|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har prcis blivit ägare av en BMW 2002 -73. Och jag ska göra ett oljebyte på denna. Ska man välja mineralolja eller helsyntet till denna rarietet?? Tacksam för svar! Mvh micke | |
|
Skulle gissa att du inte kommer att köra vintertid! I så fall kan du gott köra med vanlig billig mineralolja av rekommenderad viskositet (10W-30, 15W-40, 20W-50!?)! Det är heller inga problem att köra på helsyntet! Själv kör jag min 3.0S -72 på 5W-40 eller 5W-50 helsyntet med bra resultat vad gäller tex oljetryck vid tomgång och varm motor etc. Jag har valt det mest för att den är lättare att starta i riktigt sträng kyla! Hur långt bilen har gått har mindre betydelse enligt min erfarenhet (min har gått 68.000 mil). Enda lilla varningen kan möjligen vara att om motorn gått på mineral lång tid och man sedan går över till helsyntet skulle jag rekommendera att ofta kolla om det sprutar olja på varje kamnock. På min 635-motor släppte skit i motorn och satte igen en av dom små hålen i oljeröret ovanför kamaxeln så att jag fick byta kamaxel. Detta hände några hundra mil efter övergången från mineral till syntet. Per L |
|
|
han jag köpte bilen av har använt helsyntet, men jag tänkte gå över till mineral igen. Vilket kanske inte behövs? Är det bättre att fortsätta med syntet när den gått de sista ären på syntet? |
|
|
Då tycker jag inte alls det finns anledning att gå ifrån syntetoljan! Per L |
|
|
Varför gå tillbaka till en sämre olja i en entusiastbil? Fortsätt du med bra syntetolja, så kommer bilen att må bäst! Undvik dock de allra tunnaste syntetoljorna i äldre motorer pga deras större toleranser. (dvs. använd inte 0W20, 0W30 eller 5W30 i äldre motorer) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oki!! Tack för tipsen! Jag satsar på en bra 5w50 olja ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.