|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en 323-86, turbokonverterad som ryker ordentligt. Jag tror det började då jag kom upp på lite högt varv och det blev en ordentlig avgassmäll. Så först tänkte jag att jag hade blåst toppackningen. Nu är grejen att jag varken har fyllt på olja eller vatten men det är fortfarnde fullt med olja på stickan och lagom med vatten i behållaren. Det är inte heller några tecken på att det är vatten i oljan eller tvärtom. Det ryker som vanligt när den är kall men så fort de börjar närma sig arbetstemperatur så sätter det igång. När man kör vanligt ryker det en hel del men värst är det då man motorbromsar och sedan kopplar eller när man bara står och varvar upp bilen, då blir det som ett stort moln runtomkring. Någon som vet vad det kan vara för fel eller vart jag ska börja leta. Tacksam för svar. //Linus.. | |
|
Man får väl hoppas att motorn fick rik bränsleblandning när du gasade på högt varvtal. Turbo har en förmåga att värma upp kolvtoppen så att den försöker att svälla mer än cyl.diametern om det är för mager bränsleblandning och smeta fast oljering + kompringar med aluminium. Har du tur kanske bara en oljetätning i turbon börjat läcka. Nisse |
|
| Det är inte så enkelt att en eller flera ventiltätningar har hoppat loss från sina lägen? Vet av erfarenhet hur dessa packningar ser ut på äldre motorer av denna typ M20B2x. De blir som bakelit, hårda och spröda. Om du nu fick en ordentlig avgassmäll kan ju faktiskt ventilen varit "öppen" precis vid denna smäll och gett ett jävulskt tryck upp förbi ventilskaftet och "puttat loss" ventiltätningen. Då formligen "rinner" oljan ner för ventilskaftet och det ryker utav bara h-e. Det lär ju snart märkas på oljeförbrukningen i så fall. Lite svårt att se genom att bara öppna ventilkåpan eftersom ventilfjädrarna inte precis är genomskinliga. Som vanligt är ju ingenting omöjligt, bara olika svårt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.