|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Nu har jag bytt huvudenheten i bilen och samtidigt mekat in en IPod adapter, för de tillfällen man känner sig för lat att byta skiva. Huvudenheten blev en Pioneer 8600 (Länk som numera driver de gamla standardhögtalarna (Nokia, 2-vägs) via ett HK och ett Sony slutsteg, för att kunna utnyttja tidskompenseringen. Faktum är att det låter mycket bättre redan. Men, framhögtalarna måste bytas, och sedan måste det till bas. Basen är planerad till 2x8" (det är det enda jag har plats till) men frågan är nu vad jag skall ha för framsystem. Det känns som en trevlig ide att köra ett trevägssystem fram, eftersom en stor del av det som saknas idag är mellanregistret. Röster har liksom inte mycket chans att höras när det kommer från fötterna i en så bullrig bil. Problemet är att det inte finns någon bra plats till mellanregistret, så då får man antingen såga i dörrsidorna, eller bygga någon extern "låda". Det känns däremot som ett överkomligt problem att stoppa i 6" midbasar i kickpanelerna, i stället för original 5,25". Så, jag har kollat följande två system : trevägs Länk eller tvåvägs Länk Budgeten ligger runt 4000:- och märket är egentligen inte jätteviktigt. Åsikter och råd är välkomna, framförallt om konflikten 2/3 vägs. / Fredrik | |
Robsarve |
Jag hade INTE stoppat in en sexa i kickarna. Volymen som den sitter i är för liten för att få en thight och musikalisk bas. Jag har fått ganska lyckade resultat med orginalplacerade högtalare (5,25") och förstärkta paneler men bena är ju alltid i vägen. För ett seriöst bygge så hade jag byggt in diskant och 3,5"-mellanregister i A-stolpen, samt en sexa med lågt Qts och fs (alltså tänkt för hemmabruk) i en stabil kickpanel. tycker Erik |
|
Robsarve : Var precis ute och kollade på bilen, det blir lite grodögon att ha dem vid A-stolpen, men det är kanske ändå en bra ide. Har du något förslag på lämpliga(re) högtalare? / Fredrik |
|
Robsarve |
Ja, det är ju inte direkt det vackraste, men det kan se hyfsat ut om man vet hur man gör. Det finns lite folk som kan hjälpa till med det, var i skåne bor du? Med din budget så hade jag gått på Ncore Trius (naturligtvis, eftersom det är min baby) i stolparna och en Vifabas som heter MG18WK09-04. Den sistnämda kan vara svår att få tag i, har inte hittat den hos vare sig Ljudia eller HiFi-kit, men jag kan kolla om vi kan få tag i dem (Vifa gör Triusarna med) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.