|
|
|
|---|---|
|
Bytte idag mina tändstift eftersom jag haft en orolig tomgång på bilen, stiften som satt i var Bosch Super 4. Bytte nu till NGK R stift så nu går bilen jättefint och jämt, och går lika bra på högvarv som förut. Däremot så har jag fått ett kvittrande tickande ljud från kamdrevet därifrån tändkablarna går till stiften. Endast vid lägre varv, när jag gasar lite försvinner det och kommer sedan tillbaka då den går ner på tomgångsvarv igen. Vet någon vad detta är och om det är på något sätt skadligt... Min sida Länk | |
|
Kan tillägga att ljudet uppkom direkt efter bytet när jag startade bilen... Min sida Länk |
|
| Hmm.. är du säker att d försvinner när du gasar å att d inte bara låter så snabbt att du inte lägger märke till d. Nåväl ja e ingen expert men ja hade samma problem me min merca ja hade innan. Då kom d sig av att ett tändstift va lite sprucket så strömmen slog över. Allså så tippar ja på överslag nånstans. å d e inge vidare bra å ha.. Fördelarlocket kanske.. bara en gissning. | |
|
har läst om samma fel i andra trådar här på forumet och då har lösningen ibland varit så enkel som att något av stiften inte varit ordentligt åtdraget! MVH Johan K |
|
Hälge |
danragn: Det låter inget vidare alls, antingen så är det fel på de nya stiften, eller så har du ev, tappat något i cylinderloppet när du bytte stiften. Börja med att sätta tillbaka de gamla stiften för att höra om det blir tyst då? Det kan även vara överslag i ett eller flera av de nya stiften. För du har väl inte missat och satt någon av tändkablarna på fel stift? |
Hälge |
Tillägg: Drog du i tändhatten eller tändkabeln? när du bytte stiften, drar man tex, i tändkabeln blir det mkt lätt ett avbrott. |
|
Hehe... Bytte tillbaka till dom gamla stiften och gjorde en mindre felsökning. Kylfläkten hade blivit glapp och låg och fick kontakt med remskivan, sitter det någon visko till kylarfläkten som brukar bli slut? Den glappar ganska ordentligt nu iaf och går på fullt förhållande till varven på motorn (bra kylning), konstigt att det uppkom precis efter tändstiftbytet, var därför jag blev konfundersam.... Tack för alla svar.. Min sida Länk |
|
Hälge |
Du kanske behöver dra åt viscofläktens mutter, OBS "vänstergängad" Du drar alltså åt den moturs. |
|
Jo det kan man juh börja med att kolla... Någon annan som har något förslag? Min sida Länk |
|
|
Formodligen vattenpumpen som är på väg att ge upp... Muttern till fläkten är vänstergängad och drar troligtvis inte upp sig själv. _______ /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.