|
|
|
|---|---|
|
vad händer om jag vänder termostaten uppåner eller bakåfram osv? m20b25 har en som blir varm, vill utesluta alla fel innan toppen åker av. bytte nyligen vattenpump och termostat | |
|
ska tilläggas att jag har inte har vatten i oljan eller tvärt om! däremot har den dragit vatten över sommaren utan att jag sett läckage |
|
|
du får inte dit termostaten bakåfram! men gör ett kompressionsprov så vet du om du behöver lyfta toppen eller inte. |
|
|
men är det helt tillförlitligt? toppackningen kan väl gå sönder på så många olika sätt. Har gjort en del jobb och renoveringar förr, men orkar inte längre!!! suck, blir att skänka bort den. det kan inte vara värmepaketet som är kasst? det blir väldigt immigt i kupén |
|
|
det skulle kunna vara så att det läcker in vatten till nån cylinder å på så sätt försvinner. det märker du genom att den då vitröker mycket. ett komptest är att lita på! finns mätare för typ 150 spänn. hellre det än att slänga ut pengar å tid på att plocka av toppen för att se att det inte är nåt fel å ändå behöva plana å byta packning. är komptestet ok så vet du att topp, ventiler kolvar mm är i bra skick. |
|
|
okej. eftersom bilen har gått 32k mil så kan man förvänta sig ungefär 9 kilo va? ett jämnt fördelat komp är viktigast vad jag förstått |
|
|
vet inte riktigt hur mycket du bör ha på din men som du säger så är det viktiga att det är mer eller mindre lika på alla burkar. skulle det vara så att du har en liten läcka i värmepaketet så kan det mycket väl vara det som ställer till prolem. dessa motorer är ju extremt känsliga för luft i systemet å går varma direkt då! har du luftat den riktigt ordentligt? |
|
|
japp, har med gott resultat flera gånger förut luftat dessa motorer, och har provat med andra lock på kylaren, bytt pluggen, termostaten osv. har även lämnat den till en annan duktig bmw-kille, som inte heller löser problemet :( jaja, får väl ta hem bilen å kika själv |
|
| ok, men ta då å gör ett komptest så får du ju antingen reda på vad det är för fel eller ännu bättre att du kan avskriva läcka i toppen som orsak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.