AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.501

Oljelampa blinkar... ibland

Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag har ett litet problem med min 520.
Bytte olja och filter och nån dag senare så började oljelampan blinka till nångång ibland. Framförallt när man passerar 2000 varv tror jag att jag har kommit fram till. Inget ihållande (nån gång i 1 sek, annars bara så att den blinkar till så att man knappt märker det), har kollat nivån och den va i mitten så jag fyllde på till max och nu händer det inte lika ofta men ändock händer det, framförallt när den är kall. Hällde jag i helt fel olja så att den tappar tryck lr är det nått fel på filtret? Jag hällde i delsyntet 10W-40. Till saken hör att jag i samma veva bytte stötdämpare till några som sänkte 40 runt om, kan det påverka? Låter långsökt tycker jag. Har även fel hjul på fram så bilen lutar lite lite bakåt. Kan det påverka?

Tack på förhand!
Emil
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
skulle tro att de bara e nått vajsing me givaren, glapp i givar kontakten, prova rengöra..å kolla så att de inte e nå kabelbrott..

Full gas Spar tid...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
kan ju vara så att den inte är så förtjust i oljan du hällde i oxå.
att den som du säger inte riktigt klarar att hålla trycket.
jag skulle nog ha kopplat på en oljetrycksmätare å kollat trycket.

Visa användare
111
EBS
520i -88
Vilken är den givaren? Är det den som sitter under oljefiltret ungefär, nere vid tråget? Ska åka och inhandla ny olja och filter idag och börja med att byta det igen. Sen blir det väl givaren.
Visa användare
111
EBS
520i -88
Satt och funderade på en grej, jag vet inte helt hundra att det är oljelampan som lyser. Det är den som ser ut typ såhär "(!)". Jag har bara antagigt att den blinkar vid låg nivå och lyser vid lågt tryck. Läste här på forumet om någon oljekanna, men någon sån lyser inte på min. Nån som vet?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Den lampan är väl varningslampan för bromssystemet?? Har du kollat bromsvätskenivån??

__
BMW - When you need power and comfort.
Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag trodde det va ringen med sträck på sidorna som va för bromssystemet men jag ska kolla bromsvätskenivån omgående. Tack så mycket :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Förmodligen bromsvätskenivån, slitna bromsbelägg. alternativt glapp i handbromskontakten :)

Oljelampan är det en oljekanna på så du kan nog vara lugn.

_______
/Chrille
Hej om du drar åt handbromsen så borde väl den lampan lysa som du beskriver för oljetryckslampan har ju oljekannan.. tycker också att du verkar beskriva samma lampa som handbroms

Bimmer
Visa användare
111
EBS
520i -88
Nu har det löst sig, det va nivån i bromsvätskebehållaren som va lite låg. Därför lös lampan.

Tack för all hjälp :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.