|
|
|
|---|---|
|
Halå. Det är så att min 328 I 95a stannar ca en secund på 4000 varv och uppåt.. Alltså, jag gasar upp bilen till 4000 eller mer, släpper gasen. Då stannar varvmätaren en sec kanske två innnan den går ner i varv, annars går bilen bra.. Någon som har en liten lösning på detta ?. Tack på förhand Joffe | |
| Jag är inte säker men ska det inta vara så, bara för att inte motorn ska gå ner i varv för fort vilket bidrar till mjukare växlingar | |
| Min är ungefär lika dan men det känns som det ska vara så!?Även lika dan vid 2000 varv med. | |
|
Det är en funktion som är inbyggd av miljöskäl. Förr använde man en fjäderbelastning som utgjorde en "dashpot" och höll spjället öppet någon sekund, numera löser man det ofta elektroniskt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fast denna fördröjning fungerar olika från bil till bil. Min E39 är extremt "sådan", medans andra BMW:s som jag har kört har uppvisat mindre tendenser. Det är i vilket fall högst irriterade. Fyrcylindriga BMW saknar nästan helt denna fördröjning. Ett tag så funderade jag om inte detta var just den ökända mystiska CDV vetilens egentliga syfte. Då den fördöjer kopplingens ingrepp och på så vis håller uppe motrvarvet ett litet tag??? Har inte plockat bort min ännu så jag famlar i det blå... ;) |
|
parolof |
CDV sitter mellan slavcylinder och koppling, en helt hydralisk mojäng |
|
Kanon killar. Då lämnar jag dedär bakom mig helt enkelt hehe. blev lite orolig, har nämligen inte vart med om detta på nån av mina andra bmw. Tack å hej, Orörda grejj Joffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.