|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går och väntar på min 525:a som levereras med KCR direkt från handlaren. Har någon testat? Nöjd? Stor skillnad mot std? Skall lämna 450 Nm samma som 545:an och det borde räcka? | |
| Funderar också på en diesel blir väldigt intressant att höra hur 525d går med kcr, när får du den. | |
|
Den tillverkas i slutet av nov, kommer i mitten av dec. Den som väntar på något gott... |
|
| Blir väldigt intressant att höra hur den går finns aldrig nån att provköra här uppe. | |
|
Nej tyvärr. Dieselmarknaden växer hela tiden och det är lite märkligt att man inte har demobilar hemma. En diesel är affär i stort sett direkt och på beg-marknaden är de lättsålda. Min V70 D5 - gick på en vecka för nästan 200.000 efter 17.000 mil... Min andra bil, en 118d drar efter ca 800 mil 0,53 l/mil. Då soppan (diesel) kostar ca 11:- / litern åker man för ca 5.80:- /mil - att jämföra med bensinbilar som landar på runt 10:-/mil. Att spara 4: per mil är rätt ok. Skiljer sedan skatten runt 3000:- efter nyår så är det affär direkt (800 mil/år) dessutom får man mycke vrid!! Handlarna borde vara mer offensiva på dieselmarknaden! |
|
| Håller helt klart med. Jag hamnar ändå uppe i 14:- milen med min så det vore klart fördelaktigt med diesel. | |
|
mattias: plus att om du kör på finndiesel så hamnar du runt 3kronor milen kostar nu 6.43kr / litern |
|
| Skulle lätt köpa några fat om jag hade en tillförlitlig kontakt... | |
| Jag med vore kanon med en liten farmartank på gården. | |
svintoleffe |
Jag skulle ochså köra disel, om det inte vore för skatten på 8 tusen kr då. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Men det finns det ju bot på. Ex finn diesel och lastbil registrering, så det är inget giltigt skäl till att inte köra diesel! | |
| Har ni inte sett den nya utredningen som är klar. Har man pf kommer skatten gå ner till 3000-4000:- | |
|
Kör på finndiesel o motorn går mkt bättre är på den svenska! dessutom knycker staten en massa prestanda, bl.a svavel så man får räkna bort 10% i motoreffekt med svensk. Den har dålig lubrikation (smörjning) så man bör använda ngn tillsats. Jag har svårt att få ihop miljö-resonemanget när både förbränning o avgaserna är bättre o renare med diesel? Det finns en uträkning på nån bilsajt (minns ej vilken) Där man räknade ut effekt,skatt,pris och förbrukn. jmf med bensin o vid ca: 1500 (1497) mil var man prismässigt på "break even". Så allt över 1500 mil är en bättre affär med diesel. Bearclaw |
|
| Det där med lastbilsregistrering är snart ingen mening med. Skatten höjs med 60% till nästa är. | |
|
Vem säger att skatten på lb-reg kommer höjjas? Det är väl bara ett förslag än så länge? |
|
|
Det skall vara klart med højning på lætta lastbilar och bussar from 1 april. Snacka om miljøsvin nær man ser en Mercedes från -72 med galler... |
|
|
Jasså på så vis. Då blir det nog till att regga om bilen till personbil... Har man en mercedes från 72 så är man kanske ett miljösvin, men billigare än så kan du inte köra :) Dessutom behövs inget galler :) |
|
| MBO: Hur går bilen. | |
|
Bilen kom till Lucia och har redan passerat 1000 mil... Ja det är bara att konstatera att det är en grym bil på vägen. Sportstolarna och M-ratten är en fröjd både för ögat och för hela upplevelsen, motorn med KCR-box direkt från handlaren är helt enkelt sanslös. Vridet gör att man måste hålla igen på 4:ans växel trots att motorn inte är inkörd... Jag vet av erfarenhet att dieslarna behöver runt 1500 mil innan de vaknar till ordentligt - man tror att man får 50 hk ytterligare och förbrukningen minskar. Ljudvolymen i 100 km/tim är kanon - den går knäpptyst och allt man tar i sitter fast på ett sätt som man inte är van från Audi, Volvo m.fl. som ag har tor erfarenhet av. Kritik kan jag rikta mot insteget där åtminstone jag lätt kommer åt ljusstyrkan på instrumentbrädan med knät när man kliver in och förbrukningen som ligger på runt 0,75 - men den är fortfarande lite rå och jag räknar med att den minskar. Annars är den grym på alla sätt, gillar ytseendet som är lite aggresivt :) Köp en !! Mvh MBO |
|
|
MBO: Funderar starkt på en diesel har du provat 520d i så fall är det stor skillnad mot 525. 0,75 är det blandad körning, gör kcr boxen mycket för prestandan mot orginal 525. Kul att du är nöjd med bilen. |
|
|
Hej. Jag tror att du blir nöjd även med en 520d. En kille på kontoret bredvid mitt har just fått en och är kanon nöjd. Man skall naturligtvis ha klart för sig om att det är en 4 cyl. motor och kanske inte samma massiva vrid som i en 6:a med +500 cc men som sagt - det räcker garanterat och man får en hel del över att tanka för... Såg att någon hade komenterat detta med skallen och det är klart från Riksdag och Regering att det blir en justering av skatten from 1 april. För min del är det ca 3000:- per år åt rätt håll, bör vara ungeför lika mycket på en 520d - kanske tom lite till då den sannoilikt har lägre utsläpp pga motorstorleken?! Mvh MBO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.