AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
454

Misständning vid gasuppsläpp, möjliga orsaker?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Från början gick motorn klockrent, inga missljud någonstans.

Första gången jag märkte att fenomenet uppstod, var efter en längre stunds hårdkörning. Många nedväxlingar och snabba accelerationer där motorn fick jobba på höga varvtal.

När jag hade accelererat upp i hastighet och skulle peta i en hög växel så märkte jag att motorn missade, när den höll på att varva ner efter att jag hade trampat ner kopplingen.

Det låter liksom om det avgaserna antänds i avgasystemet när motorn håller på att varva ner, ungefär som de gör på trimmade sportbilar. (min motor är så original den kan bli).

Vid det tillfället så hade jag som sagt belastat motorn en del, så avgassystemet höll troligen en ganska hög temperatur, efter att bilen "körts kall" (70 km/h på 5:an) så varvade motorn ner som vanligt igen utan att missa.

Vid det tillfället så körde jag på 95 oktanig bensin utan tillsatser.

Jag bestämde mig för att återgå till 98 oktanig bensin för att se om det hela upprepar sig eller inte.

Nu på Südschleife-träffen, så blev det en hel del "aktiv" körning under tipsrundan, (inte minst när man blir jagad på kurviga vägar av kalles 318is), vilket resulterade i att fenomenet dök upp igen, denna gång gick det dock inte över efter en liten stunds "kall körning" av motorn.

Nu kör jag fortfarande på 98 oktanig bensin utan tillsatser och det känns som att misständningar uppstår lite när som helst. På morgonen när man åker iväg (givetvis måste motorn hinna bli varm först) men numera behöver man inte belasta motorn och varva ner från höga varv för att misständningar ska uppstå. Det räcker med lugnkörning i stan och normala starter vid rödljusen där det inte varvas mer än ca 3000 varv mellan växlingarna, för att misständningar ska uppstå.

Jag märker också att dessa misständningar uppstår allt oftare och lättare. Bilen går perfekt så länge den varvar upp, utan bara när motorn varvar ner. Och då ska vad jag vet insprutet strypa bränsle tillförseln.

Jag gjorde en INSP II på bilen för ca 200 mil sedan.

Tips på saker att kolla eller möjliga orsaker emottages tacksamt.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.