|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa mig en 328(ci antagligen) årsmodell -99 eller -00. Då jag inte har några förkunskaper om denna bil tänkte jag be forumets bevandrade medlemmar om tips på vad jag ska kolla och tänka på när jag köper denna modell. Mina huvudsakliga funderingar så här långt är: * Tysklandsimport, är detta nåt att vara rädd för? Hur är det med fifflade miltal? Kan man få dessa kontrollerade med 100% säkerhet? Ska jag tänka på nåt mer när det gäller importbilar? * Service.. Många bilar i min målgrupp ligger ju runt 10.000 mil och det är väl då dags för Inspektion II eller?. Vad kostar denna service att få gjord och vad gör dom på den? * Extra utrustning. Vad kostar det att få Navi installerat (utrustning + installation) om det inte är det från början? Ös gärna på med ytterligare saker som jag ska tänka på och kolla upp. /Patrik | |
|
import är helt ok. kolla bilen noga. 10000 mil med slitet skinn å ratt ect är lite skumt. inspektion II alltifrån 4000-8000:-, ring en verkstad Navi vet jag ej på tidiga e46 skall de på insidan motorhuven finnas svetsningar som rostar. den rost kan gå uppåt å då syns de tydligt. annars kolla alla invändiga skarvar/Svetsar på motorhuven Daniel www.autokonsult.se |
|
|
Mätarställning kan man adrig kolla upp till 100%... ska du hämta hem en bil från tyskland så kolla upp så mycket du kan om bilen. Kolla servicebok, all annan dokumentation... ring tidigare ägare.. ja så mycket du kan. Vid ca 10000 mil brukar det vara dax för en Inspek 2 ja, kostar som wupa skrev från 4000:- och uppåt typ. Ang. navi så finns det väl många modeller av denna som inte är "orginal".. men en orginal tror jag att jag sett på en sida att den kostade typ 15000:- , sen arbetet har jag ingen aning om... om du söker på forumet så kommer du nog att hitta mer info om detta du undrar över... lycka till iaf. hoppas du hittar vad du söker!! // mvh Daniel |
|
|
Jag tänker inte åka och hämta hem en från Tyskland utan undrar snarare hur pass rädd man ska vara för importerade bilar som säljs här. |
|
|
Jag köpte min senaste 328 för några dagar sedan. Jag gjorde research i fyra dagar (naturligtvis ej heltid) för att få fram så mycket som möjligt. Exempelvis: - Nuvarande ägare => jaga dokumentation - Tidigare ägare => ring, jaga dokumentation, historik - Kopia brief => tidigare ägare Tyskland, bilhandlare - Servicebok => kontrollera stämplar, följ upp. - Besiktningshandlingar, verkstadshandlingar ... Jaga, jaga, jaga ... det går ganska lätt att sticka hål på en icke trovärdig historia. |
|
|
Var å snaxckade lite med dom på Wölkes och han sa också att det gäller att kolla upp historiken, speciellt på importerade bilar. Mixtus, du har inte lite tips på hur man får reda på saker om bilens historik, jag vet inte ens var jag ska börja? Förresten så sa killen på Wölkes att länkarmarna på 3-serien är ett ständigt problem så sman ska vara nogrann att kolla upp dom. |
|
|
Wupa: Läs importguiden till vänster Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Importguiden är bra, den täcker det mesta. En bra start är annars att ta regnumret och gå in på www.vv.se. Tryck på fordon och ta fram ägarhistoriken. Och där framgår också när bilen är importerad. Gå vidare och beställ ett fax för att få fram ägarna och börja nysta. Många ägare kan verka störande men ibland kan det vara inom samma familj eller mellan flera bilfirmor. Ring säljaren och ställ lite frågor för att se om hans svar stämmer med det du har på skärmen/i faxet. Bra sätt att testa ärligheten. Be honom läsa upp stämplarna eller skicka bilder. Framvagen är som sagt ett problembarn men vissa har åtgärdats på garantin. Fråga när bilen är besiktigad. Är det gjort nyligen och utan anmärkning så har du sannolikt ett par bekymmersfria år framför dig på spindelledsfronten. Men bäst är förstås att du får bekräftelse på att det är åtgärdat. Lycka till! |
|
|
När ni pratar om att framvagnen är ett problembarn, är det länkarmarna ni menar då? BMW har ju fått en hel del anmärkningar hos bilprovningen på dessa. |
|
|
Hej, 328 98:a som jag hade åkte på: -klonkande fram, byte länkarmar eller om det var spindelled. -vinande kardan vid 162 km/h, byte. Allt togs på eurplus försäkring/garanti. Ett alternativ är att be ägaren göra en Inspection II innan köp, då kan du ju kika på papperet sedan om det är några uppenbara fel som skall åtgärdas om det inte redan gjordes under insp II. Så gjorde jag när jag sålde. Köperen och jag delade på kostnaden och då fick han svart på vitt att bilen var i bra skick på de punkterna iaf. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.