AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.465

Hur funkar dom nya plåtpoliserna?

Sida 3 av 5
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jesperado:hur jag vet att jag har klarat mej,därför att de har stoppat mig o sagt att de gick väl lite väl fort de där,o sagt att de inte fått någon kontakt o gått runt bilen o kollat,sen har de inte varit någonting mer med de.

Länk
Paap Reeder
... är kanske inte helt uppdaterad på de nya skåpen men de äldre mätte med en CW-radar... och vågen låg hela tiden på längs vägen ... och kunde detekteras flera km före skåpet ... även vid (litet) kurvig väg.

Tror också att även de nya skåpen använder CW-radar.
I sverige sker mig veterligen ingen mätning med kabel i vägbanan ... men vet ej säkert.

Om jag vore konstruktör så nog skulle jag progga skåpet så att om den jammas så tar den ändå en bild.

Att störa en CW-radar är inte svårt. Man kan fixa det så att den alltid tar emot signal som uträknat alltid ger en hastighetsangivelse om tex 70 knutar och det oavsett hur fort du kör.
Teknken var den första som användes inom stridsflyget för att skydda sig mot robotlåsningar.
Man tar emot signalen - analyserar den - under tiden sänder man ut en "luddigare" svarssignal "som underhållning" till mottagaren - för att när man räknat ut den "rätta signalen" sänder iväg en "korrekt" signal varvid skåpet registrerar 70,0 kmh.

Vad kostar den sådan utrustning? Inte så farligt mycket ty man kan exvis köpa det gamla sovjetiska stridsflygets "signalskyddslådor" ur begagnade MIG- och SU- fpl. Grejen är bara den att även minst en jetmotor följer med och kör du inte en E32 iL får du inte plats med motorn i skuffen ....

MVH /// Paap R
Går säker bra med en Rocky M också, ty den har hela 14 band och både en diod och FM-omvandlare samt antenn inbyggd....)

FP
Nu slarvade jag lite, en FM-generator skall det givetvis vara, f´låt för detta..

FP
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Det här med kameraskåp är inget annat än kassamaskiner för mig, -lättförtjänta pengar på alla stackare som körde 10km för fort på en motorväg och inte märkte kameran...Ännu ett sätt att haffa in mera pengar, verkligen en "hastighetsskatt"...

Istället för att satsa alla dessa miljoner på rattfyllerister på 30-vägar nära skolor o dagis trakasserar man alla vanliga medborgare.

Med allt mer kameror runt omkring kommer varannan förare "torska" flera ggr per månad, med indragna körkort som resultat för vissa...
I Värsta fall kommer hela Sverige riskera då att stanna och många riskerar då att bli arbetslösa pga indragna körkort...

Men ju mer man pressar folket, desto mer motåtgärder kommer fram - det ska bli roligt att se varannan förare köra i Kalle Anka- och Jultomtemasker, hehe...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sharifhan> På vilken motorväg finns det kameraskåp?

Sex på alla fyra, roligast så!
Len
Kan dom ha folk i chiruuna som sitter och kollar om folk betalt avgiften för att ta del av statlig mediepropaganda (ULvskogs kvarts-sanningar), så går det väl lika bra att några till sysselsätter sig med att debitera hastighets-skatt från bilister???

Det är bara att inse - i den fruktlösa jakten på spöket som heter Noll-visionen, så kommer ständigt nya fanatiska medel att prövas.
Om några år kommer ingen av dagens fartglada ens våga tänka tanken att trycka ned sin kära gaspedal.......STorebror kommer att se Allt. A-L-L-T....

L
Len
Det där om jammers och kroppsvisitation (sedan blå fått JAMM i sin display) ger ett gott uppslag: Med min jammer sätter jag mig på andra vägkanten en bit före mätande-BLÅ, när det kommer en biffig bayer-wagen så Vips skickar jag iväg en Jam-burst mot blå´s laserpistol.
Och studerar sedan hurusom den (som alltid) totalt oskyldige bayer-föraren blir demonterad i molekyler av Stasi-männen.
Kanske filmar jag det, också........ haha.

L
"..och inte märkte kameran..."

Det kommer en skylt som informerar om kameraövervakning i god tid innan första kameran.
Missar man den skylten då är det kanske dags för en synundersökning... :-)

___
//Peter Lundin

"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Len: Önsketänkande. Storebror kommer aldrig se allt.
Sålänge det finns system som loggar ens beteende i trafiken så kommer det finnas motstånd mot detta(Alla gillar inte att få sin integritet kränkt).
Det finns alltid flera sätt att kringgå utrustningen då den aldrig är state of the art. Det kostar helt enkelt för mycket att hålla tekniken ajour.

Det finns ju flera sätt att idag helt lagligt störa ut fartkamrornas funktion.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Len
Jag skall önsketänka så att det bara knakar om det.

Och det där med INTEgritet kommer att bli helt ute.....ett svenskt svärord av samma kaliber som "Jutta Rabe", ex.vis.
På den heliga NollVisionens altare kommer mycket att (få) offras,,,,,

L.
Hi
69
Hille
528iA -97
Har införskaffat "rånarluva" och en acer palmpilot med tomtom, hoppas bara att dom nya skåpen blir uppdaterade så fort dom kommit upp
Tack Hej!

Paap Reeder
..... vi snackade om detta vid kaffet idag. Jag som för tillfället - innan snön lägger sig - kör en fet tysk automobil i kaffegänget får ju självfallet "stå för och plikta för all typ av laglöshet" i trafiken och då speciellt fortkörningar ... ty dom som representerar gruppen "små fyrcylindriga familjebilar" utgår ju från att alla BMW- ägare kör med plattan i mattan.

Nåväl ... som försvar bredde jag på ännu mer och berättade om en kul sport som man kan tillämpa vid dessa fartkameraskåp.

Man ser ut ett lämpligt "offer" ... tex en gräshoppegrön kia songyang med nankingdäck... som ligger i 90-blås.
Man avpassar sin körning så att när kian passerar mätavståndet 30-50 m framför skåpet så "kommer man precis ifatt" med ca 30 cm offset i åt höger i förhållande till skåpet i ca 130 på 90-vägen.
Det blir en blixt!
Vem fastnar på plåten? Kia-ägaren får starta brevväxling med chiruna om varför han körde om BMW´n och höll 130??!!

Vad säger ni om det? Min skylt syns ju inte på plåten. Radarloben täcker gått och väl båda bilarna.

Givetvis skulle jag aldrig göra så men sedan jag fick mig detta förklarat av radartekniker så kan jag säga att jag håller mera uppsikt i backspegeln än på kameraskåpet ty ingen vill ju bli blåst på detta sätt......

MVH /// Paap R
Paap Reeder
gott och väl ... menar jag givetvis ---- ursäkta.
MVH /// Paap R
Tanken är ju intressant. Men det finns några frågetecken, jag tror radarn har en begränsad "footprint" och låser på sitt objekt på ett visst avstånd, den tittar (mäter) så att säga inte bortom eller hitom detta område. Isf skulle t.ex mötande trafik utgöra ett störande moment, en dopplerradar funkar lika bra på mötande som flyende mål. Vad gäller de kommande kamerorna så kan ju dessa förutom stillbilder även filma kontinuerligt vilket dom förmodligen kommer att göra större delen av tiden också, med möjlighet att mäta och "plåta" vid behov osv.
Bl.a har man ju hyllat möjligheten till utökad "vanlig" trafikövervakning, sökning efter stulna och eftersökta bilar, till och med med automatisk avläsning av regskyltar osv. Man kan göra mycket med bildbehandling idag, även i realtid osv, t.ex ha inpassering vid grindar osv bara genom att "läsa av" ansikten. Detta visades för flera år sedan på CeBit och det har inte gått bakåt sen dess. Många kameror sitter ju redan i städer och på större vägar och filmar kontinuerligt, konstigt att inte flera reagerar över detta? Officiellt används en del av dessa utrustningar för kontroll av väder och väglag.... Höj blicken lite vid större korsningar osv, det finns flera än man tror.
Jag klarar själv sällan att hålla skyltad hastighet, i synnerhet på 90-110 vägar och ser också hellre riktiga poliser ute än kameror, men nu är det väl frågan om det inte börjar bli för mycket machosnack både på forumet och i andra sammanhang om hur man ska handskas med "problemet" med kommande kameraskåp.
Att sabotera, slå sönder eller störa ut osv verkar himla primentivt, har svårt att
tro att normalt tänkande människor tror att detta kan hjälpa dom? Alltid lätt att vara efterklok, men detta borde man tagit tag i för länge sen, innan beslut osv spikades. Glöm nu inte, snart är det val igen, och kom gärna med konstruktiva förslag istf destruktiva.

FP
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Hangaround > snälla sluta va så petig, kameraskåp eller en radar på en motorväg, spelar det någon roll, här snackar vi om häxjakten på vanliga Svenssons (och Garzias) som råkar köra några ynka km för fort :)

Och Bones > man kan visst missa en kamera ibland, även om man sett varningskylten så hinner man bli distraherad av nåt när kameran swishar förbi...:)

Under långdistans körning har man inte samma toppkoncetration som under bilrace direkt.... För nån sekund tappar man faktiskt uppmärksamheten från vägen lite då och då, det händer oss alla jämt, hela tiden, varje dag...Även dig, Peter..:-)

Det är löjligt att påstå att du ALDRIG låter dig distraheras av stereon, medpassagerare eller bara sjunker i tankarna på vägen hem.......Men ibland har man lite otur......:-)

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Dessa "extra möjligheter" finns ju i viss mån redan i dag...

Förra året var det ju nån stjärna som rånade/gjorde inbrott i Kristianstad en natt med en falsk skyltad MB/BMW och bilen iaktogs av vittnen på plats.
Cirka 20 minuter senare fotas en identisk MB/BMW av ett eller flera kameraskåp mot Häsleholm med fina fullt identifierbara bilder av föraren som senare även fälldes för såväl fortkörning som inbrottet/rånet ....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Låter nästan "för bra"... Att skåpen skulle varit laddade mitt i natten, mer än ett dessutom i samma körriktning och med bilder kvar på "rullen"...
Normalt kör de ut och laddar på förmiddagen och rullen är "slut efter ett par timmar max. Känner väl till mängden med skåp på sträckan men även hur dåligt det är med innehållet i dessa av kända anledningar.
Min gode GM, du driver inte med äldre folk nu...)

FP
Len
Var denne Kristianstads-rånare månne av det normalbegåvade slaget....som inte klarade av att fälla ned solskyddet....eller hade han redan plockat av sig Gorby-masken??

;--/

L.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sharifhan> Inte för att vara petig, utan för att ditt påstående inte är särskilt korrekt. Kameraskåpen sitter på olycksdrabbade vägsträckor utan mittbarriärer och liknande, inte på motorvägar. Jämför gärna Vägverkets kartor över skåpens kommande placering med Motormännens kartläggning av vägarnas säkerhetsbeskaffenhet. Där har dom ett syfte. Hade dom suttit på motorväg hade jag gnällt lika högt.

Tycker att trafiken länge har byggt på ganska stor frihet under ansvar, kontrollerna har ändå inte vart så frekventa. Men det har vart för mycket frihet och för lite ansvarstagande, då kan till och med jag se att skåpen gör nytta, trots att jag hör till dom som har betalt pengar till PG 476 50 03-1.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.