AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
507

Motorrelaterade funderingar (bmw e46 320 -IA -02)

1.)När man bromsar alternativt släpper gasen så händer det ofta att bilen "klonkar/hoppar" till när den går in i krypfart. Kan vara i sista växelbytet nedåt eller nåt sådant. Bilen är automatväxlad och i övrigt märker man knappt när bilen växlar, så det är svårt att avgöra exakt. Är detta kanske ett av de olika säkerhetssystemen som ger ifrån sig detta ryck eller om det är nåt fel på automatlådan (?)

2.)I min förra bil meckade jag mycket med bilstereo. Då kunde de ofta bli så att man hörde ett surr i högtalarna som följde motorvarven i ljudstyrka, troligtvis dåligt isolerade kablar. I min nuvarande bil så är det en fabriksmonterad bmw buisness cd installerad. Nu hör jag samma surr oavsett om stereon är på eller av. Surret låter dock här som att det kommer från motorn och inte högtalarna. Det börjar vina i slutet på t.ex. 2:a och 3:e växeln och speciellt vid acceleration från stillastående vid rödjus t.ex. Det är alltså inte konstant. Kanske normalt ljud?

3.)I handboken står det att mina 17" däck (225/45/R17) ska ha 2.1 fram och 2.5kg. Har hört att man ska dra till lite extra så att man inte ökar bensinförbrukningen. Har nån fått nåt annat rekommenderat från nån däckvetare?

4.) Har nån nått hett tips om ett smidigt sätt att minska kupebullret i en kombi som denna när man kör på lågprofildäck. (Nej jag vill inte byta till 15"...)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

3. Däcken kan du lugnt stoppa i mer i. Testa med 2,8

4. Öronproppar? ;) Tyvärr inget annat tips...

___
//Ulf
OK nån mer som har lösning på övriga funderingar?
2.8 både bak o fram?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.