AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.284

Konstigt glapp i framvagnen E39

Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
523 iA -97 (Vardagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Köpte bilen, 523ia - 96, och det klonka och skramla i framvagnen ordentligt. Säljaren sa att det var pendelstagen som var slut. Fick med nya sådanna som jag byte och visst de gamla var slut!
Men fortfarande har jag ett klonk i höger fram när jag kör över små gupp och ojämnheter.. Har försökt lokalisera felet, och trot att jag hittat det.
För när jag tar tag i däcket högst upp och drar rakt ut så känner jag ett ordentligt glapp. Bilen nere på backen.
Men om jag hissar upp hjulet och provar att dra så är det stumt.
Av detta så drog jag slutsatsen att det är hjullagret som är dåligt.
Inhandlade ett sådant och byte. Det hjälpte inte!
Fortfarande samma glapp, kan det vara någon av länkarmarna som är dåliga? Hur kollar man upp det? Kan det vara stötdämparen?

Brum OO=00=OO Brum.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Försvann glappet du trodde var hjullagret när du bytte lager?
Mest troligt är det en spindelled eller en länkarmslagring...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Nej glappet försvann inte.
Jag har försökt att luska lite till och nu är jag inne på stödlagret uppe vid stötdämparfästet. Resonerar såsom att eftersom det är det ända stället som kan glappa så mycket när bilen är nere och belastar. Har ni några tips och funderingar åt mig?

Brum OO=00=OO Brum.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Fjäderbenslagringen är inte omöjligt att det är, men det är ovanligt.
Om du kan dra i hjulet så att det glappar måste du väl nästan kunna leta dig fram till glappet?

Jeppe

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Min framvagn skramlade också bytte stötar och pendelstag så blev det bra igen.
Du känner inget fel när bilen står på marken.

Håkan
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Jag ska ta och undersöka glappet tillsammans med en kompis som drar i hjulet så att det glappar och jag ligger under bilen och tittar och känner. För jag tycket som du Jeppe att man borde kunna lokalisera felet eftersom det är ett rejält glapp.

Håkan: Det är när bilen står på marken som jag kan känna felet/glappet. Drar jag i överkant på hjulet rakt ut så glappar det till ordentligt???

Jag ska ta och demontera hela fjäderbenet i helgen och leta efter defekter. Förhoppningsviss hittar jag felet.

Brum OO=00=OO Brum.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag "böt" både både pendelstag, stötdämpare , lagringen , men det visade sig sedan att det var kulbulten på främre länkarmen som var glapp, och då hade vi brutit och bänt i den åtskillaga gånger utan att känna nått glapp, inte heller bilprovningen fick fram det.
Jag hissade upp bilen i domkraftsfästet och hade väl sån tur att jag hamnade i "rätt"läge där hjulet/kulbulten glappade rejält.
Lät bara när man åkte sakta på typ tvättbräda.

///MVH Hasso
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan vara problem att hitta glapp i kulleder när leden blivit så glapp att kulan kan sätta sig i "fel läge". Det kan vara extremt mycket glapp, men det går inte att få fram varken med framvagnsplatta eller brytverktyg då kulan kilat fast sig. Speciellt svårt är det om det finns en kraftig krängningshämmare som hjälper till att trycka på kulan i kulhuset...

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ett av dess böt jag (har pressat ur bussningen pga powerflexbussningar ska monteras. ska byta det andra staget när det är dags för vinterhjulen.
Länk

///MVH Hasso
[LÄNK]

///MVH Hasso
Länk
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Hasso: Du beskriver det bra, "Lät bara när man åkte sakta på typ tvättbräda.
" Så upplever jag det med. Det låter inte så mycket när jag åker rakt fram i typ 90km/h, har jag för mig?!?!

Men som det låter på er två så kan det vara vilken som helst av länkarmarna/kullederna/castorstaget/bussningarna???
Det blir dyrt att byta ut en efter en tills man hittar vilken som är felande länken...... :(

Hasso: Vet du om det är vanligast att det är den främre kulleden som går sönder? Är det den troligaste delen för mig?
Man kanske kan göra som du att sakta hissa upp bilen med domkraften samtidigt som man försöker dra och slita i allt och komma fram till vad som är glappt?

Brum OO=00=OO Brum.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
540 är tung i fronten och "äter"bussningar o kulleder betydligt mera än de sexcylindrig verkar det som. Går aldrig att säga att en annan bil är lik den andra i slitagehänseénde beror ju på brukaren, så det är bara att leta på, men kika på de främre kulbultarna till länkarmarna och skrammelstagen som är vanligast iom att du bytt dom så kan du glömma den biten.
Länkarmarna ska /bör bytas parvis, förmodligen för att få samma kondition på innerbussningen.

///MVH Hasso
Länk
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Tänkte jag skulle skicka in ett avslutande inlägg på denna tråd så att alla intresserade får veta vad det var för fel till slut.

Följande saker har blivit bytta:
- Pendelstag (båda sidor)
- casterstag (båda sidor)
- Höger hjullager
- Stötdämparna (båda sidor)

Så det var stötdämparna som var boven i dramat!
Stötdämparna fungerade bra funktionsmassigt och de läkte inte någon olja men jag har fått det förklarat till mig att innuti dämparna sitter det någe plast/nylon/teflon bussningar som blir glappa och det gör att det blir konstiga klapp och klonk ljud i framvagnen.

Så nu åker man glidarbil igen... ;)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har också ett jäkla klonkande och klapprande ljud från min framvagn när man kör över ojämnheter. Kommer extra mycket när man svänger samtidigt. Har varit och besiktat bilen utan anmärkning, så då borde det vara stötdämparlagringarna eller stötdämparna som är dåliga om jag inte fattat det fel. Bilen är fortfarande stum i dämpare och dom känns bra vid komprimering när man hänger på bilen. Misstänker lagringen men man vet juh aldrig...

Har råkat köra över en rejäl hålighet i vägen kan tilläggas och det uppkom efter det.
Pa
22
Pasi.Y
635 Csi-83(Söndagsbilen)
318 iT -97 (Frugans..)
Hmmm.
Jag skulle satsa på att leta efter något som kan ha och göra med din nedkörning i hålligheten.
Kan tilläggas att det kan vara många saker det.
Min första gissning torde vara hjullagret, baserat på att du säger att det låter mera när du svänger och att hjullager kan gå sönder när det får en smäll.
Kan du säga från vilken sida det låter?
Hur långt har bilen gått? Med tanke på stötdämparna om de är slitna av milen.
Mina stötdämpare hade rullat i ca 22000 mil, och då borde jag har förstått i ett tidigare stadium att de borde ha nått sin ända på livscykeln.

Brum OO=00=OO Brum.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ja såklart det har med det att göra det var efter detta det började låta.. Bilen går precis som vanligt förutom att det låter illa när underlaget blir väldigt ojämt.. Absolut inte hjullagret.. Bilen är nybesiktad.. Det blir lite bättre när bilen blir varm och då är stötdämparna lite varmare också.. Är säkerligen det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.