AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.233

Öppet filter eller ej

Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Vilket är bäst att köra me på m3an 3.0?
Öppet luftfilter (har bmc dubbelkonat) eller
ett sportluftfilter i orginal luftburk (har ett K&N liggandes)???

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag har testat orignal, kn filter i boxen, öppet JR filter och Green cotton öppet. Har greencotton just nu.

Jag upplever att Greencotton filtret är helt klart bäst, alltså ger mest effekt.
Antagligen p.g.a att det är så pass stort, ljudet är mycket bättre än andra öppna filter jag har hört också.

Viktiga punker om öppna filter ska har en bra funktion är dock:
*En seriös värmeplåt så det inte suger varmluft, dåligt för motor och effekt.
*Skruva fast filtret så det ej kan röra sig eller skaka, LMM kan gå sönder då.
*Gör rent filtret, var noga med rätt rengörningsmedel för resp filtet.

Detta är mina erfarenheter iaf.

Kan ju även passa på att fråga om man kan ha KN´s rengörningsmedel till Greencotton filtret också????????????????????

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Fick tips från min lokala verkstad att ett sportluftfilter i originalburken ger bäst effekt för 3.0-motorn.

(Själv har jag dock återställt till originalfilter då jag knappast kan övertygas om att det renar lika bra med sportluftfilter).

Kanske håller på att bli lite gubbig också. ;) Men gasa kan ja endå!
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
har hört många säga att öppna filter ger sämre effekt...
Tycker att det e så svårt att säga om bilen gick bättre eller sämre me mitt
Bmc filter...kändes som att den gick bättre.....svårt att säga..det bästa e väl att bänka bilen me både öppet och slutet filter så man ser skillanden...

Nån som köpt cda-boxen? erfarenheter av den??

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
dom låtter fänare :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
M3_LOVER skrev:
>> Kan ju även passa på att fråga om man kan ha KN´s rengörningsmedel
>> till Greencotton filtret också????????????????????

Ställ frågan så här istället: Är verkligen sportluftfilter tillverkarnas
"rengörings-hokuspokus" någonting annat än vanlig avfettning i en
väldigt dyr och liten behållare?
sl
137
slhap
530Da Touring -02
har man ingen värmesköld eller leder in kall luft till filtret så är ett öppet filter sämre än orginal luftburk..

man kan tvätta filtret med tvål och vatten eller med avfettning, sen ska de ju gärna oljas in lite, funkar hur bra som helst med symaskinsolja eller nåt med liknande viskositet..

hepp hepp

no brains, no headache...

fingerspitzgefühl!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Niklas: Har hört några åsikter om CDA boxen, och den ska tydligen inte göra nån skillnad direkt, den är ju väldigt dyr också.

Och de som tror att öppet filter ger sämre effekt om man följer de råd som står ovan har fel. Självklart går bilen bättre om den får mera KALLluft.
Följer man inte detta ger det mindre effekt kanske. Det är ju ingen stor skillnad dock. Jag ska nog själv göra en ännu större värmeplåt till våren.

Det där med rengörningsmedlet då, tänk på att den kommer inte i motorn sen, så det bör ju inte vara vad som helst.

Jag vet faktiskt inte om man kan spola greencotton alls, tycker det ser annorlunda ut än JR filtret. Ska kolla upp saken.

///M3
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
M3_lover: Har du några bilder på hur du gjort värmeplåten till din bil när den sitter på plats? skicka gärna i så fall...
niklas.gsi.olsson@swipnet.se

Niklas Olsson, BMW M3-94
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Niklas: Jag har inte gjort någon egen plåt till denna än, sitter bara orginal där. Men jag har nog några bilder på min förra M3:a med en stor avskärmningsplåt hemma (är på jobbet nu). Kan skicka några sen när jag kommer hem.

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.