AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.722

Trimma Z3 2,8?

Sida 1 av 2
Går i trimnings tankar på min 2,8 coupé. Någon som har något att rekommenderar? Har själv tummen mitt i hand och vill altså bara betala lite före en massa hk. Något förslag?

En gång BMW - aldrig mer BMW.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det kan du glömma på en gång. Du har ju en sugmotor ! Billigaste trimmet är att sälja bilen och köpa en M-roadster.
Men det finns väl iallafall en trimsats från ESS som borde vara ok? Tråkigt att sälja en bil som man vet bara gått 4000mil, för att köpa en (bankörd) M coupé.

ESS tar 45000NOK för deras kompressor som ger 80hk.
Undras om det sliter mycket på motorn?

Länk

kan kanske vara något
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
45.000:- för 80 hk vettefan om det är värt att riskera en bil som inte går genom besiktningen ens. Och som sagt.. slitaget på maskineriet lär ju itne bli mindre. FInns nog fina Z3MC som inte gått på bana också. Ser heller inget problem med just om de gått på bana bara de är välskötta. Jag skulel lätt satsa på en M om jag kände som du att jag behöver lite mera kräm. Just därför sålde jag min gamla 2.8 som jag älskade högt för övrigt.
Intressant! Har ENEM gott rykte? Jag har dock tummen mitt i hand så den slutar nog på samma pris som för ESS så det är helt klart prestandard och kvalitet som får avgöra.

Thanks Highway Star! Kanske har ni rätt, känns bara som att när man köper en ny (begagnad) bil så åker man alltid på en massa service/inställningar som någon försöker slippa genom att sälja.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
iiii:
Jag tycker du ska slå till på en M-roadster. Underbara bilar helt enkelt. Var ute och körde 10 mil med vår senast idah i det vackra höstvädret. Du får så mycket mer än bara effekten om du köper en M-roadster:)

btw. Det är inte alltid folk säljer för att slippa undan, vår t.ex. köptes med nygjord insp. 2.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med om att det billigaste "trimmet" är att köpa en M coupe. Då får du ju runt 130 hk mer för ungefär samma kostnad som kompressorn.

Dessutom får du en bil som är anpassad för den högre effekten. Låda, bakaxel, chassi, bromsar mm. Går att besikta, lättare att sälja. Nackdelen är att försäkringen blir dyrarare, men den är giltig å andra sidan.
Tackar för svaren, troligen har ni rätt, jag gör väl som jag brukar när det kommer till att ta beslut - låter bli.

iiii: den mappningen ESS kör med har kurva som stiger med varvtalet. ju mer varv desto mer kompressoreffekt. Vid 2000-3000 är kanske effekt ökningen 10 till 15% medan det är först vid 4500 och därefter som hela extra effekten kommer. Det betyder att slitage på grund av kompressor är begränsad eftersom man är relativt sällan över 4500RPM vid normal körning. För att översätta detta till mer bildligt så motorn påverkas på samma sätt när du kör 90km/h respektive 110km/h. Inte mår din bil speciellt sämre för det, eller hur. Det som påstås annars vara risken är den mycket högre kraften som kommer vid dem extrema accelerationerna. Därför kör ESS endast 6PSI på en kompressor som skulle lätt klara 15PSI. Just för att ha det driftsäkert och inte behöva byta en massa delar i motorn. M52 klarar ju säkert 15PSI men behöver omarbetas därefter. Dem ger ju trotts allt garanti på drivlinan så då förstår man att dem vill ligga inom det säkra marginalen…
Det intressanta är att samma motor dvs M52 i 3-serien trimmas till7PSI och det enligt samma princip om driftsäkerhet. Jag har försökt klura ut varför det är men utan att få någon klarhet. När det gäller SBP så har jag inte haft några problem alls vid 3 tillfällen. Men att montera bort an kompressor för att återställa till original tar typ 3 verksatdstimmar så det är kalkylerad kostnad om det nu skulle hända att SBP anmärker på det.
Intressant z3c 4 ever! Har SBP någonsin sagt något till dig om trimningen?

det enda dem tittar på under huven är chassi nummer.
fast utsläppsvärdena måste väl ändras av trimningen, och det kollar dom väl?

2.8'an är strypt, ett enkelt trix är att byta insuget till 2.5'ans som är mycket grövre och sedan mappa om motorn. Misstänker att det är detta som är gjort på min bil, den känns som en 3.0'a och hänger lätt med en sådan. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så då jag inte gjort modifieringen på min bil.

3.0'an har 231 hk, så jag misstänker att effekten ligger ungefär där, vilket stämmer med de siffror jag sett på webben som denna modifiering skall ge. 30 - 40 Hk+ ungefär. Sen blir det ju aldrig sämre med ett friare avgassystem.

/Fredrik
iiii: det är helt inom ramen.
Thanks!

Vi får se hur det slutar. Kanske blir det Norge ändå om jag har vägarna förbi framöver.

...hehe, du kan köpa min :-)
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Z3c 4 ever dax att sälja nu, funderar själv i samma banor..

Riktigt sugen på en 130!!

/Henrik
Samma här: 130i verkar var perfekt bil för mina behov ( tills Z4coupe kommer nästa år :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.