AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.802

Rostiga bromsrör E34

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Fick nedslag på besiktningen på rostiga bromsrör, längsgående under bilen. Kruxet är att dom är endast rostiga där dom går under stolarna. ung. mellan dörrarna. Dom ligger ju helt öppet där. Nu till frågan:
Kan man bara ta bort den rostiga delen och skarva med ett nytt rör?
Har sett att B-tema har någon typ av skarvnippel för bromsrör. Fungerar detta och vad säger bilprovningen. Kan man använda
dubbelkoningsverktyget på plats under bilen, om man släpper clipsen som rören sitter med.
Speciellt det röret som går till höger bak är knöligt att byta om man
måste släppa på tanken, måste man det vid byte?

Mackan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det går bra att bara byta en del av ett bromsrör. Normalt går det att kona röret på plats på bilen, men ta det försiktigt med rören, dom kan vara sköra fast dom ser friska ut på ytan.
Ofta är det lika bra att byta hela eller i alla fall större delen av röret, hellre för mycket än för lite...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Se
70
Sebban
525i -89
Halloj!

Gjorde detta ingrepp på min bil i helgen. Måste rekomendera dig att byta hela vägen trots allt... Originalrören är stålrör = stenhårda och näst intill omöjliga att kona ordentligt... Vi skarvade det ena från mitten och nytt rör bakåt. Men det andra fick bli nytt hela vägen.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
om det ser lika ut som på min 525i touring -92 så går hö.bak ovanför bakaxeln och inga större problem att byta sitter med plastclips på vardera sida om axeln inga precis ovanför...
jag har bytt samtliga slangar rör och tkors bak alldeles nyligen,ganska lätt om man byter allt för då är det bara att riva och klippa i det gamla och sen dit med nytt.....
dom skruvade clipsen på dom längsgående rören sitter som f**n så jag tog bara en polygrip och bockade ner plåten som ligger över och sen bara att bocka tillbaka då man satt dit nytt rör...men ä försiktig så du inte skadar andra rör som går runtikring ex bränslerör,nivåreglering om du har det osv?

Mvh Andreas
$M
974
$Marten

Har nu bytt bromsrören. Skarvade dom strax efter var dom kommer ut från cylindern under bilen och sedan nya rör hela vägen bakåt. Gick förhållandevis smärtfritt. Bytte även bägge bromslangarna bak på varje sida. Enda kruxet var
att hö. luftnippel sitter som gjuten. Finns inte tillstymelse till nyckelgrepp på den.
Ser ut som det är en rörbit ut med med en liten kona på. Trots idoga försök med
värme och kylspray så rör den sig inte. Luftade på vä bak , inga problem alls.
Tog en provsväng och det finns lite luft kvar i systemet. Fär ta ett nytt tag med nippeln eller byta ok.

Mackan
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Samma problem för mig,nyckel är bara att ge upp med,jag använde polygrip,tryck åt lite å vrid.
men sen köpte jag nya nipplar runt om tror dom gick på 15kr /st...

Mvh Andreas
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Tag en gassvets, glödga luftnippeln! Låt kallna, lossar sedan lätt!
PS. Elda inte upp nåt annat ;-)
ka
20
kallstacrew
325xi touring -04
525tds -94
hur mycket kostade det ungefär att byta alla rören?

/gustaf
$M
974
$Marten

Jag köpte Biltemas kopparrör på meter. Ca 100 sek för 5m, kolla i katalogen. Lite nipplar för ca 100 kr och fyra bromslangar för ca 120 sek/st.

Tror att nu finns bromslangarna också hos biltema, kolla i katalogen. Dom fanns inte när jag höll på, fick köpa bromslangarna på mekonomen.

Mackan
Är alla rör lika stora i diameter? Vad ska man annars ha till e34?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.