AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.089

Vad kostar inspection ?

fjamsetramsa
1 resp 2 på M5-93
Vad skiljer dom olika åt??
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
väljer du den 'vänlige' så är det på ungefär
Inspek I = ca. SEK 9.300:-
Inspek II = ca. SEK 10.500:-
(det KAN variera lite mellan olika akttörer såsom t.ex. Jarl, BMW Malmö osv.)
-
momenten finns bekkrivna i service-boken till bilen -
annars har ämnet säkert varit uppe här i forumet och du bör finna
något när du använer 'sök-funktionen'
fjamsetramsa
De va de jävligaste ja hört....hoppas de e värt pengarna o inget fusk....ngn som hört om fusk på förenade bil i Malmö???
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Varierar kraftigt på vart du vill få denna service i och med att verkstäderna debiterar olika, per timme alltså. Sedan är det viktigt att veta vad som ingår vid överrenskommet pris också. BMW själva vill ha drygt 8000 i stockholms området, en bit utanför stan är det billigare.

Men kolla med Åke persson någonstans utanför Ystad, någon håla i skåne (ser att du också bor där). Han ska tydligen vara duktig och billig. Sök lite på forumet så kan du bilda dig din egena uppfattning. Har för mig att han ville ha mellan 3-3500 för min bil, då skulle bromsar och andra eventuella "mindre" saker ingå i det priset. Skulle faktiskt kunna tänka mig åka ända ner dit och få en ordentlig inspektion och byta massa saker som behövs samt få en hel del nöjesmil ner dit. Hellre det än att sponsra BMW solna, inte för att dem är dåliga utan för att dem är väldigt dyra. Hur som helst så gjorde jag det mesta själv på bilen då ett M test kunde bekräfta att bilen inte behövde vidare reparationer, av komplicerad art.

Har ingen personlig erfarenhet av Åke, dock tillmötesgående och fick ett trevligt intryck i telefon, dessutom finns det mycket positivt skrivet om gubben här på forumet så jag tror nog det är ett bra och billigt alternativ.
fjamsetramsa
ja ja nöjeskör hit här då så kan vi inspectera ihopa hos Åke o ta en riktig bonnafylla i Ystad.....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hehe, låter som en bra idé. Har faktiskt en polare från plugget som bor i ystad egentligen, hans pappa äger Ystads bildemontering, så då kan man ju kombinera service och lite nöje :D

Men jag har Åkes nr här om du vill ha det.

Åke persson - 0411 522709.

Hör med honom, han har humana priset och debiterar absolut inte 1200 kr i timmen som vissa andra gör.
fjamsetramsa
Fetaste discot i Ystad heter Starshine där jag går först i kön....då kan du kolla in min 2 jahre...kollade när ja fick koppling...inte en rostfläck undertill...kul...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jasså?

Har du talar med Åke, tror stället hetter nått med luddörup eller liknanade.
fjamsetramsa
ska ringa han imorron
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
'Åke' har säkert ett mera -rimligt- timpris men se till att han verkligen gör allt som skall göras också -
om inte ALLT som står på INSPEK I + II-listan också görs då kan det vara något som en avancerat olje-service MEN någon Inspek I eller II är det ju INTE då -
(om sedan allt som står på listan verkligen behöva göras får sedan var och en avgöra själv), en INSPEK. I + II på en E34 M5 som man vill ha fortsatt glädje av skall uttföras enligt BMW's rekommendationer, annars kan det kvitta -

M5touring register
fjamsetramsa
jag vet inte vilken service som stundar...alla lampor är gröna...har iofs inte kollat serviceboken
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Beror ju på vad du gjorde sist. Brukar på de flesta BMW modellerna vara så här: oljeservice - insp. 1 - oljeservice - insp. 2 - oljeservice- insp. 1 - och så vidare.

Be om ett kostnadsförslag, fråga även om det går bra att vara med eventuellt vara kvar där omkring då bilen är inne på service och be han byta det mesta när han ändå är igång. Sedan kan ju kolla med han att allting är i sin ordning efteråt.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
alla lampor är gröna.............
inte kollat serviceboken........
-
du kanske bör läsa instruktionsboken för att börja med ??? ;);)
för lite service är inte bra, för mycket service är kanske lite onödigt men det är ju upp till dig förstås.......

M5touring register
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är bilen nyköpt och du är tveksam till dess historia bör du göra en insp. 2. Kanske en engine flush också? Bättre safe than sorry sägs det ju. Att alla lampor lyser behöver inte betyda att bilen nyligen är servad, man kan enkelt fiffla med det.
fjamsetramsa
har varit i familjens ägo sen ny...men som sagt inte haft tid o snacka me släkten o överhuvudtaget engagerat mej överhuvud taget...va dock o fick ny koppling o fick se att det inte finns en fläck på undersidan så det är ju ok hittils....
fjamsetramsa
Sista servicen var en insp 2 så det är lugnt...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
lungt.... OK > OM allt är gjord som det SKALL göras, t.ex. SKALL samtliga (3)
fläkträmmar bytas vid VARJE -Inspek. II- DET ''glömmer'' till och med BMW ibland (kostnaden för båda ARBETE och MATERIAL == INGÅR i -Inspek. II- paket-priset, det SKALL -INTE- kostar något extra !!!)
-
viktigast är trots allt att der görs !!!!
INTE roligt med -motorras- allra minst när orsaken är en enkel fläktrem !!

M5touring register
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.