AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.275

Vad är det för fel om automatlådan slirar?

jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Tjena!!

Ny här, känns lite pirrit... haha
Blev för ca en månad sen en stolt ägare av en Bimmer 325 -91 automat.
Nu sådär när jag kört bilen ett tag så hittar man lite saker man blir orolig för.

Som sagt, Det är en automat. Tycker att den beter sig lite konstigt. Vad ja har läst här på forumet så verkar det som att dessa lådor ska växla väldigt mjuk o fint.

Har märkt på min att den slirar i 3:ans växel samt hugger en aning. ( Märker det bara då lådan är varm men inte alltid! ) Tycker att det blir mer och mer. Har därimot haft lös batteriet för ljud bygge.

Är det samma som på crysler lådorna att det tar ett tag innan den "lär" sig hur den ska växla?

Om jag växlar manuellt med spaken från 2:an till 3:an så blir det som om lådan skulle växla två gånger. Den lägger i trean för att efter nån sekund växla igen. Ska det va så? Är det nått speciellt läge den går i då? Typ overdrive? Nån fler som har samma sak? Inte så säker på automat då detta är min första.

Men iaf. Har tänkt att byta olja i lådan snart. Men om det inte försvinner. Vad är det då? Lammelpaketet?

Hoppas verkligen att ni kommer med lugnande svar. =)

Ha de gött /niklas

Har exakt samma problem.....
Överväxeln som du så fint la d är nog "lock-up"en....den låser momentomvandlaren för att minimera förlusten, en 6 växel kan man se d som...ingen aning om vad d andra kan va för problem men jag har iaf samma...efter 14år har den nog lärt sig och glömt d med..demens h*****e ;)

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Det låter som om lådan är sliten. Prova att byta olja. Det brukar hjälpa/förlänga livslängden. Hur långt har den rullat?

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Idag när jag åkte från jobbet så växla den mycket bättre än förut. Har kört ca 3 mil sen batteriet var urkopplat.
Känns som att den har lärt sig på nytt hur den ska växla. Hoppas det förbli så iaf.

Jepps, ska byta olja tänkte ja. typ 23 000 mil. Går som en klocka annars.!

lethal kim! Vilken va lock up-en. Mena du med Drive. Lr när du växla för hand från 2:an till 3:an?
/niklas
jo
28
jonsson___
Bmw 325 -91
Tjena!! igen!

Har hört att den kan växla konstigt om det är för lite olja i lådan. Och att man märker detta bäst när man t. ex svänger eller bromsar då oljan samlar sig vid ett ställe vilket betyder att "röret" i tråget inte suger olja ordentilgt.
Trodde detta var fallet då jag hade dessa symptom men efter nån mil när lådan va helt genomvarm så börja den slira inann 3:an kom i, Alltså, varje gång mellan 2:an och 3:an,

Vad kan detta vara? Skulle det kunna vara för lite olja ändå.? För när man kört igenom växlarna helt finns det väll inte lika mycke olja i tråget?
Men konstigt att det bara är på 3:ans växel samt endast vid genomvarm låda..

Kom gärna med synpunkter! ;)

/niklas
Nej lockupen kommer i efter femman eller efter högsta växeln....tror jag iaf...på min när den funkar så går d i 100km/h på 2000rpm....när den inte funkar så ligger jag i 80km/h på 2000rpm.....ska fixa stålar o sen kolla allt som kan ev va fel....
Vad kostar d ca att byta olja?

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
ma
597
magican
E36 328 Coupe
På BMW själva här i Umeå ville dom ha 2-2,500 , dom visste inte på kronan, men ngt sån't. inkl olja såklart.. :)
jonsson__ hur gick det med lådan? Jag är eventuellt sugen på denna bilen Länk och misstänker att det är samma fel. Kanske kan vara värt att köpa den och sedan bara byta oljan. I värsta fall så får det väl bli en beggad låda. Beror ju på vad han släpper den för.

Mvh
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Vissa lådor på 5-serien kring 92-93 är svåra att få tag i- den fanns bara i 12 månader, har jag för mig. Sökte en för ett år sedan, men ingen fanns i hela sverige (begagnad alltså). Kommer inte ihåg om det var mellan 09/91 och 09/92 eller 09/92 till 09/93 den lådan satt i. Fanns iallafall inte att få tag i..

Tack för upplysningen. Det kan ju vara så att han vet om detta själv och därför väljer att sälja iväg bilen till någon relativt okunnig. Men får man den väldigt billigt så kan det ju ändå vara värt att köpa den kanske? Är du säker på att någon annan låda inte passar som kom senare då? Isf vad är det som skiljer dessa åt?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.