|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Länk Länk |
|
|
Man kan ju tänka längre än vad näsan räcker. Fler kameror för automatisk hastighetsövervakning ger fler lediga poliser till att t.ex. sköta nykterhetskontroller. Att man satsar på det ena behöver inte betyda att man överger det andra, snarare tvärtom. Fördelen med kameror är dessutom att de jobbar gratis, och tack vare att det finns människor som är dumma nog att köra för fort fast att det står en kamera där hjälper ganska snabbt till att betala kamerorna, så det kostar inget i den änden heller. Är behovet att köra för fort verkligen så stort att man inte ens kan hålla hastigheten på de sträckor där man passerar ett kameraskåp? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
.... jaha ... då blir det till att köra med integralhjälm även i V12:an. Bra även om det skulle gå så in i hellskotta ... så man hamnar utanför tänkt vägsträ(e)ckning.... MVH /// Paap R (RS2 - idag måste det väl sitta en tj.man och klocka tider mellan dessa kameror? .. för inte läser dom väl av regskyltarna per elektonik?) (Dessutom kan man alltid hävda att en kompis kört "viss sträcka" mellan kamerorna ... - och han körde så in i bäng så jag var tvungen att avbryta han och återtaga ratten. Att han inte syntes på första kamerabilden beror pa att han låg och vilade sig under en filt. Det borde ju hålla eftersom det höll för den polismannen som härom månaden körde med 2,5 promille, krockade 4 parkerade bilar, lämnade bilen och sprang hem och sade sedan till kollegorna att hans bil blev stulen medans han satt och groggade upp sig hemma .... undras om hans story klarar ett överklagande ??) |
|
Det är fullt möjligt att läsa regskyltarna per elektronik. Om kamerorna sedan gör det vet jag inte - men att mäta snittfart _mellan_ kamerorna låter väldigt förnuftigt, hoppas bara att de låter oss stackars bilister veta om att så sker... Wilhelm Svenselius |
|
|
de är inte behovet att bara köra för fort ,tänke er att man bara kör 5-10 km för fort så åker man dit. Länk |
|
|
Blir till att byta till hoj igen;-) Sjöberg |
|
|
Polisen har möjlighet att sätta mindre marginal på dom nya kameraskåpen, rent tekniskt bara några enstaka km/h över begränsningen. Frågan är dock om dom kommer göra det, eller om dom bara vill göra folk medvetna om att det går nu innan skåpen kommer upp. Är skåpet ställt på 94 km/h på 90-sträcka kommer dom få väldigt många bilder med ytterst små överträdelser. Då tror jag att det är mer troligt att dom kommer stå på runt 100-105 och släppa förbi hårklyverierna. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Paap Reeder |
... även små hårstån ger klirr i kassan. MVH /// Paap R |
|
WAN: Ang. länken till sidan med olika laser/radar gadgets. Måste ju vara mest ett skämt, så mycket junk och sammmanblandningar av begrepp och felaktigheter på en enda sida har väl sällan skådats. Värre än TV-shop och Sverigehäftet tillsammans, hoppas ingen normalt tänkande individ går på alla säljargumenten och handlar och förlitar sig på prylarna. Det är ju lite som Jeppe antyder, antingen försöker man hålla hastigheten, i synnerhet när det står skåp (med varningsskyltar) eller så får man ta konsekvenserna. Om 5-10 km för fort skulle vara OK så vill man snart ha 12-15 km, eller varför inte 18 osv.. Sånt tänkande funkar helt enkelt inte, man vill alltid få lite "fratis" osv. Om plötsligt en liter mjök (eller bensin) bara var 95cl så blev det väl ett himla liv, det går ju inte eller...) FP |
|
|
nu ska inte faktorn va dumm ,de funkar jag har testat. Länk |
|
|
OK, vad är det som funkar menar du, en laservarnare eller störare mot ett kameraskåp? Sidan med prylarna ger i vilket fall som helst ett oseriöst intryck. Bilden som skall visa Photoblockers funktion är ju så dåligt photoshoppad så att ett barn kan se det. Att skriva om 14 band osv för en radarvarnare visar t.ex att de inte har så bra koll, man slår nästan knut på sig med alla argument osv. De flesta vet att när en laservarnare piper så är hastigheten redan uppmätt, och om sheriffen ser att bilen inte går att mäta på pga blocker så plockar man in fordonet och förverkar utrustningen + dryga böter. En radardetektor kan visst fungera, inget snack om detta men efter en tid blir man så trött på allt pip från allt från dörröppnare till diverse annan mikrovågsutrutning, radiolänkar osv så man vill helst vara utan. Butikslarm däremot (som man skriver om på länken) arbetar inte på detta sätt, om deckarna i bilen reagerar på dessa så vore de verkligen oanvändbara. FP |
|
|
min fungerar utmärkt har blivit utsatt flera gånger,stör ut laser pistolen direkt sitter med kardborr fäste på instumentbrädan ,så de är snappt gjort å gömma undan dosan. Länk |
|
Paap Reeder |
.... det är förvisso sant WAN att displayen blir blank i laserpistolen. Vad gör konstapeln då? Han rapporterar: " Svart BMW ... troligen V12:a ... blank skärm". Invinkning och research. Eftersom det är 6 mån fängelse för störare så har dom rätt att med husransakan direkt klä av dig naken på gatan och dessutom ta isär bilen i molekyler. Hur vet dom då att det är värt det? .... en liten dosa har pipit till i polisvolvon som talar om att du sänt ut en puls. Snart är den funktionen inbyggd i laserpistolen och istället för blank skärm står det "Jammed". ... d v s = "det kokta fläsket skall stekas". MVH /// Paap R |
|
Jag känner en hel del konstaplar som jobbar på "fältet". Man får inte vara så blåögd att man inte tror de har lite koll på vad som finns att köpa osv. De nästan längtar efter att ta kål på skrönor som de som WAN skriver lite om, dvs om de mäter och Prolasern inte går att låsa på fordonet så blir det invinkat, nån särskild "jammerdetektor" behövs inte. Sen spelar det ingen roll om det tar 1 min eller 1 timme för dom att få fram laserstöraren, den kommer att förverkas inkl dryga böter eller i värsta fall fängelse. Nu handlade tråden ursprungligen om kameraskåpen, är fortfarande nyfiken på om laservarnare/störare funkar i samband med dessa? FP |
|
|
Nu förordar jag inte fortkörning men nog är det väl så att fängelse finns som ev. påföljd för laserstörare just av den anledningen att polisen inte får göra husrannsakan om fängelse inte finns i straffskalan. Att någon sedan skulle bli dömd till fängelse är ju lika otroligt som att dom skulle sätta fri fart på alla vägar. Sist jag hörde någon bli dömd för innehav av störare så åkte vederbörande på böter a 600kr samt att störaren förverkades. Räknar man inte med inköpskostnaden för störaren så är det ju billigare att få böter för störare än att få fortkörningsböter och bli av med kortet. |
|
|
Jag tror inte 600:- i böter räcker idag. Och varför skulle man inte räkna med inköpskostnaden? FP |
|
|
Folke: När jag jobbade i england några veckor i våras så fick jag upp ögonen för en modell som tydligen var väldigt omtyckt och populär. De var en Garageöppnare och laserjammer i samma modul. Dvs en fungerande garageöppnare som råkade ha en "bieffekt" som störde bort lasermätningar. Installationen kunde göras strömlös med en gömd switch som man givetvis slog till när man blev invinkad. Nu ser inte Englands lagar kring denna utrustning ut som våra, jag är mest nyfiken på hur svenska trafikpoliser agerat om man blivit stannad med denna utrustning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej Hej ni vet väl att svenska polisen är lat! sen får ni säga va ni vill, jag har klarat mig flera gånger tack vare laserjammern. Länk |
|
|
WAN: Hur vet du att du har klarat dig tack vare "laserjammern"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Den s.k.garageöppnaren har funnits länge. Lagen är skriven så att den täcker in "anläggning som kan störa mätutrustning"---osv, oavsett om man väljer att kalla det garageöppnare eller domkraft eller borrmaskin osv. De (liksom alla optiska anläggningar, och de som jobbar med mikrovågor) måste placeras så de har optisk kontakt med sin tilltänkta mottagare. Poliser är i regel inte blinda, sen får var och en räkna ut kontentan av detta. Huruvida de är lata eller annat vill jag inte uttala mig om, finns andra som redan gjort det, I TV dessutom....) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.