AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.297

Info om originalstereo i E46?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Någon som är hemma på vad som gäller för de olika stereoalternativen i E46 (facelift)

Det verkar finnas fyra modeller som är vanliga:

a. Reverse - radio/kassett
b. Business - radio/CD
c. Navi business - radio/?
d. Navi professional - radio/?

Frågor:
1. Ingår det något mer än radio i Navi business?
2. Vad sitter bakom 16/9-skärmen, kasett eller CD?
3. Kan man koppla CD-växlare till samtliga modeller?
4. Är det någon skillnad på ljudet i Business, Navi bus eller Navi prof?
5. Finns det olika högtalapaket till respektive modell?
6. När kom Navi MKIV i E46?

___
//Ulf
1. Business Navigation (606) är i grunden en vanlig Business Radio (ifrån Becker) med integrerad monokrom LCD-skärm (bara text och pilar som vägvisning) och en MK3 eller MK4 Navigations enhet ifrån VDO Dayton
2. Bakom 16:9 LCD-skärmen i E46 kan man ha kassett- CD- eller MD-spelare
3. Osäker på de tidiga Reverse Radio men alla övriga går att ansluta till en CD-växlare
4. Det har funnits olika tillverkare (Philips, VDO Dayton, Becker, Alpine) och min uppfdattning är att de senare Alpine new generation (NG) radio enheterna med CD är bäst och för Professional Navigation så beror det på ljudkällan (radio, inbyggd kassett, CD eller MD bakom LCD skärmen eller CD-växlare)
5. Det finns standard högtalare som drivs direkt av radion, Hi-Fi paketet med fler och bättre högtalare plus en extern förstärkare samt Harman/Kardon paketet med ännu bättre högtalare och separata subwoofers samt extern förstärkare med högre effekt
6. Den DVD-baserade MK4 kom 09/2002

/RS2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tackar för den uttömmande informationen.

När det gäller Navi Prof. så finns det alltså inget tillv datum då man gick över från kassett till CD eller MD utan det var fritt att välja vid köp?

___
//Ulf
CD- eller MD-spelare i bakom LCD-skärmen kom som tillval på Professional Navigation i början på 2002 men väldigt få bilar har detta pga dålig kommunikation ifrån BMW. Vissa länder bestämde direkt att CD skulle vara standard på Professional Navigation men inte BMW Sverige.

Om man ska byta ut kassett-spelaren i bakom LCD-skärmen på äldre bilar så måste man tyvärr också byta ut radio enheten till en nyare version. Sen kan man även tillägga att Business Radio ifrån 09/2004 och CD-växlare ifrån 09/2005 spelar MP3-låtar på CD.

/RS2
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Lånar tråden för en fråga då jag ser att det finns nå'n här som vet vad som gäller;-)

Betyder det att om jag på min 530D-02 (prod. 18.02.2002) med 602A, 609A, 677A vill byta bort kassett-eländet bakom LCD-skärmen mot en CD-spelare så krävs ny radiodel, eller?

Har du nå'n uppfattning om kostnaden för prylarna?

Se'n kan man ju iofs undra vad sjutton DSP:N och "Telefonburken" i skuffen gör för "nytta", men det är ju en annan sak.

Mvh/Saij
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saij: vad menar du med nyttan av DSP och telefon...?

___
//Ulf
Saij,

Till E39 så finns det bara kassett spelare till Professional Navigation men man kan ju installera en CD-växlare eller varför inte en iPod.

/RS2
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Oj, förlåt fel forum ju - hoppas att ingen tagit illa upp - satt väl och drömde.

Programmer:
Ja, inte kan då jag med mitt begränsade kunnande förstå hur BMW kunnat ta så ohemult bra betalt för det som de kallar DSP (Digital Sound Processor) och vad det gäller subwoofer:n (telef...) märker man knappast att den finns och funkar - men jag kanske bara är grinig.
Men det är klart att OM JAG köpt bilen ny och pyntat för de här tillvalen och fått det här resultat (ljudet) hade jag inte varit direkt nöjd, om man säger så.....

RS2:

Tackför svaret!
Visste inte att det var så illa - men Ok det får man väl "ta", CD-växlare finns (6) - men det hade varit så himla bra att kunna nypa en ny skiva och lyssna på "bakom LCD-skärmen" istället för att böka i skuffen. OCH handen på hjärtat hur ofta byter ni skivor i CD-växlaren (om inte hustrun/mannen varit där och "härjat")?

Mvh/Saij
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saij: ok, jag förstår vad menar och jag tänker inte säga emot dig ;)

Hade också gärna skippat kassettbandspelaren och ersatt med CD...Känns lite malplacerat på en sk premiumbil av årsmodell 2002...

___
//Ulf
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är det någon som vet priset för eftermonteringskitet för navi till en e46?

//Player
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet ej vad priserna är i Sverige men tittar man här Länk så är det inte billigt. Vill du även ha TV så är det denna Länk

___
//Ulf
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Löjliga priser. Dom vill alltså inte sälja orginalprylar? Vem pröjsar 4500 dollar för detta? Undrar vad de skulle kosta hos billiga BMW i Sverige, 45000:-?

//Player
Player,

Om man beställde Professional Navigation och TV (tillval 609 och 601) ifrån fabrik på en ny bil så kostade dessa 33 400 kr.

/RS2
Sa
440
Saij
X3 -12
RS2

Hej (och tack för all info)!

Är en -03 525dT med Navi Prof förberedd för CD-växlare eller behövs kabelsats?

Mvh/Saij
Sa
440
Saij
X3 -12
JaHa, så blev det rätt forum i alla fall trån 3 - tele, navi ........

/Saij

Saij,

Jag kan tyvärr inte svara på hur det är med E39 men för E46 så fanns det ett speciellt tillval som heter Förberedelse för CD-växlare (option 692). Men jag vet att i vissa bilar med Professional Navigation så har kablaget funnits ändå. Och i vissa länder så har kablage för CD-växlare alltid varit standard utrustning.

/RS2
Sa
440
Saij
X3 -12
RS2

Jo, jag har förstått att det är lite olika på olika marknader. Option Förberedelse för CD-växlare fanns även på E39 (min 530 har det trots att den såldes MED växlare!)

Btr 525:an så blir det till att kolla i skuffen - men risken är att det inte finns nå't kablage eftersom det enda 1:e köparen prioriterat var NAVI, resten ÄR snik ;-) Kostnaden för kablaget är ju inte nå't att gnälla om - men man är ju av naturen lat!

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.