AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.469

Hur funkar dom nya plåtpoliserna?

Sida 1 av 5
La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Är det någon som vet hur den nya kameran som kommer snart mäter farten?Kan det vara möjligt att dom kör på de gamla tekniken, men satt in en online kamera.....?

Funderar på om man måste uppdatera laser-radarvarare....

Mvh lasse

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Såvitt jag vet kommer hastigheten även i de nya skåpen att mätas med dopplerradar. Skillnaden är är att skåpen placeras lägre för att ge en mer gynnsam fotovinkel, svårare att dölja ansiktet alltså och att materialet kontinuerligt förs över till polisen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

samt att kameran alltid är på även vid små hastighetsöverträdelser
ända ner mot 5 kilometer i timmen kan man tydligen få böter för nu

såg nån polis igår på tv som sa det
Men de där kamerorna kan fortfarande inte komma åt rattfyllerister o dylikt... konstiga prioriteringar

___
Mvh
Patrik N.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Dessutom sätts kamerorna sätts mycket lägre för att undvika det s.k
"solskydds-syndromet". Ett argument som tydligen var oerhört barnsligt (?)
och således ett beteende som inte ens existerat i någon större utsträckning
(enl. vissa moral- och kameraförespråkare här på forumet i tidigare trådar)?

Ni kan härmed anse Er överbevisade... uppenbarligen ett problem stort nog
för att polisen/vägverket skulle göra någonting åt det?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de finns radarstörare som stör ut skiten.

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Är "radarstörare" lagliga? Risken att åka dit är ju förvisso minimal,
eftersom alla "riktiga" poliser använder laser... (och då åker man dit
i alla fall).
Peppra kameraskåpen med ett painbollgevär =)

Läste i tidningen idag en liten info ruta ang kamerorna.
Det skulle tydligen få ner dödligheten med flera procent enligt dem. Vänder sida och läser i en annan ruta att minst 30% som dött på vägarna har varit påverkade. Vore det inte bättre att föröka plocka de påverkade i första hand? och skita i Svensson som kör 10km/h för fort på en motorväg?

Visa användare
183
lier
320ia -94
Det finns en laservarnare som heter xrs 9700 www.motorandning.com Den ska varna för allt även sånt den inte behöver varna för. Känner flera som har den monterad och dom e nöjda.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Förstår fortfarande inte varför det krävs nummerplåt fram på bilar,
men inte på motorcyklar? Bilägarna skruvar bort sina framskyltar, varpå de
höjer bötesbeloppet för att köra utan främre nummerplåt? Smart...
Bilägarna hindrar identifikationen på olika sätt, varpå de börjar hota med
"ägaransvar"? Smart...

MC utan främre nummerplåt? Hallå? Integralhjälm? Hallå?

Automatiska hastighetskameror är bara en "hastighetsskatt" (för bilister).
Rille330,

"Automatiska hastighetskameror är bara en "hastighetsskatt" (för bilister)."

Absolut bästa kommentaren jag hört angående de nya hastighetskamerorna! :-)

/RS2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har petat in databasen över fartkameror i min Navi (Palm-dator med TomTom 5). Fungerar helt perfekt, jag får en förvarning på lagom avstånd och kan anpassa farten så jag inte riskerar att bli 'plåtad'. Lagligt är det också.... Info finns här: Länk , alla som använder sig av denna metod bör hjälpa till att hålla databasen uppdaterad!
Dessutom så finns det ju 'förvarning' i form av stora informationstavlor på alla vägsträckor med kameraskåp, och skåpen är oftast ganska väl synliga.
Värre då att undvika 'riktiga' poliser med laser, klarade mig på ren tur häromdagen!

/// Gunnar E.
Det blir till att köpa en Road Angel Compact eller motsvarande.

Länk

De har redan en svensk distributör som ansvarar för den svenska databasen.

/RS2
Tycker dessa kamror är så löjliga.Som sagt varför inte försöka komma åt rattfyllerister och såna som kör fort vid tätbebyggda områden och skolor etc. Dessutom så känns det som en typisk byråkrat jobbåtgärd då dom ska ha 50 pers i Kiruna som bedömer bilderna.Tänk en person i kiruna sitter och kollar upp tex en som kört 5km/H för fort i skåne??
Där har vi det. Det är, som det mesta regeringen sysslar med, en AMS-åtgärd!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag menade laserstörare funkar.

Länk
Fick höra tidigare att i senare versioner av kamera kan man även "klocka" mellan kamera 1 & 2 vilket gör att den räknar ut snittfarten.... kan dock ej bekräfta detta. Men om det skulle vara sant så är det inte roligt.
det låter nästan lite för jävligt även för att vara vv/polisen
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det systemet finns redan igång i bland annat England. Mäter helt automatiskt över en längre sträcka mellan två kameror.

Systemet klarar att generera 6000 böter per timme eftersom man bara behöver skicka till ägaren i England.
Vad tror ni systemet med alla kameror i Stockholms innerstad på de stora genomfarts vägarna används till idag? Jo för att beräkna framkomligheten och det mäts redan hastigheter med hjälp av registrerings numret på bilar. Men dessa uppgifter får inte sparas eller användas på något annat sätt (ännu ska väl tilläggas). Jag är dock förvånad över att det inte har varit mer diskussion om just detta på grund av alla olika lagar för kamera övervakning och sparande av person uppgifter. Men jag antar att det är som med mobil samtal och SMS (de sparas redan idag av operatörerna fast de egentligen inte får det i väntan på en lagändring).

/RS2
WAN: Laserstörare på en radarmätare, funkar det?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.