AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
770

Justering av ventiler m20

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Försökte justera ventilerna idag men fick avbryta pga att jag inte fick av fördelardosan. Jag kunde då inte se att cylinder 1 stod på bdc istället för tdc. Enligt Haynes måste man utgå ifrån bdc. Ska försöka imorgon igen och har tänkt igenom lite hur man ska göra för att slippa skruva av dosan.(som är omöjlig att få av om man inte har en mini-spärrnyckel)

Tänkte göra så här (skrik om det är fel!):
1. Ta loss batterikabel, ventilkåpa, tändstift
2. Rotera motorn för hand tills "strecken" (ett på motorn, ett på vevaxelhjul) möts. Nu står motorn i antingen bdc eller tdc. Skiter i vilket eftersom nockarna inte tar i vipparmen.
3. Justera cyl 1
4. Använda en pappersmall som är 120 grader, sätta denna mot kamaxeln, vrida vevaxeln medurs tills kammen har gått 120 grader (borde bli 240 grader på vevaxeln).
5. Justera cyl 5 (nästa i tändordningen)
6. repetera ovanstående tills alla cylindrar är klara

Frågan man ställer sig är om man inte kan justera två cylindrar samtidigt. Om man vrider kamaxeln först 120 grader och sedan 120 grader till borde ju en cylinder vara i tdc och en i bdc samtidigt vid varje intervall.
Spelar det någon roll om det är tdc eller bdc?
Jag tycker inte det med tanke på hur (jag tror) kamaxeln är konstruerad, men jag kanske har fel?

Tack på förhand
Tuve
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det enklaste är att du helt enkelt kollar på kamnockarna...när båda pekar ner mot botten på topplocket så är det bara mäta/justera...vrid runt motorn och ta cylindrarna vart efter dom kommer...

7900rpm
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ja, det gick ju bra. Fattar inte vad Haynes manualen tjafsar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.