|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Kilroy skev: "...har dessutom aldrig förstått att folk lägger ner tid och energi på elektroniska prylar, maskering av olika slag, solskydd, borttagna nummerskyltar m m när det mycket enklare att hålla hastigheten på dom vägsnuttar det handlar om..." Kilroy, säger du som innehar "inofficiellt" världsrekord på sträckan Malmö-Varberg på 1 timme och 12 minuter med M5:an...:-) Hehehe....Lätt för dig att säga när du har flytat ner till Tyskland dessutom....:-) Visst är det lätt att hålla hastigheten (man har ju farthållare faktiskt), MEN: det händer faktiskt att folk "torskar" ibland, man är inte dum eller blind för det. Annars skulle inte kameror fyllas med bilder varje dag... Jag menar man kan ha otur ibland också...:-) Förresten, jag har ALDRIG blivit fotad eller stoppad i fatrkontroller, och jag har ca 160 universitetspoäng, så jag är varken dum eller notorisk fartsyndare...:-) BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Jag har haft min radarvarnare i 8 månader nu och kör förbi kameraskåp varje dag (har 14 st till och från jobbet), men en så länge har inget skåp gett utslag, så jag drar slutsatsen att ingen kamera ingen radar, men det är som sagt min egen teori. BMW CS #5206 |
|
|
Sharifan: Inget personligt men jag känner några personer med 180 högskolepoäng, de är inte smartare för det :) Christer: De ligger i att din varnare inte klarar den typen av radar. En god vän hade samma problem. Ny varnare löste problemet. Läser du på vägverkets hemsida så står det i klartext att skåpen använder radar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan> jag fattar, det e lugnt... Det finns ju olika sorters intelligens, så att inneha massa högskolepoäng och att vara klok på livet är visst inte alls samma sak...:-) Men jag vill bara inte bli idiotförklarad bara för att jag menade att man kan faktiskt "torska" och bli fotad. Dessutom har jag själv aldrgid torskat, det betyder väl att jag är inte så dum ändå?........:-) ...jag är nog en sån där "känguruförare" ofta, :) men det verkar som Storebror med den nya tekniken kommer att förhindra sån körning snart oxå... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
... nya rön efter ett ordentligt kaffesnack med toppexperter på teknisk signalspaning mot de flesta emittrar (rr) och sensorer. Att en hastighetskamera automatiskt skulle kunna läsa av och registrera nummerplåtsnummer är "föga sannolikt" d v s otroligt. Man måste då "upp på" nivån jaktradar för JAS. Att tekniken används vid ögonavläsning för inpasseringskontroll är mycket annorlunda och en begränsat utsnitt av iris avläses och tolkas. Jmf = rikta in avläsaren mot 1:a bokstavens övre del - 2 mm2 - för att fastställa färgpigmentets utseende medger inte att du får samma resultat om du visar upp hela nunan i avläsaren. Utsträckningen av det sk footprint medger sannolikt inte att en upphinnande bil kan trigga kameran att ta bild på "fel" bil. Felmålsföljning är inte sannolik i en fartkkamera.Skulle 10-dubbla kamerapriset. Dessutom är det ju så att en mänsklig varelse tolkar bilderna före utskick och indrivning. MVH /// Paap R .... nu skall vi fika igen |
|
Paap-Redeer "Att en hastighetskamera automatiskt skulle kunna läsa av och registrera nummerplåtsnummer är "föga sannolikt" d v s otroligt. Man måste då "upp på" nivån jaktradar för JAS." Nu har du och dina experter verkligen totalt fel till 100% Det behövs ingen hitect överhuvudtaget. 1. Enkel dopplerradar mäster hastighet 2. Triggar en enkel digitalkamera som tar en bild 3. En PC med ett mycket enklet bildbehandlingprogram lokaliserar skylten på bilden och plckar ut nummret med teckeningekänning. Billigt ock enkelt och redan i drift i tex england, En kamera + PC klarar visst mer än 3000 böter i timmen på detta sätt. |
|
|
Paap: Vet inte om jag förvirrade något tidigare när jag skrev om inpassering genom grindar osv? Detta var alltså inte avsett att funka på bilförare, utan gående. Funkar alldeles utmärkt, jag har själv testat och sett hur tekniken funkar. Efter inlärning av personen i fråga så är träffriktigheten mycket hög. Detta var alltså för flera år sedan, det hr sannolikt förfinats idag. Ögonavläsning, handflator och fingertoppar osv är en annan sak, här gällde det att bara passera in utan att behöva stanna upp osv. Avläsning av regskyltar är som BMW_MAN skriver redan etablerad teknik, med de kommande kamerorna blir det enkelt att utföra om så önskas. FP |
|
Paap Reeder |
..... mycket tveksamt. Men jag kan givetvis ändra mig. På den tiden när FFFGT "var igång" .... d v s 85 -ca 97 lade jag i början av 90-talet ner mycket krut på att få till en avläsning av regnummer man passerade och jmf dem med listan. Vi rörde oss med summor kring över 50 Kkr för ett system... som man dessutom inte kunde kvalitetssäkra fullt ut. Nu har ju tyvärr FFFGT lagt av sedan 10 år ..... MEN tekniken har ju också exploderat. Sticker ut hakan och påstår att det där med automatisk avläsning är en typisk skröna i dessa sammanhang. Men som sagt ... upp till bevis och mycket kan ju ha hänt som sagt. MVH /// Paap R |
|
Paap: tyvärr har tiden rusat ifrån dig läs bara här: Länk Bara textens inledning är riktigt läskig: "Automatic number plate recognition (ANPR) is a mass surveillance method that uses optical character recognition on images to read the licence plates on vehicles. As of 2005 systems can scan number plates at around one per second on cars travelling up to 100 mph (160 km/h)." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Paap Reeder, utvecklingen av datorkraft går rasande. Nu sitter ungar och spelar spel på konsoller som kan rendrera 3D i en hastighet som hade fått pentagons värsta simulatorskapare att gråta glädjetårar för några år sedan. Att automatidentifiera nummerplåtar är barnlek idag. Kolla Casios nya billiga digitalkameror, det hitar ansikten och sätter autofokus där "face-priority-autofocus", kostar bara någon hundring extra i mjuk/hårdvaran i kameran |
|
Paap Reeder |
... där ser man. Jag ger mig och ser att man måste uppdatera sig .... Synd bara att inte FFGT fortfarande är "a live". Läste själv fel på listan mellan MBM och MMB en natt på 80- talet och det bidde te å åka T-bana i minst 2 månader ... så inte ens Ego Boy var riktigt Q-säkrad. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.