinpumpen så blir trycket fel så att bilen inte startarom det är fel på reläet.

Jag vet inte var det sitter på en 318 men det kan du nog ta reda på. Det kostar inte många kronor på en skrot...

Kolla det vet ja!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.