AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.249

Någon som har en barnstol i en 7-serie E38 i baksätet?

Sn
25
Snalen
318 sedan -97
Halloj

Jag undrar om det är någon här på forumet som har små barn i en E38 i baksätet. Jag skall sätta en bakåtvänd stol i mitten men undrar om det finns fasta förankringar någonstans där man kan montera stolen..

Ha det gött sålänge...

Ha det gôtt gôbbar
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Har satt in en barnstol i mellansätet.
Förankrat den i en metalstång som finns under varje framsäte.
Sitter mkt stabilt. Lutar sig mot båda främre stolar och enligt mitt tycke sitter den riktigt bra.
Är det någon som vet något annat?
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Jag har också haft en bakåtvänd stol i min e38:a, det fungerade bra. Men som sagt, jag har ju inte krockat så nån expert är man ju inte. Kolla med bmw själva vad dom säger.

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag har bakåtvänd stol i mitten, med blandad framgång... Mitt problem är att stolen ska låsas med trepunktsbälte. Det går föralldel att ta ett av trepunktsbältena bak och sätta det i mittenbältets bälteslås. Haken är att trepunktsbältena inte har någon barnstolsspärr (du vet, man drar ut bältet till stoppläget, släpper in det lagom långt och sedan kan det inte dras ut igen). Därför vill stolen gärna hasa omkring i skarpa kurvor och rondeller (och då talar vi alltså inte om ren buskörning, utan ansvarsfullt familjefarsglidande med bara ett lätt stänk av inspirerad körglädje). Det är förstås inte så lyckat ur säkerhetssynpunkt.

Kanske kan man fixera stolens ryggstöd med ett elastiskt snöre som läggs runt nackstöden bak. Snöret i sig fyller förstås inget syfte vid en eventuell krock, men det ser till att bältet och stolen är i korrekt läge om det smäller.

Sedan fästs ju stolarna in på olika sätt beroende på ålder, min passagerare har inte fyllt ett ännu.

Ansi: jag är ingen expert, men jag tror inte det är lämpligt att luta barnstolen mot sätena. Åtminstone den stol jag har har en varningsetikett för just det. Anledningen är gissningsvis att det blir för stumt vid eventuell krock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.