AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
26.352

A'bladets läsare grillar Robert Collin (Anti-BMWisten)

Sida 2 av 2
Automobil är outstandning, äntligen en tidning helt i min smak!

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Automobil är numera suveränt bra, men var knappast det förr om åren. Mycket av det som gör autombil bra är deras fokusering (på sportiga bilar), men också att de analyserar testobjekten på ett väldigt bra sätt numera. Men så har tidningen också kunnia medarbetare (t ex Jonas Jarlmark, som definitivt inte faller in i bjoerks beskrivningav svenska motorjournalister).
Nockenwelle: Automobils redaktion är undantaget som bekräftar regeln. De är entusiastiska och kunniga.

Automobil är den enda svenska biltidning där Alfa Romeo vinner tester över BMW. Minns särskilt ett test 1998 då E46 328 ställdes mot 156 V6. Alfan vann på mer känsla. Coolt på något sätt. Alla vet att BMW är den bättre bilen men Alfan hade rejsigare motor och snabbare styrning. Typ... (Sa jag att jag inte bara gillar BMW utan även Alfa?)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det enda jag gillar hos Collin är att han gillar Citroën. Bortsett från det har jag ingenting till övers för honom...
Franska bilar idag ÄR bra och dessutom otroligt prisvärda. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: det enda som var bättre på vår 520iT -02 än på vår nuvarande C5 -05 var motorn och körkänslan. C5:an lastar mer, är marginellt snabbare och är rymligare och säkrare.
Inte ett enda fel (peppar peppar...) har uppstått under de 1900 mil sen den hämtades ut i april.
Min XM från 1992 har för övrigt kostat mig 20 kr i reparationer.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
En CX med M30-motor hade varit mumma :)

Fransmännen måste väl ha vunnit VM i rally, rallycross och F1,
på annat än sina grodätarmeriter ;)
Njuren
Heltsonika: Franska sophögen,HAHAHAHAHAHAHA
Mattias H : Hjärnan lossna, HAHAHAHHAHAHA

Ni har så rätt!

BMW - i nöd och lust?
Franska bilar hade nog kostat lite mera alt. kanske presterat lite mindre om de inte haft visst stöd från staten. De franska biltillverkarna har väl rätt mycket korsbefruktning och samarbete internt också. Detta nämner de så klart inte mycket om i sin marknadsföring....)
Kanske tyskarna skulle slå sig ihop lite och få motsvarande stödpengar... intressant tanke..

FP
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
folke: Ett utmärkt exempel på tysk korsbefruktning är ju hela VW-koncernen med dess märken, och det nämner man inte i marknadsföringen heller.
Skillnaden mellan Tyskland och Frankrike är att de franska tillverkarna tar lika mycket eller marginellt mer eller mindre betalt för olika modeller som i grunden är samma bil, vilket man däremot inte gör hos tyskarna. Tänker då t.ex. på Peugeot 307/Citroën C4 och Peugeot 407/Citroën C5 (som iofs skiljer sig ganska mycket från varandra) vs. Skôda Octavia/VW Golf/Audi A3 och VW Golf Plus/Seat Altea.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
folke > Det med korsbefruktning är rätt, se på PSA koncernen t.ex samt hur samma motorer och grundkonstruktioner återfinns i flera olika modeller.
Mycket smart och ekonomiskt!
Det står faktiskt också i nästan alla broschyrer från Peugeot och Citroën att de genom ett samarbete kan hålla låga priser.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Den mest irriterande motorjournalist jag läst av,sen det håret,men han passar som handen i hansken på Aftonbladet.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bjoerck: Tycker du har lite fel när du säger att automobil enbart är subjektiva, deras a-test saknar motstycke i sverige.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Exakt acey, det som gör att Automobil är så bra idag är att de lagt till testmoment som ger betydligt mer objektiv information om bilars köregenskaper. Skillnaden är stor, till det bättre, mot Automobil förr om åren.
acey: på sätt och vis kan jag hålla med dig. A-testerna är enastående. De analyserar sådana saker som är intressant för de sanna entusiasterna.

Ändå vidhåller jag att tidningen har en skönt avslappnad stil där subjektiviteten får stort utrymme. De säger själva att tidningen är gjord av entusiaster och att känsla är det viktigaste.

Men, visst... Jag håller med om att A-testerna görs på ett objektivt sätt.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Automobil är bäst i Sverige för tillfället! Enbart A-testet gör dem till vinnare...

Sen att t.ex ett AlfaRomeo-freak får skriva en partisk, dock underhållande,
artikel om en sommarsemester i Italien ser jag bara som ett sätt att få
läsa en annan synvinkel av ett gemensamt bilintresse? Min eventuella artikel från Bayern hade förmodligen upplevts på samma sätt av någon
icke-BMW frälst... jag tror det kallas entusiasm? :)
Rille330: Det är den typen av artiklar som gör att jag upplever tidningen som behagligt subjektiv. Calle Carlqvist hyllar sin nyinköpta Alfa GT i ett annat nummer. De är entusiaster och tidningen tilltalar inte den målgrupp som köper Vi Bilägare eller Teknikens Värld.

A-testet syftar inte till att utröna vilken bil som har störst bagageutrymme. A-test är ett test för entusiasten som analyserar varvtider och g-krafter. Underbart!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag träffade Robert Collins för ca 20 år sedan, redan då kunde jag inte med honom allmänt dryg.
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
taskig bardom kanske
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
bjoerck skrev: Colin halkade in på ett bananskal. FEL !!

Colin blev känd genom att halka ner i diket med en BMW 320 E21.

Första årsmodellen 1976 saknade krängningshämmare och var mycket lömska att köra.
VA. Ingen krängningshämmare på en -76 BMW? Fanns ju på de flesta bilar långt innan dess.

FP
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
kul att det finns ett inlägg där alla är överrens om något/någon...jag väntar fortfarande på att han ska hyllas men hoppas jag får vänta ochså...

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.