AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.158

Byte Bort frugans e46-00 ( 316i ) mot Volvo s80, rätt eller fel !?

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Äger en bmw 328 e46, frugan hade en e46, årsm.00 316i, med Full M-paket , M68 fälgar , guldmetalic, m.m....
efter en tid så börja den att kärva mycket, luftmassmätaren gick sönder, sen så börja el-hissen på passagerar sidan att sluta funka, och inte på tal om rosten, alltså det är inte sant att de rostar så fort, bagage luckan, motorhuv, och detta inkluderar, nogrant hållning, endast sommar körd, tvätt, polering o vaxning, och vi har garage för den.....men ändå !! så vi bytte bort den mot en s80, årsm.99 vilket kändes så rätt och bra, och nu funderar jag, är detta rätt eller fel gjort och vad anser ni andra om karossen e46 !? visst är det skönt att köra de men håll med om att de har många brister samt fel.....

BMW - Bil Med Wingar
Rätt eller fel beror väl på vad frugan tycker. Personligen så hade jag alldrig bytt bort en E46 mot en plasstkoloss från hisingen. ;)
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Plastkoloss,,alltså jag satte mig i den o körde en sväng, alltså den var himla skön att köra, väldigt bekväm samt det är en 2.9 så det är drag i den pansarvagnen,,,,nä jag tycker om BMW men volvon var också skön att köra samt komforten och vxl.lådan, allt kändes så härligt.....

BMW - Bil Med Wingar
2.9 säger du, då ändrar jag mitt uttalande till: törstig plastkoloss från hisingen. ;) Skämt å sido, är ni nöjda med Volvon så fortsätt med det. Hoppas frugan instämmer. :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ännu en "Volvo vs BMW" tråd, suck ...

Två helt olika bilar. Olika motorstyrka, olika storlek, olika prestanda, olika karaktär, olika utrymmen, olika ... kort sagt: olika allting.

Har svårt att se hur en känsla eller upplevelse kan mätas. Det viktiga är att din fru är nöjd. Är hon nöjd så är väl allt bra, eller hur? Lycka till!

För övrigt så är jag inne på min andra 328:a (E46) och har inte sett en tillstymmelse till det du beskriver. Tur? Nej, knappast. BMW:s 3-serie har betyg 4 enligt rostregistret, dvs. ett bra betyg (högsta betyg 5). Enligt konsumentverket så har bilen inte alls många fel jämfört med medelbilen, om vi tar bort spindellederna förstås. Beklagar att ni råkade ut för ett dåligt exemplar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Mixtus säger är det två väldigt olika bilar och självklart upplevs S80'n komfortablare än en 316 men den lär nog ändå i längden bli dyrare att driva.

Alltid trist när man har oturen att få tag på en bil som drabbas av allt tänkbart "jävelskap"...Om bytet är rätt får väl framtiden utvisa och som tur är så behöver man ju inte ha bilar på livstid...;)

___
//Ulf
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså Motorhuven bytes ut mot garantin, o då blev det skillnad i färg med framskärmen , så det var tråkigt, men frugan är nöjd, o jag är också nöjd, har t.om. börjat jämföra min 328 mot s80:n, alltså det känns som Bmw har nöjda kunder men ändå så finns det fel på de, har tidigare ägt en 323 e46, o då var rosten också på den,

nu funderar jag att byta ut min 328 mot en s60, men får fundera lite på det...

BMW - Bil Med Wingar
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
S60 är jättefina bilar. Men, som sagt, helt olika karaktär.

För mig är körkänslan helt avgörande. "Dödläget" i ratten samt tillhörande ryckningar vid kraftigt gaspådrag är klart besvärande detaljer som får mig att avstå, dvs. klassiska S60/S80 "fel". Men det finns många bra detaljer med Volvo. Och det finns säkert något Volvoforum där du kan finna likasinnande.
Lycka till!
Om du verkligen inte märker skillnad på BMW och Volvo så kan jag bara gratulera dig för du kommer att få ett billigare och enklare bilägande framöver. Själv så tycker jag skillnaden är milsvidd. Det går bara inte att byta mellan dessa bilar. En fullständig omöjlig ekvation för mig.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Känns det rätt så är det väl rätt. Volvon är säkert en jättebra bil den med.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Instämmer när det gäller rost + diverse fel

Har också haft samma bekymmer som du på bilen

fukt i strålkastarna
fukt i dimljusen
fukt i sido blinkers

vibrerande koppling
låset på förarsidan slutade funka vid 6000 mil

knas med cd spelaren, ibland ville den inte spotta ut skivorna, ibland fastnade låten mitt i ,höjde man volym knappen på ratten så blev det låtbyte i stället

knas me länkarmar vid 5000 mil

rost på motorhuven
rost på bagageluckan

jag vill oxå påpeka att jag tvättar bilen som en dåre på vintrarna minst 2 ggr i veckan o mina tvätt brukar ta 2 h ungefär (slickar bilen nästan) :-)

Men men ska man kalla otur för min del oxå eller ....kanske

BMW M-POWER
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ni är två. Rostskyddsregistret baserar sannolikt sina omdömen på ett större underlag. Jämför gärna på Länk

Kommentaren är som följer:
----------
Rostskydd:
Redan förra generationens 3-serie var i huvudsak bra skyddad mot rostangrepp. Den nya modellen är ännu bättre. Hela karossen, utom taket, är dubbelsidigt galvaniserad med väl tilltagen tjocklek på galvlagret. Även hålrumsbehandlingen är omsorgsfullt utförd och därutöver är hela bottenplatta besprutad med ett skyddande PVC-skikt.
Ytterligare ett plus blir det för att BMW övergått till plastmaterial i tank och bränslerör, där vissa rostproblem funnits tidigare. Nu är den risken helt eliminerad.
Men trots att BMW förbättrat rostskyddet på nya 3-serien finns några brister kvar. De bakre hjulhuskanterna har, precis som på tidigare modeller, en konstruktion som samlar grus, sand och salt och som dessutom är svår att hålla ren. En annan detalj, som enligt Vi Bilägares rostskyddsexperter inte ser så genomtänkt ut, är de undre länkarmarna bak. De är gjorda i stål och överdragna med en skyddande plasthinna. Om plastskiktet skadas och fukt tränger in så är det som gjort för att rosten ska få fäste.
Men slutbetyget för BMW:s rostskydd blir, trots vissa brister, godkänt med råge. Håll rent under de bakre skärmkanterna och kolla de bakre länkarmarna regelbundet, så bör du ha en bil som inte rostar i första taget!
----------
Angående fel och bekymmer så framgår av bilprovningen att bilen är sämre än genomsnittet vad gäller spindellederna - ett klassiskt 3-serieproblem. I övrigt inget som sticker ut - möjligen att den är bättre än genomsnittet vad gäller lyktorna. Enkätsvaren pekar på i huvudsak positiva omdömen.

Synd att ni har otur med era exemplar. Mitt är topp!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Mixar mitt bilkörande mellan en Volvo 945-94 och 528:an,känns som att åka häst och vagn i volvon men rosten biter inte på bilen.Bmw borde kikat för längesedan hur de andra förhindrar rosten att komma så tidigt.

mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Volvo 940 från 98:a har samma (rost)betyg som BMW:s 5-serie från 98, för att spinna vidare på ditt exempel. Frågan är om BMW:s rykte har försämrats pga importbilarna som möjligen inte har samma rostskydd?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Sv-sålda bilar har samma problem som import,för stor kostnad att ändra rostskyddsprocessen för de nordiska klimatet har jag fått till svars ifrån Bmw billigare att repa rost på goodwill enligt dom.

mvh
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag säger bara hoppas att du inte har samma problem med s80 som en kompis hade allting klabbade på den bilen det var 99-2,9 motor automat
växellåda gick sönder listan blir lång om jag skriver alla fel

Länk
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Har inte fått nåt problem än, det enda som skall göra är att byta ut fälgarna inget annat,,,,men hon är mycket nöjd med den, för att vara korrekt så lät hennes mening:

Att köra 328 o 316 är som att sitta i en liten cessna plan, att sitta o köra volvo s80 är som att sitta första klass på en BOEING 747.

Hon tycker det är stor skillnad på kvalitet av inredning också, BMW känns för plastigt och billigt....de borde höja standard eftersom man kör en BMW och det kostar också !!

BMW - Bil Med Wingar
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Volvon är ju en aning större, klart den känns som ett jumbojet..sen om det är positivt är en annan fråga...

Att din fru tycker att BMW:ns inredning är plastig och billig låter konstigt i mina öron..är det nåt som E46 har är det en härlig känsla i interiören! Att en S80 känns mer komfortabel än en E46:a betvivlar jag inte däremot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.