AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.594

Mystiskt elfel?

da
3
darvel
328iA Touring 00
Eller?
Har en e46 touring 00 med ett mycket mysko problem:

När jag lägger i backen öppnas min bakruta, lampan går igång etc.

Ibland har enda lösningen varit(för att slippa köra med öppen baklucka) att lägga i Drive, handbroms i, gå ut, slänga igen bakluckan!!!

Har någon annan haft ett sådant problem...elfel är ju inte skojiga saker!!

Mvh
// David
In
27
Intrudah
318is E30
Ledningene til ryggelysene og ledningene til ruteåpneren går på samme plass.
Kan være overslag i ledningene mellom luken og karosseri.
=)
da
3
darvel
328iA Touring 00
Ok, hmm...är ingen meckare, får se om den lokale smeden kan hitta någon lösning på problemet...Han är dock mercadiggare, vilket leder till att jag kommer att få utstå lite spott och spe eftersom jag kör en bil ur "andrasorteringen";-)

// David
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Enkelt att kolla!

Mellan bakluckan och karossen går det en plastslang med infästningar i bägge ändar. Lossa på en av ändarna och trä bort lite av slangen. Förmodligen har några av kablarna skavts av och prsakar kortslutning. Fixas enelt genom att klippa dem och skarva om dem. Eller med lite eltejp om de fortfarande ser schyssta ut.

Carl
jo
7
joi
525iA Touring -02 (E39)
Darvel, fick du ordning på bakrutan? Jag har ett liknande problem på min E39 touring -01. Ibland när jag slår på bakruteafrostningen släpper bakluckans elektriska lås (soft close tror jag den kallas) och luckan öppnas en aning. Backluckan och bakrutan har då gått i baklås så att jag inte kan öppna någon av dem helt. Samtidigt indikeras "bootlid open" på instrumentpanelen och cupébelysningen tänds. Det märkliga är att om jag då släcker cupébelysningen drar soft closen igen luckan. Luckan hålls sedan stängd en kvart eller så tills samma sak händer igen, utan att jag rört avfrostningsknappen. Häromveckan körde jag Stockholm-Västerås och tvingades dra igen backluckan genom att släcka cupébelysningen omkring 20 gånger. På hemvägen samma dag uppstod inga problem utan bilen var som vanligt.

Sedan i våras har jag haft problem med att batteriet laddar ur då och då. På BMW (i Nacka) har de två gånger (och 1200 kr rikare) sagt att bilen inte drar för mycket ström (< 37 mA) och att batteriet är ok. Den senste tiden, sedan backluckeproblemet uppstod, har jag dock behövt ladda bilen varje natt för att kunna få igång den på morgonen.

Jag har idag haft bilen på en Mekonomenverkstad och där kostaterade de att batteriet tog mindre än 12 V laddspänning på tomgång och att det förmodligen är batteriet som är kass. De menade också att ett dåligt batteri mycket väl kan orsaka de ovan beskrivna bakluckeproblemen. Jag ska få ett nytt batteri imorgon och då får vi se om backlucka fungerar som vanligt igen.

Det vore kul att höra om du har lyckats lösa dina problem.

/joi
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag tror på Carls teori. På min förra E34 var ett antal kablar skavda/av vid gångjärnet till skuffen. Tex tändes dimljuset fram, när jag öppnade luckan och en del andra mystiska ljuseffekter förekom. Men framförallt att batteriet drog ur. Så, om du inte redan gjort det, kolla kabelpaketet är mitt tips.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
jo
7
joi
525iA Touring -02 (E39)
VillaRosa, jag tycker också det låter troligt att det skulle vara kabelbrott vid gångjärnen . Killen på verkstan sa dock att han tidigare varit med om samma problem just pga dåligt batteri.

Jag har nu fått ett nytt batteri och än så länge funkar det. Vi får se hur länge batteriet håller.

/joi
jo
7
joi
525iA Touring -02 (E39)
Jag har nu haft det nya batteriet i två månader och än så länge har vare sig batteriet eller backlucka krånglat det minsta. Jag börjar bli hoppfull.

/joi
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
en kille här på jobbet har också problem med sin bakruta. Den öppnas när han tvättar bilen eller när det regnar ute! Ska vi kolla samma sak? Eller har någon annan en idé?

mvh Johan
STi
Har samma problem på min e46 -04 touring.
Den öppnar sig och lever sitt egna liv när man står still. Måste låsa bilen innifrån för att den inte ska öppna sig.
Är det kabelbrott som ni tror på?

MvH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.