|
|
|
|---|---|
|
Reg besiktade min bil idag. Det är en 328 Ci men i registreringsprotokollen står det 328I. Är detta korrekt? Enligt bilprovningen så går de efter den skylt som finns i motorrummet och där står onekligen 328I. Tacksam för svar Mvh Robert | |
|
Bilregistret/Vägverket skriver aldrig ut om det är en Coupé, Sedan eller Touring, så det är rätt skrivet av dom. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
SBP kan exempelvis t.o.m. skriva "Audi B4" på en Audi 80 2,3. B4 är ju i detta fall modellkoden (exempel E36 på en Bmw 3-serie). Vad som är angett är ju egentligen ganska ointressant visserligen anser jag...... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Tack för svaren. Jag tycker fortfarande att det är märkligt. Om jag letar upp ett reg nr på en annan Ci och söker fordonsuppgifter på vägverket så står det Ci som fabrikat men inte på min. Detta används väl exempelvis om man söker reservdelar på reg nr:et mm Mvh Robert |
|
|
rowbie: Det är korrekt att skriva så. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Dessutom kan det vara så bra att ju mindre dom skriver från SBP desto billigare kan den bli att försäkra faktiskt. Många försäkringsbolag har svårt att sätta försäkringspremien direkt på det dom får fram ifrån VV så dom frågar en del av ägaren. Står det då inte hur häftig modell man har kan man komma undan lite billigare. Har erfarenhet av det på flera bilar. | |
|
Är det inte då ett typiskt kryphål för försäkringsbolaget. När det väl händer något och det visar sig att bilen ej stämmer överens med de uppgifter de har om bilen. Är det någon som har en 328Ci som också registrerats som 328Ci som kan kolla vad det står på deras skylt i motorrummet (vid vänstra stötdämparen) Mvh Robert |
|
|
Tallwiking: Om du ringer och försäkrar bilen direkt efter reg.bes. så har SBP ännu inte hunnit ge bilens uppgifter till Bilregistret/Vägverket och då saknas exempelvis info om hk/kw och längd vikt m.m. Det är detta som gör att de ev. frågar dig om bilens info om du ringer på studs efter reg.bes. Efter några dagar har de däremot fått in uppgifterna från SBP och då spelar det ingen roll om det inte står något öht som benämning av bilmodell eftersom bilen klassas efter de inmatade uppgifterna, alltså EJ på angedd bilmodell. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
rowbie: Läs inlägget ovan , det gäller också ditt resonemang ang. "kryphål" för fsg-bolagen. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så kommer de "skriva över" de uppgifter jag angett med de som de får in från VV? I så fall tycker jag det finns ett "kryphål" Funderar på att enbart ha trafikförsökring, litar inte för fem öre på försäkringsbolag. Hittar alltid ngt så de slipper betala. Mvh Robert |
|
|
rowbie: Jag har ingen som helst aning om vad du pratar om?? Vadå för uppgifter som "du har angett"?? Vad är det för kryphål du pratar om gång på gång?? Låter ju för övrigt mycket tryggt att köra med trafikförsäkring på en 328... NOT! Ta du en allvarlig funderare på detta och försök att inte vara så paranoid! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Paranoid? Har bara dåliga erfarenheter av försäkringsbolag. Vad gäller kryphålet så beror det på om det är någon skillnad i premie på en 328I och en 328Ci. Ska ringa och ta ett snack med försäkringsbolaget nu när de fått in alla uppgifter. Om jag tecknar något utöver trafikförsökring vill jag vara säker på att de inte har några konstiga uppgifter. ROLEX kan inte påstå att dina inlägg är direkt av hjälpande art Mvh Robert |
|
|
rowbie: min gamla 328i Coupé -95 står hos VV angiven som "BMW 328 I" och det var inga konstigheter att utnyttja försäkring. På min nuvarande Volvo V70 2,4T så står fäljande hos VV "VOLVO S + V70" vilket är betydligt längre från sanningen en ett saknat "C" som på din. Det är bara att acceptera att när den svenska generalagenten reggar nybilar så sker det på ett sätt och vid privatimport så är ju vissa uppgifter delvis beroende på den enskilde besiktningmannen alternativt vad som står angivet i det tyska briefet. Vägverket har ju regler för hur det ska gå till vid regbesistning och Bilprovningen utför detta och det är inga uppgifter rörande bilen som du egentligen ska ange och således inget som ska kunna ligga dig till belastning vid ett försäkringsärende. Sen är det ju som rolex säger att om man ringer FB direkt när bilen är inreggad så har dom inte alla uppgifter och kan då ställa några frågor angående kW och årsmodell, etc. för att kunna ge dig ett pris och teckan försäkringen. Någon dag senare så får FB uppgifterna från VV. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Volvo S + V70 är inte så långt från sanningen, det är snarare sanningen. Detta är Volvos egen benämning på modellen och även svensksålda V70 registreras så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
rowbie: Tur att man inte jobbar på ett försäkringsbolag när typer som du ringer och ska ifrågasätta allt som finns. Tänk om alla vore lika misstänksamma och tidskrävande som du!!! Tycker du ska läsa mitt inlägg en extra gång. Där finner du all info du behöver, dvs vänta någon dag efter reg.bes och ring sedan o försäkra, då finns alla uppgifter inlagda i bilregistret och du får en korrekt försäkring utan att behöva vara orolig. Först verkar du jättenoga med att allt ska vara rätt och korrekt, sedan funderar du på trafikförsäkring?? Lite skillnad om man säger så.... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Hehe Rolex rolig person du... Tur för försäkringsbolagen att "typer" som du inte jobbar för dem. Många kunder det hade blivit :) Programmer tack för ett vettigt svar. Snygg Porsche du har Rolex, ser riktigt het ut Mvh Robert |
|
|
Jesperado: Helt rätt att "Volvo S + V70" givetvis inte är någon osanning...Menade mer att den beteckningen är betydligt mer generell än att för en 328 Ci skriva 328 i. Min V70 är svensksåld, vet ej vad som står på privatimporterade. ___ //Ulf |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jag har ägt två 328CI-2000, på Fabrikat står det : BMW 346 C resp BMW 328 CI Så det beror nog lite på vem som reg bes den. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.