|
|
|
|---|---|
| I helgen började bilen säga pip, pip, pip, pip när jag låser upp och sätter in nyckeln. Men den rapporterar inte något fel i displayen och systems check säger OK. Någon som vet vad detta beror på? | |
|
Hmm.. korrigering: Var precis ute och larmade av bilen, öppnade dörren och satte in nyckeln. Då kommer TRE pip och inte fyra som jag skrev tidigare. Men som jag fattat det så har ju det varit för memo, dvs 15 s före varje heltimme. Och nu var kl. 20:41.. Kollade memo och den är avstängd. Så, vad betyder dessa tre pip? |
|
| Tempen sjukner under 3 gr +... är det sån temp ute? | |
|
Nej, inte under +3C Kollade faktiskt det och displayen i bilen rapporterade +10C. /L |
|
|
..eller är det yttertemp (luft) som den visar i displayen och att de tre pipen larmar för vilken temperatur det är på vägbanan (mark)? Inte helt otroligt att det skulle kunna vara kring +3C på vägbanan nu. Jag har nog bara observerat detta på mornar och kvällar de senaste dagarna och det har ju som bekant blivit lite kallare nu. |
|
| I E32 = varje heltimma, missar inte nyheterna!! | |
|
Nej, nu läste du inte riktigt noga. Det är INTE MEMO. /L |
|
| Helt riktigt, läste inte tillräckligt noga. | |
|
beijar, jag har som dig haft samma typ av pipsignaler under helgen utan att jag fick något meddelande i checkcontrol display. Skulle ju kunna vara TCM-meddelande, men det brukar ju visa sig dir. på skärmen. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Intressant att du också fått det... Så tänkbara anledningar skulle kunna vara: - Vägtemp =< +3C (men luft temp visas i display) - TCM Meddelanden Någon mer som haft en piphelg? /Lasse |
|
|
Och nu blir förvirringen total: 17:11 startar jag bilen på jobbet och det blev med "pip, pip, pip"... sitter senare efter lite köer 17:58 och funderar på om det kan vara en liten bugg i memo läget så jag slår på memo och stänger av radion. Och då.. vet ni vad jag ser? Navigatorskärmen visar att klockan är 17:58, MEN displayen säger 17:11!! Trycker på knappen (helljusspaken) för att växla läge i färddatorn, men den vägrar göra något, fastlåst alltså.. Så blir kl. 17:59 och jag väntar ivrigt (fortfarande i en kö) på vad som ska hända när kl. bir 17:59:45... Ska bilen stanna, pipa, dö eller boota om? Så kommer MEMO ljudet, "pip, pip, pip" och vips uppdateras klockan under hastighetsmätaren från 17:11 till 17:59 för att sedan visa 18:00 osv.. Och nu undrar man ju bara vad sjutton det var som hände.. Gissar på att det är något koko mellan datorerna i min bil. Ska man rycka batterikabeln och boota om bilen eller? Tror det blir en sväng förbi Perre imorgon om inte pipena nu försvunnit (förutom de ordinarie MEMO pipen alltså) |
|
|
Hej,de här med att klockan kan visa helt fel o också datum har jag varit med om,men de har rätta till sig själv. Länk |
|
|
Jo.. det var ju helt klart en bugg mellan datorerna över I-Bus. Så om ni får MEMO fnatt när ni sätter i nyckeln UTAN att kl är XX:59:45 så kan det vara värt ett försök att slå på MEMO funktionen och låta den exekvera en gång. Då rättas det till. /L |
|
735 |
beijar: Vet inte hur länge du haft bilen (om du upplevt en vinter innan), men kan med största sannolikhet säga att det är varningen för halt väglag som piper. Har för mig att farsans e39 hade samma varning, när temperaturen sjönk under 3 C. P.S. Kolla nästa gång om inte displayen till termometern blinkar när det piper. |
|
Japp, ska ha extra noga koll på det, men just denna gång tror jag att det var fnatt på I-bus. /l |
|
|
Vet ni vad det är? Jag har också det, brukar komma lite då och då. |
|
| Löste det, hur raderar man ett meddelande? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.