AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.229

Hur demonterar jag backspegelfästet?

Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Jag behöver lacka om fästet för höger yttre backspegel på min Z3. Någon som har en instruktion för demontering?

fi
13
firemeup
Z3 2,8 Roadster -97
Backspegeln demonteras genom att du vrider backspegel runt fästets axel ett kvarts varv. Det spelar ingen roll åt vilket håll. När detta är gjort ser du två fästskruvar som lossas med en sexkants?-nyckel. Därefter behöver du demontera dörrsidan invändigt för att komma åt snabbfästet till backspegelmotorn. montering sker i omvänd ordning.
Om du inte kan vrida backspegeln runt fästets axel har du problem ! Försök i så fall att smörja med t ex siliconsmörjning och försiktigt vicka fram och tillbaka. Jag har haft detta problem, vilket verkar vara ett problem på Z:an. Aluminiumlegeringen i fästet korroderar alldeles för lätt och behöver ständig smörjning och omsorg. I mitt fall blev det en ny komplett backspegel för att fästet gick av.

Zp
47
Zportbilen
Z3 1.9 -96
Tack! Jag ska kolla detta!

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Precis som firemeup skriver så är fästet sjukt poröst efter några år. Har dessutom spegeln aldrig rörts under tiden så är det stor risk att du spräcker fästet. Efter några incidenter på mina bilar blev jag nojig för att speglarna ska sparkas sönder, så jag ville kunna vinkla in dom vid behov.
Sagt och gjort så lyckades jag få upp rörligheten med hjälp av smörja och god känsla. Överlycklig att ha infällbara speglar så slappnar man av någon dag. Då händer det... när jag fäller in spegeln spricker hela fästet och man har själv åstadkommit spegelhaveri utan ligister i närheten. Ridå!!
Ersättningsspeglar införskaffades som var i bättre rörelsekondition. Allt lugnt sedan dess.
Var mycket försiktig och smörj rikligt ex 5-56 genom alla öppningar du kan hitta, och sedan håll andan och vinkla spegeln... Lycka till
Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.