AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.464

Hur funkar dom nya plåtpoliserna?

Sida 4 av 5
Idag gjorde jag en minst sagt intressant iaktagelse på sträckan lund-staffanstorp när jag körde några ärende på lunchen.

Jag blev ca 150 meter innan en fartkamera omkörd av 2 utrycklande ambulanser som körde uppskattningsvis 140-150 km/h på 90 sträcka.

man kan se in i kamerorna om det just sitter en kamera där och eftersom jag visste att de brukar sitta en kamera där då polisen är där med jämna mellanrum och mekar med skåpet så saktade jag in lite för att själv inte bli fotad tillsammans med ambulanserna. Men till min förvåning så fotade inte skåpet ambulanserna..

Tanken började snurra att de har utr som stänger av skåpen när de kommer för att kamerorna inte skall fota i onödan. Sen kan man undra hur ofta de används då man ofta ser både poliser och ambulanser som kör för fort utan blåljus. En annan tanke var ju givetvis att man kan hänga på utryckande ambulanser utan att bli fotad :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
I Finland har hastighetskamerorna sensorer i vägbanan som mäter tiden det tar att åka över dem. 2st slingor alltså. Det rår man inte på, förståss på natten när ingen trafik finns kan man ju byta över till mötande filens vägbana.

Länk

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
wendtan> Troligare så att rullen var slut. Ambulanserna plåtas, både under utryckning och transporter. Sen är det upp till ambulansföraren att visa att dom körde Prio 1 för att få boten avskriven. Var det inte prio-körning kostar det pengar även för dom.

Vi har en ambulansförare som knäcker lite på jobbet, så ämnet har varit uppe :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Apropå Wendtans inlägg: Nu vet jag inte om det här är sant men iallafall:

En kompis kompis (såklart) körde sin traktor längs landsvägen och det blåste ganska bra motvind vilket gjorde att håret stod rakt bakåt på killen. När han hinner upp en fartkamera blir han omkörd av en MC som aktiverar kameran och traktorn plåtas. Han får ett brev från polisen där han ombeds sluta att "larva sig" med kamerorna :-)

Nummerskylten på traktorer sitter ju på höger fram så det är inte helt omöjligt..
Det är vad jag vet digitalkameror i skåpen. Så någon rulle handlar det inte om. Och som jag förstått det så blixtrar skåpen även om det inte sitter någon kamera i skåpet.

Dessa ambulanserna kom som sagt med blåljus så de lär inte vara några konstigheter där, jag tyckte bara det var konstigt att skåpet inte fota/blixtra.

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Skåpen blixtrar inte om det inte sitter en kamera i dom.
Rille: I beg to differ. Jag har sett skåp blixtra som vi konstaterat att det inte satt kamera i.

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ok, jag har aldrig sett ett skåp utan kamera blixtra någon gång. Vad gäller?
ErikNilsson
Wendtan: På nämnda väg borde det väl i teorin gå att köra över tillåten hastighet förbi kamerorna om man kör i motsatta körfält? Har gjort detta några gånger mitt i natten på väg hem från jobbet och det har aldrig blixtrat till.

För övrigt så kan det väl ha varit så att det faktiskt inte satt någon kamera i skåpet idag? Jag är nämligen lite skeptisk till att det alltid blixtrar i skåpet, oavsett kamera monterad eller icke.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
wendtan> Minneskortet då :) Nuvarande skåpen är ju inte on-line och har begränsad lagringskapacitet, så ett av problemen med dom är just att minneskortet/rullen/stenkakan blir fullt tämligen fort. Arbetskrävande är bara förnamnet, då det krävs att polisen åker ut och byter manuellt.

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Lite info om de nya 700 kameror, bilder samt förteckning över de sträckor där nya kameror ska installeras: Länk

Men nu ska jag änvända mig av GPS med röstvarningar för kameror som kommer I GOD TID så att jag inte missar en enda kamera i farten...Hoppas bara på att de nya kamerornas positioner uppdateras fort på Länk så man kan ladda ner den i sin GPS och köra lugnt....:-)

En sjuk bieffekt av dessa kameror blir ju "kängurukörning", man bromsar vid kameran och gasar sträckan mellan dem, absolut det värsta körstilen för miljön, men vad bryr sig VV om det?..........

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Erik: Det syns tydligt att de sitter kamera i skåpet. Du ser optiken helt enkelt, annars ser du bara ett tomt hål.

Att gå över i motsatt körfält fungerar, men de gjorde inte ambulanserna.

Hangaround: Visst, minneskortet kan bli fullt, men jag ser det som ganska långsökt med tanke på vilka minneskapaciteter som det finns idag. (Upp till 6-8 gb)

Anledningen till varför jag är säker på att det blixtrar även om det inte finns en kamera i skåpet är för att vi utförde ett vetenskapligt experiment i ämnet :)

Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
wendtan> Jag vet, får inte riktigt ihop det själv. Men faktum är att problemet finns enligt polisen. Kanske ett föråldrat system med få möjligheter som körs i väntan på det nya, vad vet jag. Eller så är bilderna på en halv gig styck! :D

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Rent spontant känns det som att polisen som monterar kameran också
aktiverar själva radarn/blixten? Men jag kan ha fel. Jag kan dock garantera
att jag aldrig någonsin sett ett skåp blixtra utan kameran monterad?

Men det där lär det ju bli ändring på med de nya skåpen som har direkt-
kontakt med tjänstemännen i Kiruna...
När man läser informationen om de nya kamerorna så framgår det väldigt tydligt att de kan användas även till ren trafikövervakning av bilar som inte kör för fort. Bra när de jagar en bankrånare som de har reg numret på, mindre bra när de bara vill kartlägga vart man kör och hur ofta osv.

Länk
Hela innanmätet i skåpen bakom öppningarna för blixt, objektiv och radar hängs in som ett chassi när de är bestyckade. Verkar inte så troligt att man låter allt utom kameran vara kvar i skåpen när man inte mäter/fotar osv. Man har som bekant snålt med pengar, utrustningen är dyr och skall sändas in centralt för kalibrering och kontroll rätt ofta, samtidigt som man endast har ett fåtal utrustningar som ibland dessutom delas med grannlänen.
I början av "dagens" generation av skåp fanns inga digitalkameror, möjligt att de har uppgraderat under tiden, men ekonomin är som sagt dålig. Utöver de höga smala skåpen så finns det några av senare variant, kompaktare mera fyrkantiga också, kanske dessa har digitalkameror?
För några år sedan syntes det lång väg när skåpen var obestyckade, bakre väggen syntes genom öppningen för blixten, numera ser man ofta reflektorn osv sitta där alltid, eller om det är en attrapp från gamla ficklampor?? Men att blixt och radar skulle sitta där (aktiva) när man inte mäter...njaaa.

FP
Paap Reeder
folke!

Så här minns jag dom förklarade -> de gamla skåpen.
Radarna mäter kontinuerligt.
Om en bil kör fortare än triggad hastighet så tar den mycket riktigt bild då bilen passerar "footprinten".
Footprinten var "lång". Litet osäker nu men typ 35-45 m framför kameran.

Jag lever fortfarande i tron att om en bil A kör 90 och passerar footprint samtidigt som jag närmar mig "footprintarea" med 130 så kommer skåpet att fota 90-åkaren och ange 130 för honom.

Skulle radarn kunna följa två mål samtidigt kan inte detta hända men jag tror inte att tekniken är så avancerad ... eller var. Dagens skåp kanske fixar det.
Det som gjorde mig förvånad var just det utdragna footprint. Skulle footprint vara exvis 5 cm kan jag förstå att detta inte kan hända.
Radarn fastställer då att ngt kom in i footprint på cm nr 1 med 90 kmh och höll det tom cm nr 5.

Tills jag är helt övertygad ... håller jag dock koll i backspegeln.

Man kan med det nya systemet säkert också upptäcka och fota "kängrukörare".

PP är ännu effektivare. Möter en patrull en V12:a på motorvägens motgående filer som ligger och stöter mot chipets 250- begränsning så ropar dom ... "titta en pundare" ... och knäpper på PP när dom är i jämnhöjd och fortsätter lugnt vidare till en vägverksöverfart mellan körbanorna. Sedan vänder dom och trycker pelle i botten och kommer så ikapp V12:an efter dryga 4 mil och finner då en snittfart på 222.
Nicht so gut ..då!

... nej ... lagom är alltid bäst ... och förmodligen också säkrast!

MVH /// Paap R
kilroy
Hangaround*

Ditt sista (senaste) inlägg tillhör ett av dom klokare i denna tråden...

Har dessutom aldrig förstått att folk lägger ner tid och energi på elektroniska prylar, maskering av olika slag, solskydd, borttagna nummerskyltar m m när det mycket enklare att hålla hastigheten på dom vägsnuttar det handlar om.

Lägger man dessutom in aktuella vägsträckor i sin naviutrustning så har man lite framförhållning i sin körning.

Hur svårt kan det bli...?

Mvh kilroy
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
varför just V12:an

Länk
kilroy
Hangaround*

Det blev nog lite för många öl i helgen nere i Tyskland...jag har ingen riktig ordning på inläggen...

Detta inlägget menar jag:

"Sharifhan> Inte för att vara petig, utan för att ditt påstående inte är särskilt korrekt. Kameraskåpen sitter på olycksdrabbade vägsträckor utan mittbarriärer och liknande, inte på motorvägar. Jämför gärna Vägverkets kartor över skåpens kommande placering med Motormännens kartläggning av vägarnas säkerhetsbeskaffenhet. Där har dom ett syfte. Hade dom suttit på motorväg hade jag gnällt lika högt.

Tycker att trafiken länge har byggt på ganska stor frihet under ansvar, kontrollerna har ändå inte vart så frekventa. Men det har vart för mycket frihet och för lite ansvarstagande, då kan till och med jag se att skåpen gör nytta, trots att jag hör till dom som har betalt pengar till PG 476 50 03-1."

--------------

Ber om ursäkt för mitt slarv...

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.