AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.008

Kupéfläkten startar inte.

Sida 1 av 2
ex
58
expect
535 E34 -89
Vad kan det vara för fel när kupéfläkten inte startar?

Fungerade perfekt igår kväll men nu när jag åkte till jobbet så kom det ingen luft, varken varm eller kall (har AC i bilen).

Tacksam för svar!
ex
58
expect
535 E34 -89
Tog en sväng med bilen på lunchen, men NU så fungerar det :)

Konstigt! Vad kan det vara för fel?
Fläkten är på gång att ge upp kanske? Ibland räcker det med en liten smäll för att den ska gå igång igen. Efter ett tag går det dock längre tid mellan "lyckade smällar". Har du klima kan du kolla så att det inte glappar i fläktstyrningskortet: Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
ex
58
expect
535 E34 -89
"Greenberg" Tack ska kolla senare idag, vad kan det annars kosta att laga?
Mellan tummen och pekfingret!
Ny fläkt går lös på ca 2000:- + ca 1 timmas arbetstid för att byta den. Fläktstyrningskortet är nog bättre att köpa begagnat då ett nytt lär kosta många tusenlappar, eller också så låter du någon kunnig löda om kortet och byta ut ev. dåliga komponenter. Observera att du bara har fläktstyrningskort om din bil har klimatanläggning, dvs samma reglage som du ser på bilden i länken ovan. Med vanlig AC så sitter det ett fläktmotstånd som sköter om kupéfläktens hastighet: Länk

____
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Min fläkt är från o till kolla si batterierna

Det finns inga SI-batterier i mätarhuset på en 535:a, och vad skulle de haft med fläkten att göra?

____
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
jo du greenberg det kan jag berätta för dig att det har en sammårning
mellan si batteriet o alla fuktioner i hela bilens el system

Kan det inte vara det där Motstådet som förekommer i diskussioner lite här och där... Kolla i "meckartips" fliken hur man byter det.
SI-batterierna är en back-up för minnet i serviceindikatorns funktioner, inget annat, bilen är för övrigt körbar även om hela instrumentet inkl. SI-batterier plockas ur. De brukar i vissa fall dessutom föra med sig diverse felfunktioner på en del annat på instrumentets kretskort, oftast beroende på oxid pga läckage från batterierna men lödfel på kortet som åtgärdas samtidigt med batteribyte är lika vanliga orsaker. Därifrån till strulande kupéfläkt är steget rätt långt men skrönor ang. elsystem är inte ovanliga.
Senare instrument har helt annan typ av minne som inte kräver batteribackup, där brukar några kondensatorer (bl.a filter för kretskortets strömförsörjning) ställa till problem, dessa kallas trots detta ibland för SI-kondensatorer.
Fläktmotståndet för hastighetsreglering i olika steg går ibland sönder, fläkten går då bara på högsta hastigheten eftersom motståndet är urkopplat då. Automatisk klima har steglös fläktreglering med ett effektsteg som styr fläktmotorn, kan ge olika fel som t.ex ingen fläkt eller full fart alltid osv. Samma sak med styrpanelen till aut. klima, hoppas detta kan hjälpa till vid felsökningen.

FP
sc
47
schmitz
320da -12
Har haft samma symtom på min 540 e39.
Fläkten gick nästan alltid som den skulle, Men någon gång då och då så startade inte fläkten. Har pga det bytt fläktmotståndet och det löste problemet i min bil iallafall.
OK, fast nåt fläktmotstånd finns inte på E39, du menar effektsteget som sitter inne i luftkanalen eller? Det kan gå att reparera dessa i vissa fall, det brukar vara skadade kontakter och/eller lödningar pga värme/hög ström. Om däremot fläkten t.ex går för fullt alltid så är det bara att byta ut effektsteget.

FP
sc
47
schmitz
320da -12
okii. slutsteg står det visst på fakturan (64116923204) kostade 608 kr+moms
Bra. Eftersom olika prylar kan se väldigt olika ut rent utseendemässigt så underlättar det vid felsökning om man vet lite om vad man söker efter osv.

FP
DeMeer
Någon som kan beskriva lite mer i detalj var slutsteget på E39 sitter monterat?

/Niklas
Det sitter instucket i spjäll och lufthuset i mitten av bilen, åtkomligt från regionen bredvid handskfacket. Sök på E39, kupéfläkt osv, det finns massor av trådar på detta ämne. Tror det finns mektips med bilder också.

FP
DeMeer
OK, sökte och fann en kanon länk...

Tack för tipsen!

/Niklas
to
7
todeep
BMW 525ix Touring -92
Har precis köpt en 525ix´92 och kupéfläkten startar inte, finns ingen tryck eller varken varm elr kall luft. Lite jobbigt nu när vintern kommer. Har läst här att den kan va motståndet men kan det va nåt annat också typ säkring elr nåt sånt som gör att kupéfläkten inte startar.
Kan vara säkring, fläktmotor, reglermotstånd osv. Motståndet är inte inkopplat i högfartsläget så vid fel på detta så brukar max fart alltid funka ändå.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe akta dig för att smälla på instrumentbrädan, jag har gjort det i några år på 323an efter svordomar och frustration över att fläkten inte går och orsakat rejäla sprickor i instrumentpanelen samt detaler har lossnat, tur man har en ny instrumentbäda liggandes som ska dit vid renoveringen.

Nyligen plockade jag loss hela fläktmotorn och lödde om kablarna pga att de hade kabelbrott inuti som inte gick att se, men dock mäta fram. Har fungerat perfekt i 2 månader nu.
Frifart:

Jag misstänker att mina kablar fram till fläkten också har brott någonstans, vet du hur genomföringen av kabeln från kupén till själva fläkthuset är gjord? Jag tänkte om det möjligtvis går (enkelt) att dra 2 nya kablar inifrån kupén...

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.