AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.403

Sug-trim M20B25

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Lite jag funderat på att göra med min gamla M20

Trikam( 296 grader. 12,3mm lyft och 106 graders lobseparation) och styvare vetilfjädrar
Spridare och LMM från M30B35
Portad och planad topp
Extraktorgrenrör och egensnickrat insug med tjockare kanaler, spjällhus och insug med värme -
Avskiljning genom luftintag i huven, sportluftsfilter med långt alu-rör så att filtret sitter-
nere vid dimljusen.
Borttaget varvstopp, ökat bränsletryck och effektivare bensin
Utväling ändrad till 4,44:1
lättat svänghjul från M20B20
Sportavgassystem från grenrör utan katalysator och en ljuddämpare 3" från grenrör

Funderar över vad detta kan ge för effekt och om ni kan komma på något jag missat.
Vill inte ha turbo, komperssor eller liknande, ej heller större block.

//BMW-Kimmo
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ursekta den konstiga uppläggningen men jag skrev det i "antäckningar först och sen bara klippte in texten.

//BMW-Kimmo
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ursäkta ska det va :P

//BMW-Kimmo
svintoleffe
Runda svängar runt en 250hk Skulle jag tro att du får

Länk Bimmern
MVH Leffe
Effekt blir det , men ska du ha den maskinen i en E-34 ? med tanke på bottendraget blir inte det bästa, så är det många kg att framföra , (även med ändrad utväxling) , kammen är nog så vass för vardagsåkningen + avgasvärdena har nog svårt att nå en besiktningsvänlig nivå .

Uppskattad effekt 200-210 hk

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jo besiktningen kommer ju att bli lite utav en fasa, måste ju byta avgasrör till ett med kat, förmodligen blit det enklast att byta grenrör och sedan tanka 50% etanol för att hålla värdena nere. Att kammen är vass spelar inte så stor roll, blien kommer inte att köras särskillt mycket snällt mer än från och till skolan. Och ja, motorn kommer att sitta i en E34 men även att bilen kommer att vara tung så kommer den förmodligen vara utomordenkligt trevlig att köra.

//BMW-Kimmo
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Varför så otroligt låg utväxling? Den lär ju ligga på typ 3-4000rpm i motorvägsfart.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nej utväxlingen är ingen fara, blev den av en slump då jag inte hittade en med 3,73. Men den är otroligt skön så låg, bränsleförbrukningen är knappt förändrad pga att bilen inte går så tungt nu. Och sedan till topphastighet, innan bytet kom jag som högst upp i ca 220 kh/h och nu efter har jag varit uppe i ca 230km/h men det kan ju bero på att hastighetsmätaren är optimerad för en 525a

//BMW-Kimmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.