AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.696

Motorn blir för varm!

Hej!

Det är såhär att jag har ett problem med bilen, helt enkelt motorn blir för varm (innan nån börjar skriva använd sök funktionen så har jag redan gjort det). Jag har bytt thermostat och viskoskoppling samt "försökt" att lufta...

Det blev visserligen bättre med thermostatbytet men jag har fortfarande problem.

Bilens symtom:

När jag kör runt 50 km/h är det inga problem samt vid tomgång, så fort jag börjar röra mig runt 90 km/h hettar det till och tempen går mot den röda lampan (stannar bilen omedelbart så fort den går mot rött). Jag får heller ingen värme i cupén då motorn blir för varm men så fort den blir kall kommer värmen tillbaka.

Har vid dom gångerna bilen varit varm öppnat kylarlocket och luftat o det pyser väldigt mycket luft ut, denna procedur har jag hållit på med i snart 2 veckor, jag börjar tycka att det inte borde finnas mer luft i systemet nu, men det gör det.

Kan nån möjligen tipsa om vad bilen kan ha för fel eller måste jag lufta igen? Har redan använd mig utav alla möjliga luftningsmetoder
-Klassikern... "ställ den vid en uppförsbacke"
-Har mjölkat genom att sklämma på slangarna.

Vet snart inte vad jag ska ta mig till

Alla svar mottages med stor tacksamhet
MVH/Athis
he
64
hellebjork
325iM -90
Prova med en annan kylare.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du missade att berätta vad för bil det handlar om. Kan gissa mig på en m50 motor?

Det låter som att du inte har luftat ordentligt, eller att du har luft kvar i systemet.

Jag skulle kolla upp följande om jag vore i dina kläder (vilket jag har varit):

-Hur ser kylarvattnet ut? Olja där i?
-Hur ser motoroljan ut? Kolla även påfyllningslocket, luktar det bränt?
-Kör till närmaste verkstad/kylfirma och be om ett CO test.
-Ryker vitt?
-Bubblar det i expantionskärlet?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Oj, vart aldrig klar med mitt inlägg, råka skicka in det...

Ja, har du bytt vattenpump? Mkt möjligt att det är denna som strular.

Berätta gärna vad för modell du har och hur många mil bilen har rullat, kan underlätta lite. Men det jag tror på är dålig vattenpump eller blåst topp/packning.
Hej!

Glömde nämna det. Det är en BMW 325 (E36, 1992) med en m50 motor och den har gått 21000 mil.

Den ryker inte vitt.
Påfyllningslocket luktar icke bränt.
Glykolen/Vattnet ser bra ut.

Ska kontrollera olja imorgon.
Vad skulle ett CO test kosta?

En annan iaktagelse är att så fort jag öppnar påfyllningslocket till expansionkärlet verkar det som att något sugs in och det bubblar in i slangen. Slangen som kommer nerifrån kylaren och går till thermostaten börjar bli varm men innan dess var det kallt. Då kommer också värme i cupén då den blir varm. Men efter ett tag återkommer samma fel som i början.

Nej har inte bytt vattenpump.

Tack för den snabba responsen.

MVH/Athis
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tror nog starkt på att du behöver byta vattenpumpen, låter som att du inte får runt det i systemet riktigt. Men undvik att köra så fort den börjar gå över mitten strecket, blir mycket jobb och du blåser toppen och det är tyvärr lätt hänt om du kör den varm för många gånger.

Då jag köpte vattenpump till min 325:a för nått år sen kostade den 590 på mekonomen och 640 på BMW. Dock skulle mekonomens vara bättre pga skrovelhjulet i stål och inte plast som satt i vissa av BMW:s vattenpumpar. Att byta den är inte alls så svårt, finns en väldigt bra guide till det här på mek tipsen. Du kan ju passa på att byta fläktrem samtidigt, då den ändå måste demonteras.

Ett Co test kostade mig 200 kronor och kunde enligt kylfirman säga med 99% säkerhet att ifall vätskan byter färg (själva Co testet består av en vätsta som man har i en behållare som man sedan stoppar ner i expantionskärlet) så är det med stor sannorlikhet nån vajsning med toppen, spricka, skev, eller packningen. I mitt fall hade packningen rykt på 4 olika ställen dock var toppen fin.

Men dina problem verkar inte vara av sådan art.

Byt vattenpumpen! Lufta ordentligt, fyllt på ordentligt med glykol & vatten, återkom gärna och berätta hur det gick!
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hejsan

Ägde en gång i tiden en e39. 523i, årsm.99
Hade samma problem som du hade, så fort man kom upp i hastigheten 90km/h så gick pilen till röda markeringen, så att jag va rädd att fortsätta köra till BMW, för eftersom den va import så gäller inte försäkringen på motorskada.

Som tur fanns en privat verkstad precis 100 m framför mig, körde in där och de sa att de skulle kolla efter , kom tillbaks efter 1 tim och då var felet åtgärdat.

Det fanns för mycket luft inne i slangarna där man fyller på kylarvätska. de fick skruva av det mesta , samt tömma vätska för att få bort luften. Efter att de gjort allt det så fick jag betala 800:- och sedan rulla den som en ny bil, problemet kom aldrig tillbaka....

Men du har kanske inte samma problem men ville berätta min story , det kanske hjälpte, jag gjorde också som dig, öppna locket då och då, vätskan överflödar, inga problem vid 50km/h m.m. och det var mitt problem, för mycket luft............

BMW - Bil Med Wingar
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Vet inte om jag förstod riktigt hur du gjorde när du luftade, tog du bort kylarlocket?
Om du gör på det sättet så är det fel. Kylaren luftas genom att skruva upp skruven som sitter precis brevid påfyllningslocket (en svart skruva va 15mm i diameter med ett stort X på för stjärnmejsel). ska ej skruvas ut helt utan bara såatt det pyser ut luft och vatten. När det bara kommer vatten och inga luftbubblor så är det klart.

Som sagt vet inte om du gjort fel när du luftat, bara kom att tänka på det när jag läste och du skrev att du skruvade utav kylarlocket.
Hej!

Jag vill tacka för alla givande svar jag fått! Ska iväg nu och inhandla en vattenpump från mekonomen och byta den samt göra en ordentlig luftning (om jag nu lyckas med det)

Persson - Jag har nog luftat fel, öppnade påfyllningslocket men jag har noterat det nu och ska göra ett nytt försök efter vattenpumpsbytet.

Än en gång vill jag tacka för alla snabba responser. Återkommer efter vattenpumpsbytet.

MVH/Athis
parolof
byt inte pump innan du luftat på rätt sätt
Hälge
Byt vattenpumpen omg medans motorn fortfarande fungerar, de flesta E36:or har mkt dålig eller icke alls fungerande v-pump. Det är själva skovelhjulet i plast som oftast går sönder i småbitar. Det är viktigt att man i samband med v-pumpsbytet letar reda på alla lösa plastbitar från s-hjulet annars kan de sätta stopp för vattenflödet i motorn.
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Jag har samma bekymmer med min 325 TDS -96

Har försökt i 2 dagar att lufta systemet utan framgång..
Men får aldrig nån värme i kupen..

Nästa grej är väl att byta vattenpump..

Förhoppningsvis skall det går bättre...
Hej!

Jag har äntligen lyckats! Luftade bilen igår genom att som "Persson" sa endast lufta och fylla på genom luftningsskruven. Jag drog en tur ut på vägen och värmen kom i kupén direkt samt ingen överhettad motor. Drog ut på motorvägen också,allt fungerade perfekt. Sedan på kvällen funderade jag på om jag kanske borde byta vattenpump med tanke på milen bilen hade gjort. Så idag bytte jag vattenpump och tur var det att jag gjorde det. Vattenpumpens S-hjul var som kex, stora bitar hade lossnat och den roterade inte med axeln. Hittade alla bitar och bytte pump. Idag funkar bilen bra och imorgon drar jag en långtur med den och förhoppningsvis är allt frid o fröjd. Luftningen var inte heller besvärligt bara man fyller och luftar genom luftningsskruven.

Vill tacka alla för de svaren jag fått. Det har varit till en stor hjälp.

"buggi" - hoppas det löser sig för dig med.

MVH/Athis.
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Athis:

Men fyller du på direkt i kylarn?

Har du inget expansions kärl ?

Hej buggi!

Fyllde faktist inget i exp-kärlet, jag fylde genom den övre slangen så att jag fyllde blocket (gjorde det tills jag såg att det sipprade ut vatten på andra sidan termostathuset. Sedan tog jag nedre slangen och fyllde kylaren. När jag gjorde detta kunde man se att nivån i exp-kärlet ökade. Sedan fyllde jag resterande genom luftningshålet. Sen var det klart.

Hoppas detta hjälper, om inte är det bara att fråga igen.

MVH/Athis
fl
79
flubbber
328 coupe -95
tjena tjena. ja hade osso d problemet på min bil. d var först att thermostaten funka, så byta ja den o lugta systemet, men d funka ändon inte, den blev varm. kollaja vatten pumpen, då visade d sig att d hjulet som skickar runt vattnet e bara plast, så när d hade blivit så varmt så har d spruckit så d bara slira på axlen, byta den sen funka d hur bra som helst

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.