AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.674

chippa en 3.5:a e28 motor

m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
skrev tidigare men har haft knas me datorn så jag hittar inga svar..! men har pratat med en del folk å dom säger att man inte ska byta till en trimm kam för då tappar man effekten på låga varv så ja tänkte att man kanske ska chippa den i stället..? ger väl upp emot 10 hk iaf..

eller ska man sattsa på någe annat..?

//Danne
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Har bytt till en Schrick 282 graders kam i min 535a i samband med topplocksrenovering. Jag upplever inte att den blir slöare på låga varv. Nu har jag även fått förmånen att prova ett superchip från Motornord som jag testar ihop med trimkammen. Har läst både ris & ros om superchipen, det enda jag märkt hittils vid normal körning är att den verkar gå något snålare, ingen märkbar effektskillnad åt något håll. Har en liten "teststräcka" där jag provat bilen utan chip, ska göra detsamma med chippet & se om det är någon mätbar skillnad.

M V H Johan

Länk
m2
223
m20power
okej jo jag fundera på en 282 eller 284:a men som sagt jag har åxxå hört både och men du kan väl ta å testa den på test sträckan så märker man ju men fan chippen ska ju ge rätt mykke efekt..? eller..?

men märker du någon skillnad mer shrick kammen då..?

//Danne
LT
673
LTK
Shrick kamaxel gör gott, upplever motorn lite rappare i allmänhet och lite mer varvvillig. Men det är inga enorma skillander.

M V H Johan

Länk
Jag bytte till en Enem 284 graders kam vid renovering, och jag upplever vridet blev märkbart sämre på låga varv. Efter 3000 rpm jämnar det ut sig och mellan 5-6000 rpm går den bättre. Men segdragning mellan 1500-3000 rpm är märkbart sämre med trimkammen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En trimkam bör definitivt kompleteras med en mappning/chip och ett extraktorgrenrör. Passar man dessutom på att porta toppen så får blir det en helt annan motor.

Bara ett chip och avmontering av pulsairen gör ca 15-20hk på dom svensksålda e28 535.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
m2
223
m20power
mm okej funderar på att mara chippa den nu till en början men vad menar du J.Dredd men avmonterin av pulsairen..? har fan aldrig hört namnet..?

//Danne
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pulsair är ett avgasreningssystem som sitter inbyggt i grenröret på svensksålda e28 535. Det är ett system som injecerar luft in i grenröret och därmed skapar en efterförbränning av avgaserna. Detta system tillsammans med annan programvara är det som skiljer den svensksålda 208hk mot den tyska 218hk M30B34.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
LT
673
LTK
Upprepade i går kväll mitt lilla test med min numera Superchipade 535a.

Testet går till som följer; mycket ovetenskapligt:

Åker man från Göteborg mot Alingsås på E20 så har man en lång svepande uppförsbacke efter Partille. I början på denna backe höjs hastighetsbegränsningen från 90 till 110. I slutet på backen finns en tunnel. Man ligger i 90 och när man passerar 110-skyltarna ger man allt och noterar hastigheten man har vid tunnelns början. Bilen får alltså accelerera i uppförsbacke. Med E28 535 ligger jag på 3ans växel i 90, drar ur den hela vägen på 3an och sedan i med 4an den sista biten.

Utan Superchip: ungefär 205 km/h

Med Supercip: ungefär 200 km/h

En liten försämring alltså.

Testet har körts vid samma tid på dygnet bådda gångerna (natt) med en passagerare som "vittne" och med samma mängd bränsle i tanken, alltså ungefär samma vikt på bilen. Vädret (luftfuktigheten) var också likadant vid de båda tillfällerna.

Varför får man en försämring då? Hade chipet gett de 18 hästkrafter som utlovats hade man ju snarare fått en marginell förbättring i stället för en marginell försämring. Jag har hört från ett par olika personer att bilen ska gå något snålare med Superchipet, dra mindre bränsle. Dettat skulle kunna förklare en liten effektminskning..? Dock så är det ju inte primärt det man söker med chipet.

Chipet jag provar är ett begagnat Superchip som jag fått låna av en vänlig bekant i E28-världen. Jag vill inte på något sätt baktala Superchipet, bara delge mina erfarenheter.

Snart ska jag tanka bilen igen, återkommer då med bränsleförbrukning med / utan Supercihipet.

Någon annan här som själv provat Superchip och noterat någon skillnad åt något håll? Har läst både ris & ros om Superchip på olika forum.

Någon annan i Göteborgsområdet som känner för att prova sin 535 E28 på samma sätt? Skulle vara intressant att få en eller ett par andra bilar som referens.

Min 535 som jag testat med har gått 21000 mil, går i mitt tycke finfint. Den har nyrenoverad topp med Schrick 284 graders kamaxel, Schrick ventilfjädrar samt planad 0,3 mm. Nya vipparmar och välservad i övrigt (ny rotor, stift, fördelarlock mm) I övrigt är allt orginal.

Lite ot: Fler bilar än BMW testas på detta sätt vad jag känner till. Toppnoteringen vad jag vet i min bekantskapstest är MB E500, den Porschevässade varianten, med sluthastighet på 240..

M V H Johan

Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det skilljer på chip och chip. Ett inte allt för ovanligt alt i tyskland är att man kör med alpina chip.
Enligt mina erfarenheter så vill generellt m30 ha ngt för fet blandning för att ge max effekt.
Ett alt är att ändra inställningen på boxen...finns info på e28/e12 sidan.

Om man har några extra :- över så kan man kasta allt vad chip är inkl motronicen och sattsa på en eftermarknads motorstyrning...så man kan bygga bort den mest strypande delen på insugssidan dvs den där otrevliga klaffmätaren. Tex ms eller vems..men det kräver lite mer jobb än att bara byta chip i boxen.

/Pelle
m2
223
m20power
mm okej låter inge roligt det vete fan vad man skall hitta på med då.. eftersom det bara verkar vara - med både chippen och kammen..:(

skall man helt enklet bara köra original med ett lätt moddifierat afgassystem å öppet filter för att få lite roligare ljud..?

//Danne
m2
223
m20power
Du LTK visst äre en sender front spoiler du har..?

//Danne
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är absolut det billigaste du kan hitta på...men så dålig botten får du inte med dr skräck kamaxlen...
Jag tyckte absolut inte jag fick så mkt sämre lågvarvs egenskaper när jag gick upp från 280* kam till 300* motorsport kam

/Pelle
LT
673
LTK
Danne, det är BBS!

M V H Johan

Länk
LT
673
LTK
Tankade så bilen i dag efter en tanks körning med Superchipet.

Medelförbrukning utan Superchip: 1,35L/mil

Medelförbrukning med Superchip: 1,19L/mil

En inte helt obetydling minskning. Jag kör nästan uteslutande sträckor under en mils längd. I båda mätningarna ingår en motorvägstripp på cirka 9 mil. Med Superchipet har jag dessutom kört en 4 mils tur med lastad biltransportkärra efter 535an, vilken inte hjälper upp snittet. Annars har jag kört på ungefär samma sätt, möjligtvis en aning hårdare med chippet monterat, man vill ju testa..

Min slutsats är att chipet inte ger mer effekt men däremot snålare bil.. Ska försöka snålköra en tank med Superchipet monterat nu & se vad det ger i förbrukning.

M V H Johan

Länk
m2
223
m20power
okej bbs mm fan en sådan måste ja få tag i tykker den e bra mycke snyggare än M packetet..

mm okej ja du blir nog te å ta det lugnt med trimningen..:) kanske gör någe annat roligt i stället då.. typ kompressor eller någe..:)

//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.