|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Första inlägget i detta forum. Gillar det skarpt, mycket och bra information. Iaf, jag har nu enBMW 540iA T -98 som jag är väldigt nöjd med. Det är så att den tidigare ägaren bytte ut en trasig Navi så jag har en MKIII i min bil. Funkar väldigt bra. Tills det blir kallt ute, när det är kallt under natten som det var nu i natt, så blir bilden på TV:n vit o randig typ. Sen när bilen är lite varm typ några minuter så funkar TV:n MEN då är den tillbaka på gamla OS versionen och utan NAVI. Den finns inte ens som "gråad" i menyn. Sen om jag låter bilen stå några minuter efter det att den är varm så snurrar den nya mjukvaran igång och allt är som det ska...tills nästa morgon när det är kallt... Vad kan jag göra åt det här ? Kan jag isolera runt CPU:n eller vad det nu kallas för att motverka kylan, eller är det något annat som är glappt ? Kan det vara så att CD skivan som sitter i blir så kall att NAVIn lägger av ett tag ??? ( ska prova att ta ur skivan nu innan natten för att se om det blir någon skillnad imorgon ) Verkligen tacksam för hjälp... Mvh Lidbrandt | |
|
Kyla brukar inte få elektronik att strula. (Jag antar att du pratar om några minusgrader.) Fukt/Kondens kan däremot ställa till det. Jag skulle ställa bilen i garage med avfuktare och torka ur bilen ordentligt och sedan prova igen. mvh Nisse |
|
|
Vet du vad det är för program version i din MK3 navigator? Om du går in under inställningar så kan du se i det övre högra hörnet vad du har för version. SW 3-1/63 är den senaste för MK3 navigatorn. Vissa versioner har haft problem med att starta runt 0° och det kan ta upp till 45 min innan man får en bild på board monitorn. Men det kan ju även vara något annat problem med CD skivan (är den sliten?) eller navigatorn (glappkontakt eller svårt att läsa CD skivan?). Om navigations menyn försvinner så innebär det att den tappar kontakten med övriga systemet och tar tar video modulen över som har ett annat gränssnitt och utseende. /RS2 |
|
|
Hej tack för svar, jag skall prova att avfukta bilen rejält och sedan kontrollera kontakterna runt navin. Jag har versionen 3-1/60. Så kanske man ska prova att uppgradera den. Skivan är rätt så gammal ? Ska jag prova att bränna om den på en fräschare nyare skiva ? Alternativ skaffa en ny eftersom den jag har är från -03. Behöver nyare... :) Är på annan ort än bilen så jag får kolla vid tillfälle. Som sagt tack för hjälpen. Mvh Lidbrandt |
|
|
Jag tror problemet var med version 3-1/50 (bilar med MK3 tillverkade från 01/2002 till och med 08/2002) men enligt BMWs service info ska man uppgradera till 3-1/62 (Navigation Software CD V21.1) eller senare så det kanske är värt ett försök. Jag skulle även göra en ny kart CD kopia om den gamla ser sliten ut och har synliga repor samt kolla alla anslutningar. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.