AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.345

RDC reifen druck control

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hejsan!

Kan man flytta RDC från en fälg till en annan, om man t.ex. byter fälgar?

//Jocke
Borde väl gå, givarna sitter antingen i ventilen eller fastspänd med ett stålband runt fälgbanan.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det ska gå att flytta över dem. Oftast sitter dom i ventilen. Se till att säga till däck gubben att det sitter sådanna på, annars är risken stor att han tar sönder dem när han plockar av däcket från fälgen.

en annan fråga bara...Kan man inte koppla ur systemet så att man slipper få fel meddelandet då man inte har det tex på vinterdäcken?

MvH Bmw 4-ever
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag har dom med givaren innanför ventilen!! Kan man även flytta dessa då till andra fälgar som inte är BMW orginal??
Så länge ventilen passar och tätar så är det väl OK, det är inget speciellt magiskt med fälgen i sig.

FP
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK!!
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Måste spinna vidare lite här. Har sett att X5 och E38, E39, E46 har samma kontrollenhet (36146759023), men dom har olika artikelnummer på på givarna vid ventilerna!! Någon som vet vad skillnaden är mellan givaren (36146752128) till X5 och en givare till t.ex. E39 (36118378682)? Båda är ju på 433Mhz! Varför passar kontrollenheten flera modeller, men givarna inte? Har dom olika form eller vad?

//Jocke
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ingen som vet skillnaden mellan RDC sensorerna vid ventilerna mellan X5 och t.ex. E39??

//Jocke
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
På mina fälgar sitter tryckgivaren inne i fälgen skruvad med en insex...det är väl skillnaden.

//Stefan
Alltså när jag hade Z4 så stod det att systemet baserar sig på synkronisering mellan alla 4 hjulens rullhastighet. Om ett däck får punktering börjar det rulla i en lite annan fart än de övriga och då går larmet, inga sesorer där inte... Men kanske endast detta system i Z4. Lät dock som ett väldigt smart system så man inte behöver bry sig om däck/fälg byten.
Buspelle
bayerishemotor: det system du åsyftar avläser via ABS-givarna och finns på flera BMW-modeller; bla har M5an detta system.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Var sitter sensorn på E46 hjul? Nån som vet? Ska nämligen sälja mina 330 hjul och vill gärna har dom på mina nya hjul.

// M.v.h. Spajjjs
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Länk

var på däckfirma idag o plockade av mina RDC från mina fälgar. Nr 3 och 4 i länken var det som monterades av. Hoppas att dom kommer passa på nya hjulen =) kostar ju ändå $100 st..

// M.v.h. Spajjjs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.