|
|
|
|---|---|
|
Efter alla eminenta inlägg om ryckig gång E39 vid låga varv/kall motor känns det ganska uppenbart att det är värt att på "chans" byta kamaxelgivaren utan verkstadsbesök (bränslefiltret alldeles nybytt så detta kan uteslutas). Kan någon med erfarenhet säga; - Är det givaren för insug som är vanligaste felet eller är fel på givaren vid utblås lika vanliga? - Vilken resistans skall uppmätas på en trasig givare för insug och ev. utblås? - Är det någon som även vet resistansen för en hel/trasig vevaxelgivare? M.v.h Håkan (523T -00) - Vill ha tillbaka min "gamla" BMW :-) | |
| kolla så inte något av stiften är spruckna var det felet på min | |
|
hej du!!!! har oxå en 523 t -00 har lidigt av ryckig gång i 6månader nu äntligen hittat felet,,,,,, en sprucken slang,,,,,så enkelt var det!!!!!!!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alla typer av givare går inte att Ohmmäta utan ska mätas live med occiloskop gäller tex vevaxelgivaren (CKP) ( för att se svep och spänningsnivå. Kamaxelgivaren (CMT) på M52 enkelvanos före 09/98 ska gå att mäta. uttag 3-2-1 mellan 1-2 ca 12,0 Ohm 1-2= 0.4Ohm Det ska vara samma typ av givare på M52TU men jag vet inte om mätvärdet stämmer då det bara finns angivet occiloscop mätvärden. Vevaxelgivaren på M52 ska hålla 5V mellan 1-3- Har en känsla av att det är kamaxelgivaren på insugningssidan Bank 1 som oftast ger sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svar Joakim/Hasso! Bytte idag min kamaxelgivare (insug, art.nr. 12141438081/082) och det verkar gjort susen! För skojs skull ohmmätte jag den nya och denna hade ca 1 Mohm mellan 1-3 jämfört med den gamla som hade oändligt. Men som Du säger Hasso, nog ganska lönlöst utan ett skåp att säkert bestämma.. Hur som helst så var det bara att; - Lossa oljefilterkoppens topp - Lossa kontakten på Vanos (den cylindriska koppen i alu) och skruva loss denna så man kommer åt pulsgivaren. - Nya pulsgivarens kontakt lirkas ner mot gamla kontakten som med lite finlir kan återanslutas. Har man väl hittat grejorna tar detta ingrepp inte speciellt lång tid... M.v.h Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ser ju nu att jag fick fel siffra på mättutagen :(( 1-2 Ca 12 Ohm 2-3 ca 0,4 Ohm ska vara rätt . ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.