|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man höja laddtrycket på en BMW 745i 84a utan att risken blir mer än väldigt liten *ler* att saker ska börja rasa? Hela bilen är orginal Finns det laddtrycksspärr? och i så fall vid vilket tryck aktiveras den? Räcker soppa trycket till eller bör man höja Bilen har juh 252 hp orginal vid ca 0.5 bar när som har nån vild gissning hur mycket mer man får ut för varje 0.1 bar man ökar med? tacksam för svar | |
|
Prova ställ fågan på trimnings forumet Jag tror inte det är någon fara med att öka trycket på denna motor, skulle gissa att bilen ger ca 350 hk med 1 bar i laddtryck |
|
|
Tjena! Trimforumet är en bra idé, men jag kanske kan bidra med några tips här till att börja med. Vi är ett par på 7-serieforumet som snackat om att skruva upp trycket på våra bilar, bortåt 1 bar bör vi hamna med de modifieringar vi har tänkt oss. Det finns lite olika trimalternativ beroende på årsmodell och Motronic version. Nåja, några svar: 1. Du kan höja laddtrycket til cirkus 1 bar utan att skaer börjar rasa. Detta förutsatt att allting är fräscht och inte redan halvslitet. Det första som rasar är lådan (vridmomentet blir ohyggligt, lätt bortåt 500 nm) enligt alla uppgifter jag fått. Det mesta övrigt brukar klara sig förvånansvärt länge. 2. Laddtryckspärr ja, på senare Motronic (som i din 3,4 liters 84:a) ligger spärren på 0,7 bar. 3. Soppa trycket bör justeras, görs enklast genom att chippa Motronicen. Spridare och pump hönger med upp till 1 bar. 4. 252 hp vid 0,4 bar med 3,4:an, 252 hp vid 0,6 bar med 3,2:an. 5. 1 bars övertryck bör (som Wald säger) ge bortåt en 350-370 hk, i alla fall om du samtidigt ser till att skaffa ett riktigt konfilter så att motorn kan andas lite bättre. Vart finsn du annars? Själv hålls jag i Örebro och mekar och står i. Välkommen som E23 ägare förresten (om dt nu är du som har bilen) det är alltid kul när vi bler en fler!! :) :) <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Än så länge är jag bara ägare till ett gäng e28or men det är tänkt att det ska ändra sig om nån väcka Har en 745a på g Är lite trött d stenhårda dämparna, fruktansvärda oljudet och taskiga komforten i min aldeles för trimmade e28 535a som annars går något ruskigt :) Kul så länge man racar ... annars inte så praktisk håller till gör jag i eskilstuna där jag inte har plats att skruva alls (förutom på gatan) |
|
|
Nu har jag köpt 745an en 84a som sagt den går underbart lite ventil tick men det är nog normalt om det är 0.4 bars ladd tryck orginal och spärren sitter vid 0.7 kanske man kan höjja ladtrycket till runt 0.6 bar utan chippning? har den justerbar wastegate eller hur går man till väga för att öka ladd trycket? känns lite för oseriöst med T-kors på en så fin bil Bilen ska nog mappas ordentligt sen i sommar nångång men just nu är ekonomin lite ansträngd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.