AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
812

Köphjälp BMW 320 Touring

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hej.

Första inlägget efter att ha försökt leta efter relevant information..

Jag är på jakt efter en BMW 320 Touring -02 eller senare
Antingen diesel eller bensin, har inte riktigt bestämt mig och därför frågan.

Vilken av motoralternativen är den "bättre"? Jag är medveten om att dieseln och bensinaren har olika temperament och olika driftskostnader, men finns det ytterligare aspekter som man skall titta på?

om man tittar på en -02 eller senare, vilket utrustning bör man förvänta sig på en "normal"utrustad bil? multifunk-ratt, asc+t, klima osv?

Jag är medveten om problem med främre länkarmar och enl. uppgift viss rostrisk på bakluckan, ytterligare välkända fel?

Om man köper en importbil, går det att kolla om mätaren är "skruvad" utan tillgång till BMW´s testinstrument?

JAg vill ju naturligtvis ha så mycket bil för pengarna.
Tanken är att inhandla en -02 eller -03 Touring med Automat (steptronic?), mindre än 9000 mil, full servad och normalt utrustad, krav dock på antisladd och antispinn samt klima och tempomat. Skulle 150.000 vara en önskedröm?

Som total nybörjare på BMW så välkomnar jag alla tips, även av typen "köp min bil", så länge det stämmer någorlunda med kraven, så att säga.

såe.. Jag tror jag fick med allt.

//amullo
Hej,

Jag köpte en 320iT i somras och är än så länge mycket nöjd med bilen. Bensinaren är faktiskt mycket snål (0.83 l/mil blandat) och har en mycket trevligare motorgång (och ljud) än 320d. Om du däremot pendlar mycket kan det vara en poäng att välja dieseln.

I stort sett alla svensksålda bilar har som minimum komfortpaketet som innehåller: Klimatanläggning, farthållare, multifunktionsratt, CD-stereo, regnsensor, rails, färdator och larm. Dessutom är antisladd (DSC III) standard på alla svensksålda bilar fr o m 2002.

På importerade bilar kan en del av detta saknas, se till att den åtminstone har multiratten för bilar utan detta är mycket svårsålda!

En annan mycket trevlig utrustningsdetalj är sportstolar. Mycket bekväma med justerbart lårstöd och möjlighet att vinkla hela stolen. Se till att välja en bil med sportstolar, du kommer inte att ångra dig!! Bilar utan denna option verkar iskalla på marknaden.

När det gäller kontroll av mil så kan BMW bara se efter vilka eventuella garantireparationer som gjorts på den. De finns alltså inga garantier på mätarställningar, utan man får jämföra stämplarna i boken och kolla med verkstäderna utomlands på importbilar.

Automat är ganska sällsynt och jag vet i tusan om jag rekomenderar det till 320i...passar nog bättre till 320d.

150kkr för en 02 med under 10kmil låter som vettigt.
Det stämmer att automat är sällsynt, men däremot kan jag rekommendera det på en 320i. Det fungerar bra tycker jag.

M v h
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Tack för era synpunkter!

Är det något mer man skall se upp med? Rost på bakre hjulupphängning, bakre bromsar, missljud från automatlåda osv?

Just nu lutar det åt en diesel då jag kör rätt mycket mil, men även en automat, eftersom det blir en del stadstrafik.

Ni som kör Automat, är det något man skall fundera över vid dragning av släp bakom bilen? Ytterligare kylare för ATM?

Finns det generella fel man skall se upp med?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kan rekommendera Steptronic-lådan, perfekt i stadstrafik.
Men 150.000 kr är nog lite lite för en fin sv-såld 02-03 med mindre än 9.000 mil på mätaren med "rätt utrustning", tror nog mer på en cirka 170.000 kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.