AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
847

318 turbo?

Tjena!
Hade tänkt att köpa mig en 318 efter vintern, en e36 närmare bestämt..
Går det att turbokonvertera en sån?
Vad får man ut för hästar?
Pris i runda slängar?

/Kricke
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Välkommen till forumet!

Du kan turbokovertera det mesta, självklart en 318i också men med turbon och efter ett stort hål i plånboken så bränner fortfarande en helt orginal 325i om dig som ingenting.

Satsa på en 325i och behåll den orginal eller ge den respirator, jag ser inte så mycket man kan göra med en trött 1,8 liters motor, 8 ventilare dessutom. Eller jo, du kan säkert få ut många många hästar ur den men då kostar det extremt mycket pengar.

Antingen tycker jag du inte satsar på BMW och köper dig en volvo s40 t4 eller något som är trimvänligt för det är inte BMW:s sugmotorer. Det är dyrt. Är du mekaniker eller har teknisk utbildning så kan du ju göra ett budgetbygge, hitta en turbo på lastbilsskrot och köpa grejer där och sedan pula ihop allt och komma undan med 4-5 lappar.

Ska du bygga seriöst så tycker jag du ska använda m50 motorn som grund eller ännu bättre upp, en M motor men då kan jag lova dig att det kostar mycket! Många arbetstimmar och mycket kluriga uppgifter väntar.

318 e36 ligger väl runt 25 lappar, spara lite till och satsa på en 325:a e36. Mycket bättre val. Eller så kan du köpa en Audi 1,8t och chippa den så har du plötsligt 30 hk mer. Det fungerar inte på en sugmotor.

Sök på forumet, skriv t.ex. turbo and 325 osv så har du grymt mycket läsning.

Lycka till.
Usch så du säger... rekommenderar Audi till en redan audi frälst människa som har börjat blivit insnöad på BMW :D

Men ja, jag förstår precis vad du säger.
Meningen med att jag ska köpa en 318, är egentligen enbart att den håller ner mina milkostnader jämfört med min 2,3 liters 5a som jag dunkar runt bakom nu :)

Så egentligen var det bara en liten tanke det här med turbo, för jag vet med mig själv, att jag kommer saknar klipp jämfört med min nuvarande maskin om jag köper en 316/318.. Men å andra sidan så blir plånboken relativt glad, jämfört med en 325i.
Ja, det är ingen lätt sak att köpa ny bil..
Man gruvar sig något grymt för att det man köper ska vara "sämre" än det man redan har.

är inte bmw sug motorer trimvänliga......?.....;)
personligen så är jag så sjukt nybörjare på bmw så det finns inte..
fråga nåt om audis 5or så ska jag svara :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.