AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
508

Byte bärarm fram

Hej!

Jag har tänkt att ge mig på att byta främre bärarm på min 535i 90 års modell. Nåt särskilt jag bör tänka på?

Har insett att allt inte är så enkelt som man ibland vill tro, efter att ha bytt en vipparm under veckan...

Tacksam för tips!

/Stefan

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du bytt en vippa nu i veckan så märker du att byte av framvagns stag är väldigt enkelt.
Det underlättar om du har tillgång av en mejselhammare (att driva ut leder med) annars så funkar en avdragare hjälpligt.
I övrigt så tänk på att du drar bulten som går genom bussningen när bilen står normalbelastad på hjulet. Annars får du en snedvridning av bussningen..som resulterar i ett snabbare slitage

/Pelle
Tackar Pelle!

Då tror jag faktiskt att jag har allt jag behöver.

Tror inte det ska vara värre än vippen...

...gick först på ett tips om att detta skulle gå utan att lossa toppen. Dessvärre läste jag inte så noga. Det var gjort på en annan motor och tipsaren antog att det skulle gå att göra samma sak på min. Kan meddela att man får INTE ut vipparmsstången utan att lossa topplocksbultarna, då dessa låser stången i rätt position. Försökte dra ut aset. Satt så hårt att stången sprack...men inget annat blev skadat, tack och lov.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.